Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Korzyść dla rowerzystów czy utrudnienie dla kierowców - czyj interes jest ważniejszy?

Joanna Posadzy
Wykrojenie pasa dla rowerzystów z jezdni oznacza, że mniej miejsca zostanie dla kierowców.
Wykrojenie pasa dla rowerzystów z jezdni oznacza, że mniej miejsca zostanie dla kierowców.

Aleja Solidarności, Wały gen. Sikorskiego, ulice Szumana, Warszawska czy Reja - to tylko niektóre miejsca w Toruniu, gdzie wytyczone zostaną pasy rowerowe.
[break]

Pasy rowerowe mają umożliwić rowerzystom płynne przemieszczanie się po mieście oraz zapewnić im bezpieczeństwo. Pomysł budzi jednak wątpliwości. W niektórych miastach, jak na przykład w Łodzi, szybko wycofano się z ich realizacji.

- Każde rozwiązanie zastosowane na jezdni spowoduje konflikt interesów kierowców i rowerzystów - mówi Zdzisław Paradziński, właściciel Ośrodka Szkolenia Kierowców „Paradziński”.

- Poczekajmy, aż pasy się pojawią, wtedy będzie można komentować - mówi Paweł Wiśniewski ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń.
Z wnioskiem o wytyczenie takich pasów, jeszcze w 2011 roku, zwrócił się radny Michał Rzymyszkiewicz (PO).

- Wszystko trwało dłużej niż zakładałem, ale najważniejsze, że się udało - mówi radny.
Pierwszy pas, który w całości oddany zostanie do dyspozycji rowerzystów, będzie biegł wzdłuż alei Solidarności w kierunku północnym. Cały odcinek ma zostać oddany do ruchu do 30 czerwca 2014 roku.

Kolejne pasy rowerowe powstaną na ulicach Warszawskiej i Szumana aż do Uniwersyteckiej, natomiast przy placu św. Katarzyny (przy przystanku obok kościoła garnizonowego) powstanie tzw. śluza rowerowa, czyli specjalnie wydzielone miejsce na jezdni przed skrzyżowaniem, które pozwoli rowerzystom na bezpieczny postój oraz pierwszeństwo jazdy przed samochodami. Z tego rozwiązania będzie można skorzystać już w lipcu tego roku.

- Pasy rowerowe na Wałach Generała Sikorskiego, ulicach Szumana czy Warszawskiej ułatwią poruszanie się północną obwodnicą Starego Miasta, co może przyczynić się do zwiększenia liczby osób odwiedzających starówkę na rowerach - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.

Ale nie wszystko jest takie różowe. Minimalna powierzchnia pasa rowerowego wynosi 1,5 metra. Pasy ruchu dla pojazdów mają szerokość od 2,75 m do 3,5 m. Wykrojenie pasa dla rowerzystów z jezdni oznacza, że mniej miejsca zostanie dla kierowców. Konsekwencją mogą być więc jeszcze większe korki w mieście.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska