Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linia tramwajowa w centrum Torunia. Pytania i odpowiedzi pod pantografem

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Plac Rapackiego po przemianach w wariancie 1
Plac Rapackiego po przemianach w wariancie 1 UMT
Nowa linia tramwajowa w centrum Torunia odmieni nie tylko aleję św. Jana Pawła II i Wały gen. Sikorskiego. Zmiany czekają także ulicę... Uniwersytecką.

Szczegółowe plany budowy nowej linii tramwajowej torunianie mieli okazję poznać w poniedziałek podczas spotkania w ramach konsultacji społecznych.

Przypomnijmy, że chodzi o przebudowę alei św. Jana Pawła II i odcinka Wałów gen. Sikorskiego (do tejże alei od al. Solidarności). Zupełnie nowe torowisko powstanie w alei św. Jana Pawła II, na odcinku między placem Artylerii Polskiej a placem Niepodległości.

Podstawowe różnice

Na początku spotkania projektant z firmy Progreg zaprezentował trzy warianty inwestycyjne (wariant 4 - przewiduje, że inwestycja nie będzie realizowana).
Zobacz galerię: Wizualizacje. Nowe linie tramwajowe w Toruniu
Tylko w wariancie 1 torowisko na odcinku ul. Chopina między pl. Rapackiego a aleją 500-lecia zmienia obecne położenie względem jezdni - biegnie pomiędzy dwiema nitkami drogi. W pozostałych wariantach jezdnia pozostaje po stronie południowej, a tory - po północnej.

Kolejne różnice dotyczą położenia zintegrowanego przystanku autobusowo-tramwajowego, tzw. PAT-u, na wysokości obecnych przystanków „Plac Rapackiego” w alei św. Jana Pawła II. W wariantach 1 i 2 PAT-y są usytuowane po wschodniej części jezdni - bliżej starówki. W wariancie 3 PAT położony jest pomiędzy jezdniami, podobnie jak w alei Solidarności.

Kolejna różnica - w wariantach 2 i 3 torowisko na Wałach gen. Sikorskiego służy także jako buspas. W wariancie 1 torowisko jest wydzielone z jezdni.

Ostatnia z kluczowych różnic dotyczy zastosowania w wariancie 1 pojedynczego torowiska. Chodzi o fragment około 170 m od placu Artylerii w kierunku placu Niepodległości. Pozostałe dwa warianty na tym odcinku są dwutorowe.

Jakie linie?

Po prezentacji wariantów uczestnicy konsultacji mieli okazję zadawać pytania. Radny Maciej Cichowicz (Czas Mieszkańców), wiceprzewodniczący Rady Miasta, rozpoczął jednak od kilku stwierdzeń.

- Wydawało mi się, że usłyszymy dziś, jakie linie tramwajowe będą pociągnięte nowym torowiskiem oraz jakie potoki pasażerów będą obsługiwane. Dopiero wtedy można przecież zastanawiać się nad tym, jak te tory należy kłaść - mówił radny Cichowicz.

Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta odpowiadał, że obecne plany są wynikiem wcześniejszych konsultacji poświęconych wizji zmian w rejonie pl. Rapackiego. Stąd teraz omawiane są już bardziej szczegółowe rozwiązania. Przyznał, że nie wiadomo, jakie linie skorzystają z nowej linii. Zapewnił jednak, że stosowne analizy ruchowe zostały przeprowadzone i uwzględnione.

Na ważny problem zwrócił uwagę Wojciech Osmański, prezes Toruńskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Pytał, czy platformy przystankowe przy alei św. Jana Pawła II będą szersze od tych przy alei Solidarności. O problemie zbyt wąskich przejść na węźle przesiadkowym już pisaliśmy. Projektanci zapewnili, że nowe platformy przy pl. Rapackiego będą miały wystarczającą szerokość 4 m.

**

Czytaj także: SLD odpowiada skarbniczce ws. darmowych biletów MZK**

Przedstawiciele TKMKM pytali także o przyszłość linii tramwajowej przy ulicy Uniwersyteckiej. Z odpowiedzi dyrektora Kowallka wynika, że po wybudowaniu nowej linii w alei św. Jana Pawła II tory na Uniwersyteckiej zostaną zlikwidowane. Prawdopodobnie pojawią się tam dodatkowe miejsca parkingowe. Konkretnej koncepcji dla zmian przy tej ulicy jeszcze jednak nie ma.

Miejskim pociągiem?

- Czy na terenie Torunia do taryfy miejskiej włączone zostaną przejazdy koleją, między toruńskimi stacjami? - kontynuował Wojciech Osmański.

Takie rozwiązanie pozwoliłoby na wykorzystanie transportu szynowego m.in. na nieobsługiwanym przez tramwaje lewobrzeżu. Co ciekawe, Urząd Miasta prowadzi już z przewoźnikami rozmowy na ten temat.

Konsultacje w sprawie nowej linii potrwają do 30 września. Na wybrany wariant można głosować e-mailowo: [email protected] lub wypełniając formularz na: konsultacje.torun.pl.

**

Czytaj także: Kurs tramwaju zwanego tolerancją**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Linia tramwajowa w centrum Torunia. Pytania i odpowiedzi pod pantografem - Nowości Dziennik Toruński

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska