Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kwitek warto zachować

Ewelina Piotrowska
Potwierdzenie opłaconych rachunków za wodę, a nawet za mieszkanie - aby uniknąć problemów, te wszystkie dokumenty powinniśmy przechowywać kilka lat.

Potwierdzenie opłaconych rachunków za wodę, a nawet za mieszkanie - aby uniknąć problemów, te wszystkie dokumenty powinniśmy przechowywać kilka lat.

<!** Image 2 align=none alt="Image 168191" sub="Danuta Feter wszystkie dokumenty przechowuje w odpowiednio opisanych teczkach. Ten sam sposób poleca również innym osobom / Fot. Jarosław Czerwiński">- Szczerze mówiąc, nigdy nie dbałam o porządek w dokumentach, dopóki nie otrzymałam upomnienia, że odłączą mi prąd, bo nie uregulowałam rachunku - mówi pani Maria z Południa. - Aż gorąco mi się zrobiło, bo nie wiedziałam, gdzie szukać potwierdzenia wpłaty. Postawiłam na nogi całą rodzinę. Było z tego tylko dużo stresu, zrzucania winy jeden na drugiego, a rachunku ani śladu. Na szczęście wszystko się wyjaśniło, ale teraz zbieram wszystkie kwitki do jednej reklamówki.

<!** reklama>Tego problemu nie ma pani Danuta z os. Kazimierza Wielkiego. - Niemal każdego dnia zasypuje nas wiele rachunków, dokumentów i właściwie część osób nie wie, co z nimi robić, przechowywać, czy nie - mówi Danuta Feter. - Kiedyś prowadziłam sklep i do tej pory mam dokumenty dotyczące tej działalności gospodarczej. Do różnych rachunków, umów i innych dokumentów mam przygotowane osobne teczki. Dzięki temu nic się nie zgubi.

Sprawy związane z okresem przechowywania dowodów zapłaty reguluje Kodeks cywilny, zgodnie z którym potwierdzenie opłaty za wodę czy prąd powinniśmy archiwizować przez trzy lata. Podobnie jest z rachunkami za czynsz. - Taką dokumentację warto prowadzić dla własnego bezpieczeństwa - mówi Mirosław Urbański, prezes Włocławskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. - Oczywiście, spółdzielnie są w tym przypadku dokładne, lecz dla swojego spokoju warto te 3 lata dokumenty zachować.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku kar za niepłacony postój.

- Obowiązek wniesienia opłaty dodatkowej (potocznie nazywana przez kierowców mandatem) przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym opłata powinna zostać uiszczona - wyjaśnia Waldemar Konopczyński, zastępca dyrektora MZD. - Oznacza to, że kierowca, który został ukarany na przykład w styczniu 2009, będzie musiał poczekać na przedawnienie aż do końca 2014 roku. Dokumentem, który należy przechowywać, jest potwierdzenie uiszczenia opłaty dodatkowej z czytelnym wskazaniem numeru opłaty, której to dotyczy i numerem rejestracyjnym pojazdu.

5 lat powinniśmy przechowywać również dokumenty podatkowe, także po zamknięciu działalności gospodarczej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska