Kujawsko-Pomorskie. Sześcioma nowymi obwodnicami pojedziemy do 2030 roku. Zobacz jakimi!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Krystian Dobuszyński
W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie kujawsko-pomorskim ma powstać 6. Wkrótce zostaną rozpisane przetargi na wykonanie dokumentacji dla czterech.

Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5

Są to obwodnice: Brześcia Kujawskiego w ciągu drogi krajowej (DK) nr 62, Kowalewa Pomorskiego (DK 15), Kruszwicy (DK 62), Lipna (DK 67), Nowej Wsi Wielkiej (DK 25) i Strzelna (DK15/ 25).

Ogłoszą przetargi na dokumentacje

- W ramach uzgodnionych programów inwestycji otrzymaliśmy z Ministerstwa Infrastruktury zgodę na ogłoszenie przetargów na wybranie wykonawców dokumentacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej dla czterech z sześciu zadań w ramach tego programu w naszym regionie - informuje nas Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Przetargi zostaną ogłoszone dla obwodnic Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Nowej Wsi Wielkiej i Strzelna.

Studium nazywane w skrócie STEŚ-R pozwoli na wskazanie wariantu lokalizacji trasy w terenie. Będzie też stanowiło podstawę do dalszych prac projektowych, które muszą uzyskać stosowne zezwolenia i decyzje środowiskowe.

Zobacz także: Obwodnice są już bliżej Sępólna i Kamienia. Kiedy ruszy budowa dróg?

- Możliwe warianty przebiegu trasy analizowane będą pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym - wyjaśnia Julian Drob. - Najkorzystniejszy z nich wskazywany jest jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.

Dołączenie do standardowego STEŚ elementów Koncepcji Programowej pozwala zaoszczędzić czas i szybciej przystąpić do następnych etapów przygotowań do budowy obwodnic.

Złożenie wniosku z pełną dokumentacją STEŚ-R do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o wydanie warunków środowiskowych (DŚU) jest zwieńczeniem pierwszego etapu prac.

Drugi etap będzie się toczył równolegle z uzyskiwaniem decyzji środowiskowej i polegał m.in. na doprecyzowaniu zakresu rzeczowego i finansowego, określeniu szczegółowych prac i lokalizacji obiektów inżynierskich na drodze, na określeniu wytycznych dla projektu budowlanego.

- Na razie nie mówimy o kosztach tych sześciu obwodnic w naszym regionie. Nad tą między innymi kwestią pracuje Ministerstwo Infrastruktury i myślę, że jeszcze w tym tygodniu poznamy więcej szczegółów. Gdybyśmy mieli już dziś operować jakimiś kwotami, obracalibyśmy się w zbyt dużym obszarze ogółu. Trzeba też wiedzieć, że dopiero dokumentacja STEŚ-R przedstawi warianty przebiegu i długości poszczególnych obwodnic, a to będzie dopiero podstawą do szacowania kosztów.

Programu budowy 100 obwodnic ma podnieść bezpieczeństwa ruchu drogowego, zapewnić płynny przejazd tranzytowy oraz lokalny, znacząco podniesie się jakość życia mieszkańców.

Zobacz także: Obwodnice Sępólna i Kamienia oddalają się. Może przez problemy na S5

Nowe obwodnice mają lepsze parametry techniczno-użytkowe niż stare drogi krajowe, a tym najważniejszym parametrem jest wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do obciążeń 11,5 ton na jedną oś.

Inwestycje będą realizowane z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska oraz obejmą przebudowę urządzeń towarzyszących.

Tak jest w całej Polsce

Dla sześciu obwodnic w całym kraju trwają już przetargi na wyłonienie wykonawców, dla kolejnych 26 GDDKiA szuka wykonawców dokumentacji projektowej, a dla 68 trwają przygotowania do ogłoszenia przetargów na dokumentację lub uzgodnienia Programu Inwestycji przez ministra infrastruktury.

Jak się szacuje, 100 obwodnic na sieci dróg krajowych będzie miało łącznie ok. 830 km. - Rządowy program budowy 100 obwodnic został zaplanowany na 10 lat. Jest odpowiedzią na zgłaszane nam przez mieszkańców i samorządowców potrzeby. Każda obwodnica to większy komfort życia mieszkańców miast i miasteczek, to także mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Dlatego konsekwentnie realizujemy ten program w myśl strategii zrównoważonego rozwoju - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wideo

Materiał oryginalny: Kujawsko-Pomorskie. Sześcioma nowymi obwodnicami pojedziemy do 2030 roku. Zobacz jakimi! - Gazeta Pomorska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie