[break]
Największe wątpliwości wzbudza skrzyżowanie w miejscowości Brzozówka w gminie Obrowo. Owszem, po przebudowie jest ono niemal bezkolizyjne i w pełni bezpieczne dla pieszych, bo tamtędy prowadzi droga do pobliskiej szkoły podstawowej.
Podrzędne są nadrzędne
Są też jednak ciemne strony zastosowanych rozwiązań, o których bardzo konkretnie opowiada pan Andrzej z Czernikówka. Mężczyzna codziennie jeździ do pracy „dziesiątką” i wraca tą samą trasą.
- Co rano i każdego popołudnia tworzą się w tym miejscu duże korki. W Brzozówce DK nr 10 krzyżuje się z osiedlową dróżką po lewej stronie (jadąc w kierunku Torunia) i podobnie podrzędną drogą po prawej. Sygnalizacja świetlna w kierunku Torunia jest tak ustawiona, że na zielonym przejeżdżają maksymalnie 3-4 auta. Zapala się wówczas czerwone światło dla aut na „dziesiątce” a do ruchu włączają się samochody z podporządkowanych dróg - relacjonuje pan Andrzej. - Dla mnie ta sytuacja jest absolutnie niezrozumiała. Naturalne wydaje się wydłużenie czasu palenia się zielonego światła na „dziesiątce” kosztem podporządkowanych dróg osiedlowych. To będzie rzeczywiście jakieś utrudnienie dla kierowców z nich wyjeżdżających, ale przecież droga krajowa powinna mieć priorytet.
Naturalne jest wydłużenie czasu palenia się zielonego na „dziesiątce” kosztem podporządkowanych dróg - Czytelnik
Czytelnik twierdzi ponadto, że takie ustawienie sygnalizacji świetlnej tworzy „drogowe wąskie gardło” pomiędzy miejscowościami Brzozówka i Lubicz.
Czasy regulowane
Skontaktowaliśmy się z bydgoskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który odpowiada za sytuację na drodze krajowej nr 10. To właśnie ta instytucja inwestowała w modernizację „dziesiątki” i wszystkie kolejne unowocześnienia. Wytłumaczono nam tam, że cykle programowe sygnalizacji na skrzyżowaniach na krajowej „dziesiątce” dostosowane są do aktualnej sytuacji drogowej i uzależnione od zmieniającego się natężenia ruchu.
Ponadto sygnalizacje są akomodacyjne, co oznacza, że na bieżąco program dostosowuje się do aktualnych warunków ruchu poprzez informacje zbierane ze specjalnych detektorów.
Na tej podstawie czasy nadawania sygnałów zielonych zostają wydłużane dla odpowiednich kierunków. W przypadku dużych natężeń ruchu na skrzyżowaniu najważniejsze jest zapewnienie możliwości obsługi wszystkich uczestników ruchu, co wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania na sygnał zielony. Kierowcy muszą to zrozumieć i zaakceptować.
Drogowcy zapewniają jednocześnie, że działanie sygnalizatorów jest na bieżąco monitorowane i kontrolowane. Na skrzyżowaniu w Brzozówce - jak do tej pory - nie odnotowano żadnych nieprawidłowości.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?