Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto ma prawo do dłużej świecącego się zielonego światła na krzyżowce?

Justyna Wojciechowska-Narloch
Zdaniem naszego Czytelnika sygnalizacja na skrzyżowaniu w Brzozówce pod Toruniem jest źle ustawiona
Zdaniem naszego Czytelnika sygnalizacja na skrzyżowaniu w Brzozówce pod Toruniem jest źle ustawiona Jacek Smarz
Suchej nitki nasi Czytelnicy nie pozostawiają na drogowcach odpowiedzialnych za regulację świateł na DK nr 10. Twierdzą, że z ich winy auta stoją w długich korkach. A wystarczyłoby inaczej ustawić sygnalizatory i dać preferencje podróżującym drogą krajową.

[break]
Największe wątpliwości wzbudza skrzyżowanie w miejscowości Brzozówka w gminie Obrowo. Owszem, po przebudowie jest ono niemal bezkolizyjne i w pełni bezpieczne dla pieszych, bo tamtędy prowadzi droga do pobliskiej szkoły podstawowej.

Podrzędne są nadrzędne

Są też jednak ciemne strony zastosowanych rozwiązań, o których bardzo konkretnie opowiada pan Andrzej z Czernikówka. Mężczyzna codziennie jeździ do pracy „dziesiątką” i wraca tą samą trasą.

- Co rano i każdego popołudnia tworzą się w tym miejscu duże korki. W Brzozówce DK nr 10 krzyżuje się z osiedlową dróżką po lewej stronie (jadąc w kierunku Torunia) i podobnie podrzędną drogą po prawej. Sygnalizacja świetlna w kierunku Torunia jest tak ustawiona, że na zielonym przejeżdżają maksymalnie 3-4 auta. Zapala się wówczas czerwone światło dla aut na „dziesiątce” a do ruchu włączają się samochody z podporządkowanych dróg - relacjonuje pan Andrzej. - Dla mnie ta sytuacja jest absolutnie niezrozumiała. Naturalne wydaje się wydłużenie czasu palenia się zielonego światła na „dziesiątce” kosztem podporządkowanych dróg osiedlowych. To będzie rzeczywiście jakieś utrudnienie dla kierowców z nich wyjeżdżających, ale przecież droga krajowa powinna mieć priorytet.

Naturalne jest wydłużenie czasu palenia się zielonego na „dziesiątce” kosztem podporządkowanych dróg - Czytelnik

Czytelnik twierdzi ponadto, że takie ustawienie sygnalizacji świetlnej tworzy „drogowe wąskie gardło” pomiędzy miejscowościami Brzozówka i Lubicz.

Czasy regulowane

Skontaktowaliśmy się z bydgoskim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który odpowiada za sytuację na drodze krajowej nr 10. To właśnie ta instytucja inwestowała w modernizację „dziesiątki” i wszystkie kolejne unowocześnienia. Wytłumaczono nam tam, że cykle programowe sygnalizacji na skrzyżowaniach na krajowej „dziesiątce” dostosowane są do aktualnej sytuacji drogowej i uzależnione od zmieniającego się natężenia ruchu.

Ponadto sygnalizacje są akomodacyjne, co oznacza, że na bieżąco program dostosowuje się do aktualnych warunków ruchu poprzez informacje zbierane ze specjalnych detektorów.

Na tej podstawie czasy nadawania sygnałów zielonych zostają wydłużane dla odpowiednich kierunków. W przypadku dużych natężeń ruchu na skrzyżowaniu najważniejsze jest zapewnienie możliwości obsługi wszystkich uczestników ruchu, co wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania na sygnał zielony. Kierowcy muszą to zrozumieć i zaakceptować.

Drogowcy zapewniają jednocześnie, że działanie sygnalizatorów jest na bieżąco monitorowane i kontrolowane. Na skrzyżowaniu w Brzozówce - jak do tej pory - nie odnotowano żadnych nieprawidłowości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska