Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto zbuduje ostatni fragment linii tramwajowej na Jarze? MZK szuka wykonawcy

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Torowisko powstają wzdłuż ulicy Watzenrodego na Jarze w kierunku północnym zostanie wydłużone do ulicy Heweliusza. Tam powstanie pętla
Torowisko powstają wzdłuż ulicy Watzenrodego na Jarze w kierunku północnym zostanie wydłużone do ulicy Heweliusza. Tam powstanie pętla Aleksandra Rozwadowska
Do 30 czerwca 2023 roku ma powstać ostatni odcinek linii tramwajowej z pętlą na osiedlu Jar w Toruniu. Miejski Zakład Komunikacji szuka w przetargu firmy, która go zbuduje.
od 16 lat

Przypomnijmy, że linia tramwajowa od jesieni 2021 roku jest budowana między centrum Torunia a osiedlem Jar. Tory są układane na Szosie Chełmińskiej, ulicach Długiej, Legionów, Polnej, Ugory i Watzenrodego. Zakładano, że na Jarze linia początkowo będzie się kończyć tzw. trójkątem w rejonie skrzyżowania ulic Watzenrodego i Strobanda. Tu tramwaje miały kończyć kursy i zaczynać jazdę w przeciwnym kierunku. Dopiero po latach miała powstać oddalona o 700 metrów od tego miejsca pętla przy ulicy Heweliusza.

Polecamy

Na oferty dotyczące Jaru MZK czeka do 2 czerwca

Miastu udało się jednak zdobyć 25 milionów złotych z unijnego programu Infrastruktura i Środowiska i 700 metrowe, podwójne torowisko między Strobanda a Heweliusza powstanie w najbliższych miesiącach. Inwestycja ma być zgrana z zakończeniem budowy linii między centrum Torunia a Jarem. W ten sposób od razu będzie gotowe docelowe rozwiązanie.

MZK, który w imieniu miasta buduje linię, ogłosił właśnie przetarg na wykonawcę dodatkowego zadania na Jarze. Firmy, które chcą zbudować 700-metrowe, podwójne torowisko z pętlą przy Heweliusza mogą składać oferty do 2 czerwca.

-Zakończenie tej części inwestycji planowane jest w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania umowy, jednak nie później niż 30 czerwca 2023 roku - zastrzegają przedstawiciele MZK.

Nowe torowisko na Jarze będzie w większości zielone

Co powstanie w ramach dodatkowej inwestycji na Jarze?

  • linia tramwajowa o łącznej długości ponad 1400 metrów toru pojedynczego wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in. odwodnienie układu torowego, infrastruktura sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, tablice informacji pasażerskiej na przystankach w kierunku centrum),
  • trzy wiaty przystankowe;
  • pętla przy ul. Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym;
  • budynek z zapleczem socjalnym i dyżurką;
  • dwa przystanki na ul. Watzenrodego;
  • nowe sieci energetyczne, teletechniczne, wodno-kanalizacyjne;
  • sygnalizacja świetlna na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego,
  • nowy układ drogowy (m.in. chodniki, trasy rowerowe, przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, oświetlenie uliczne, zatoka postojowa dla służ technicznych, stanowiska postojowe przy budynku na pętli).

Miasto wylicza, że na rezygnacji z budowy tzw. trójkąta i budowie docelowego rozwiazania z pętlą zaoszczędzić około 2 miliony złotych.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska