Paweł Adamowicz
Pożegnanie

Pożegnanie Pawła Adamowicza

Rozwiń
Paweł Adamowicz
Zwiń

Pożegnanie Pawła Adamowicza

Służba publiczna, ukochane miasto i drugi człowiek - te wartości były dla niego najważniejsze. Paweł Adamowicz był człowiekiem niezwykle aktywnym, zawsze życzliwym i zawsze blisko ludzi.

Marszałek łączy Toruń z Bydgoszczą tramwajem

Marszałek łączy Toruń z Bydgoszczą tramwajem

Artur Olewiński

Aktualizacja:

Nowości Dziennik Toruński

Marszałek łączy Toruń z Bydgoszczą tramwajem
Nowe połączenie z Torunia do Bydgoszczy jest w fazie koncepcyjnej, choć można przypuszczać, że koszt linii o długości 30 km mógłby sięgać nawet miliarda złotych. Podróż tramwajem między miastami wyniosłaby około 50 minut.
Marszałek łączy Toruń z Bydgoszczą tramwajem



Nowe połączenie z Torunia do Bydgoszczy jest w fazie koncepcyjnej, choć można przypuszczać, że koszt linii o długości 30 km mógłby sięgać nawet miliarda złotych. Podróż tramwajem między miastami wyniosłaby około 50 minut.

Z pomysłem budowy linii tramwajowej wystąpił marszałek województwa Piotr Całbecki. Połączenie byłoby jednym z elementów integracji obszaru metropolitalnego. Torowisko miałoby przebiegać wzdłuż drogi krajowej nr 80, a tramwaje miałyby osiągać prędkość do 100 km/h.

- Wiemy, że około 30 tysięcy mieszkańców jednego i drugiego miasta codziennie pokonuje ten odcinek, więc gdyby udało się usprawnić komunikację, skorzystaliby pasażerowie, ale co najważniejsze, byłby to impuls rozwojowy również dla tych gmin, które leżą pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem - tłumaczy marszałek Piotr Całbecki.

Osiem przystanków pod drodze


Projekt znajduje się we wstępnej fazie przygotowań, stąd brakuje szczegółów. Według informacji Rafała Pietrucienia, dyrektora Departamentu Planowania Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego, koncepcja nie zakłada takich rozwiązań jak szynobus czy pociąg. Miałby to być zwykły tramwaj z właściwymi sobie funkcjami komunikacji miejskiej.


Dyrektor studzi jednak zapowiedzi dotyczące rozwijanych na tej trasie prędkości. Wpływ na ich średnią wartość miałaby liczba przystanków i możliwości samych pojazdów. Tramwaj miałby się zatrzymywać przy większych skupiskach ludności. Prawdopodobnie potrzebne byłoby osiem przystanków: w Przysieku, Rozgartach, Górsku, Pędzewie, Złejwsi Wielkiej, Toporzysku, Czarnowie i Strzyżawie.


Z kolei prędkości ewentualnego taboru, jak na przykład testowanego niedawno w Toruniu swinga bydgoskiej Pesy, sięgają 70 km/h. Oznacza to, że na odcinku około 30 km i przy uwzględnieniu przystanków podróż od końca linii tramwajowej w Toruniu przy Motoarenie do budowanej linii w Fordonie wyniosłaby około 50 minut.


A więc porównywalnie tyle, ile pomiędzy miastami jedzie się obecnie autobusem i o 20 minut dłużej niż korzystając z przyszłych połączeń BiT City - z jednym przystankiem pośrednim w Solcu Kujawskim.


Koszty przedsięwzięcia nie są jeszcze oszacowane. Dla przykładu, budowa 10-kilometrowej linii tramwajowej w Bydgoszczy wyniesie w sumie 368 mln zł. W myśl zasady „im dłuższa linia, tym taniej za kilometr”, koszt trzy razy dłuższego odcinka może zamknąć się w kwocie miliarda złotych.


Ale to nie koniec wydatków, bo trzeba jeszcze doliczyć m.in. koszty wykupu gruntów. I pojawia się wątpliwość, czy na „80”, która na wielu odcinkach styka się z działkami mieszkalnymi, starczy miejsca na torowisko.


Czy znajdą się pasażerowie?


Kolejny problem to przeprowadzenie linii przez most na Wiśle w Fordonie. Przez przeprawę biegnie jednopasmowa jezdnia i torowisko kolejowe. Trudno wyobrazić sobie tam jeszcze miejsce na tramwaj z samodzielnym torowiskiem.


Ostatnia wątpliwość dotyczy opłacalności przedsięwzięcia. Czy wobec konkurencji BiT City znajdzie się wielu chętnych do korzystania z tramwaju?


- BiT City mieści się na linii krajowej, która na pewno nie rozwiązuje wszystkich problemów komunikacyjnych obu miast. Spodziewamy się dwóch-trzech tysięcy podróżujących na tej linii, tymczasem po drugiej stronie Wisły 30 tysięcy osób przemieszcza się wciąż samochodami i trzeba to zmienić. Wszystko jest realne, jeśli tego chcemy - mówi Piotr Całbecki.


Czekają na szczegóły


Co na to włodarze obu miast?


- Budowa połączenia jest na razie czysto hipotetyczna. Jeżeli szczegóły zostaną przedstawione, możemy udostępniać dokumentację i plany, żeby projekt dostosować do komunikacji w Bydgoszczy. W tej chwili jakiekolwiek inne wypowiedzi byłyby skrajną nieodpowiedzialnością i mogłyby zaszkodzić temu pomysłowi - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik bydgoskiego Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.


W podobnym tonie wypowiada się prezydent Bydgoszczy, który jednak skłania się bardziej ku budowie drogi ekspresowej S10.


Z kolei prezydent Torunia jest za rozważeniem pomysłu, ale przed wydaniem opinii na ten temat woli poczekać na ekspertyzy.


Czytaj treści premium w Nowościach Dziennika Toruńskiego Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze (16)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
a tymczasem w toruńskich tramwajach nic a nic lepiej

Iza T. Zabiełło (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Nadal kursują tramwaje dwudrzwiowe, które są w Toruniu zbędne, bo i tak nie ma przystanków, gdzie można by wysiąść lewymi drzwiami, za to wewnątrz nie ma ANI JEDNEGO DOBREGO miejsca siedzącego....rozwiń całość

Nadal kursują tramwaje dwudrzwiowe, które są w Toruniu zbędne, bo i tak nie ma przystanków, gdzie można by wysiąść lewymi drzwiami, za to wewnątrz nie ma ANI JEDNEGO DOBREGO miejsca siedzącego. Nadal bardzo często tramwaj po przybyciu na pętlę przy Olimpijskiej zmusza ludzi do wysiadania od strony lasu, skąd mają dalej do domów, bo muszą jeszcze obejść pętlę, a potem sam pół raza okrąża ją i parkuje - lepiej byłoby okrążyć półtora raza, żeby pasażerom oszczędzić obchodzenia pętli, ale po co, liczy się tylko wygoda złośliwego i leniwego motorniczego.
Kontrolerzy biletów zaczynają sprawdzać zaraz po wejściu, więc pasażerowie, którzy wsiedli równocześnie mogą nie zdążyć skasować i potem są za to karani (na własne oczy widziałam!). Wczoraj krótko po wpół do ósmej rano z Olimpijskiej wyjechała jednowagonowa jedynka OGRZEWANA. Nieraz zima brakowało ogrzewania, a wczoraj spociłam się. Ten ostatni błąd zdarza się od BARZDO dawna, jeszcze od czasów tzw. "komuny". zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

b dyr. ZPD w Czersku (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Dziękuję za poszerzony horyzont wiedzy z przeszłości[ ...]. Mają wiele smutnej refleksyji te Kolegi [ starszego ] paralele do poprzednich trendów [ cholera "komuny" , którą obalałem]...rozwiń całość

Dziękuję za poszerzony horyzont wiedzy z przeszłości[ ...]. Mają wiele smutnej refleksyji te Kolegi [ starszego ] paralele do poprzednich trendów [ cholera "komuny" , którą obalałem] pro-rozwojowych i co ważne dla swoich młodych obywatelach , których opłacało się kształcic i zabezpieczac skromne , ale ludzkie warunki bytowania! Chylę głowę i do zobaczenia " nad urnami" zarówno za tydzień, jak i w jesieni..., polskiej i pięknej; mam nadzieję, że i w tym 2015 r będzie wyjatkowa - bo radosna dla Młodych i dobrze wyedukowanych Polek i Polaków...P.S. Co do niuansó w tzw. mocach przerobowych ZNTK [ faktycznie- to w Solcu była taka centralna..., posrodku i ku oszczędności kosztów wszelkich, wszak w ok. tych - sosny wyjatkowo dużo..., a i dąbczaki[ jakie podrozjezdnice wykonywalismy w l. 90-91 ( bo na kraj nic, no- prawie nic " nie szło" w parkietach, podłogach i meblach dębowo-jesionowych...zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia

do awizo (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Te Awizo ,gnebic to mozes sobie wlasnego lub jak lubisz czyjegos "malego " pod koldeka baranie,ku chwale Bydgoszczy :D

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

awizo awista (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Dokladnie bo godne to i sprawiedliwe a dla nas wszystkich zbawienne aby Torun gnebic w imie rozwoju Bydgoszczy.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

do munciolka (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Potoki chamstwa plyna i owszem ale z twojej klawiatury i z torunskich ambon Rydzyka i innych waszych dewiantow. Sam jestes mistrzem w obrazaniu Bydgoszczan wiec nei dziw sie ze Bydgoszczanie tez...rozwiń całość

Potoki chamstwa plyna i owszem ale z twojej klawiatury i z torunskich ambon Rydzyka i innych waszych dewiantow. Sam jestes mistrzem w obrazaniu Bydgoszczan wiec nei dziw sie ze Bydgoszczanie tez obrazaja ciebie i innych trolli z Piernikowa. Bo jak mowi przyslowie- jak Kuba bogu, tak bog Kubie. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

POkrzywy nad Brdą (gość)

Zgłoś naruszenie treści


A łón, ten wichrzyciel bez polskich liter, wabiący się ostatnio "moped" z IP 217.115.*.* to POmiot okupacyjnego foxtrotta, jurgieltnika, wnuczek dziadka słynnego. Gdy Polska była pod zaborami,...rozwiń całość


A łón, ten wichrzyciel bez polskich liter, wabiący się ostatnio "moped" z IP 217.115.*.* to POmiot okupacyjnego foxtrotta, jurgieltnika, wnuczek dziadka słynnego. Gdy Polska była pod zaborami, to Nasi Przodkowie przymusowej germanizacji się opierali, a teraz co, za 7- mio letnich rządów peło ? No właśnie teraz nikt ich nie zmusza być niemcami, a sami dobrowolnie się germanizują, bez żadnego przymusu. To ŻADNI POLACY, to b. Folksdojcze i sprzedajne szuje, którzy nigdy nie byli Polakami a teraz jak słusznie Szanowny Munciołek zauważył za srebrniki judaszowskie szmacą się i robią za 'v kolumnę'. Do czasu tylko będzie jurgieltnik te szpile między sąsiednie miasta wkładał, bo PESA zakończy proces przekształcania obu sąsiadów w Dwumiastową Metropolię Toruńsko-Bydgoską a łunemu wichrzycielowi przyjdzie już tylko wejść na Krzywą Wieżę i zes.. (unąć) się w gacie ze złości.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Munciołek (gość)

Zgłoś naruszenie treści

I znów odzywa się wichrzyciel bez polskich liter . Tym razem nazywa się"moped". Każdy jego wpis to szpila włożona pomiędzy Toruń a Bydgoszcz . Czy nie ma sposobu aby go zbanować jak kiedyś...rozwiń całość

I znów odzywa się wichrzyciel bez polskich liter . Tym razem nazywa się"moped". Każdy jego wpis to szpila włożona pomiędzy Toruń a Bydgoszcz . Czy nie ma sposobu aby go zbanować jak kiedyś "Bydgoszczaka" . Toż to normalnie jakaś 5 kolumna tym bardziej że z za Odry się odzywa . Szerzenie nienawiści i obrażanie internautów jest sprzeczne z regulaminem który znajduje się na końcu strony .Ani "Nowości " ani "Express bydgoski " nie zasługują na taki potok chamstwa jaki płynie z jego klawiatury . zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Bydgoszczanin na Toruńskim Bulwarze (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Czołem Panie Kolego 46.112** ! ... bo na kraj nic, no- prawie nic " nie szło" w parkietach, podłogach i meblach dębowo-jesionowych... Do Ruskich, też nic nie szło, bo my Panie Kolego pod sztandarem...rozwiń całość

Czołem Panie Kolego 46.112** ! ... bo na kraj nic, no- prawie nic " nie szło" w parkietach, podłogach i meblach dębowo-jesionowych... Do Ruskich, też nic nie szło, bo my Panie Kolego pod sztandarem wielkiego elektryka 'wywalczylim' aby one sobie wróciły na wschód i wraz z nimi skończył się eksport za rubla transferowego. No i udało się nam walczącym w 1980 roku obalić komunę, która obalona na Placu Trzech Krzyży w Komisji Planowania Gospodarczego wyniosła się ze swoim drewnem i to najprzedniejszym do sąsiedniej kamienicy na południowym krańcu Placu Trzech Krzyży 18 pod szyld... "Pagedu", gdzie otworzyli wspaniały dziewiczy rynek - wprost bezcenny, bo prawie darmowy nie tylko dla galanterii drzewnej z najszlachetniejszych gatunków ale i dłużycy dla sponiewieranych do tej pory dwóch pozostałych zaborców, w szczególności znanego z "austriackiego gadania" w takt "Wiener Walzer', gdzie pod parasolem rezydował "nasz" Baranina... a drugi czyhający z odwiecznie za małym Lebensraumem i Drang'em nach Osten. Wspólna waluta byłaby niezbędna, żeby utrzymać wszystko w ryzach, czy raczej najpierw ubezwłasnowolnić. Pewnie dlatego na 3 Maja byliśmy oficjalnie karmieni na słodko-gorzko czekoladowym orłem i ogromnym kwadratowym tortem zielonym. Dla jednych było to słodko i uzupełnienie kolorem - tej "mniejszej połowy" stanowiącej 20 %, dla 80 % Narodu tylko gorzko. Ale póki co, Toruń pokazał Nam po raz kolejny i całemu światu w Stolicy na Pradze w miejscu stoczonej Zwycięskiej Bitwy Pod Olszynką Grochowską jak należy Świętować 3 Maja.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

moped (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Nie zgadzamy sie na te budowe bo glownym beneficjentem bylby powiat torunski- wiekszosc tej trasy przebiegalaby przez torunska gmine Zla WIes Wielka co spowodowaloby jej rozwoj kosztem gmin...rozwiń całość

Nie zgadzamy sie na te budowe bo glownym beneficjentem bylby powiat torunski- wiekszosc tej trasy przebiegalaby przez torunska gmine Zla WIes Wielka co spowodowaloby jej rozwoj kosztem gmin bydgoskich. Dlatego obowiazkiem Jasiakiewicza jest ten projekt zawetowac. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

POkrzywy nad Brdą (gość)

Zgłoś naruszenie treści

"Marszałek łączy Toruń z Bydgoszczą tramwajem", czyli upodabnia nasz Region Kujawsko-Pomorski do Badenii Wirtembergii gdzie w Ludwigshafen swą siedzibę ma potężny koncern chemiczny BASF (Badeńska...rozwiń całość

"Marszałek łączy Toruń z Bydgoszczą tramwajem", czyli upodabnia nasz Region Kujawsko-Pomorski do Badenii Wirtembergii gdzie w Ludwigshafen swą siedzibę ma potężny koncern chemiczny BASF (Badeńska Fabryka Aniliny i Sody) podstawowe półprodukty dla przemysłu chemicznego, farmaceutycznego, szklarskiego, spożywczego... Anilina to podstawowy surowiec do produkcji barwników, leków, tworzyw sztucznych a przede wszystkim stosowana jako paliwo rakietowe, do niedawna produkowana w bydgoskim "Zachemie" i po przejęciu przez BASF wygaszona, zaś sodę amoniakalną i kaustyczną produkują zakłady Kulczyka w Mątwach metodą Solvay'a i Janikowie szczególnie przydatną sodę ciężką (niepylącą). Gdy tak ujeżdżaliśmy niebywale rozwiniętą siecią tramwajową między Heidelbergiem, Mannheim i Ludwigshafen ichnimi PESAMI (przeważnie 5,7 i 10 członowymi) to bydgoska PESA nazywała się jeszcze ZNTK (Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego) chlubiąca się posiadaniem automatycznej linii malowania desek do wagonów towarowych. Ostatnio taką podróż wygodną bez tłoku z pustymi miejscami siedzącymi uskutecznialiśmy w lipcu ubr i wtedy, gdy to usypialiśmy cichobieżnym posuwaniem się po synach zjawiały się marzenia senne, że kursujemy naszym Swingiem między Toruniem i Bydgoszczą do kurortu solankowego w Inowrocławiu i przemysłowego jego przedmieścia Mątew, wzdłuż jeziora Janikowskiego, Rąbinek do Kruszwicy z Mysią wieżą, Solca Kujawskiego z Parkiem Jurajskiem i Radiostacją PR 1 na deptak do Ciechocinka... i nagle te marzenia mają się spełnić ! Tylko przyklasnąć tej inicjatywie. Pan Marszałek jest pomysłodawcą, Pan Prezydent Torunia Michał Zalewski jest za, tylko prezydent Bydgoszczy Bruski, którego nam wcisnął Tusk jest nie zdecydowany, pewnie woli plagiat tyrolski uskutecznić w Myśleńcinku i stawiać chatę dachem w dół a podłogą do góry. Ta władza, która widzi trudności z przepustowością PESY przez most Fordoński, to zatrzymała się na etapie rozwojowym... wajchy do łunowania łuny łuną. Una już prochu nie wymyśli i najwyższy czas PO-gonić ich zapoczątkowując teraz w Maju, kończąc jesienią... "dorżnięciem watahy". Wtedy będzie można wykorzystać na czas przejazdu PESY na ok. 4 minuty... tory kolejowe ze zwrotnicą i sygnalizacją w pełni zautomatyzowaną a gdyby rozstaw kół był inny, to na moście wstawi się trzecią szynę. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia

POkrzywy nad Brdą (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Witamy słoneczkiem majowym na bezchmurnym niebie Szanownego Pana b. Dyrektora ZPD. Ta wspomniana wyżej zautomatyzowana linia do ciśnieniowej impregnacji podkładów kolejowych, bali i desek to była...rozwiń całość

Witamy słoneczkiem majowym na bezchmurnym niebie Szanownego Pana b. Dyrektora ZPD. Ta wspomniana wyżej zautomatyzowana linia do ciśnieniowej impregnacji podkładów kolejowych, bali i desek to była dopiero 'melodia' dalekiej przyszłości za jakieś dwie, trzy dekady i nie w ZNTK tylko w oddalonej o 14 km "Nasycalni" w Solcu Kujawskim, gdzie ta ''automatyzacja impregnacji'' polegała wówczas na pławieniu drewna jak "Czarownice w średniowieczu", gdy w ostatnim roku lat 50-tych ubw uruchomiono w ZNTK w ramach projektu racjonalizatorskiego tylko samą "Automatyczną Linię do malowania desek do wagonów towarowych". W późniejszym okresie dokonano dalszej racjonalizacji polegającej na zmniejszeniu kosztów produkcji i uruchomiono na miejscu na Ludwikowie także automatyczną linię impregnacji desek, ale to już bez... Pozdrawiam Szanownego Kolegę jak "technik technika po zawodówie" bo to nam wtedy z "Nakazem Pracy" przyszło odbudowywać Kraj wtedy i dzisiaj nadal i to dla siebie i swojego potomstwa aby żyć godnie u siebie w swojej Ojczyźnie a nie jak te dzisiejsze magistry hisoryji, które swoim nierządem wyprowadziły na Saxy 2,5 miliona Naszej doskonale wykształconej młodzieży jak przed 725 laty Goethego odmiany... Rattenfängerów.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

B. dyr. ZPD w Czersku (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Poza jedną korektą, iż ZNTK miało w l. PRL-u linię [ automatyczną ] do malowania desek w pociagach towarowych; otóż drogi Bydgoszczaninie[ a może ....czanko...] to była linia[ zautomatyzowana] do...rozwiń całość

Poza jedną korektą, iż ZNTK miało w l. PRL-u linię [ automatyczną ] do malowania desek w pociagach towarowych; otóż drogi Bydgoszczaninie[ a może ....czanko...] to była linia[ zautomatyzowana] do Impregnacji[ cisnieniowej] ! Nie wiem jakiej produkcji, ale miałem także [ jako Z-ca dyr. ZPD w CZersku] udział w Ich przerobie z naszych bali[ desek], zwrotnic; rozjezdnic etc..., które u Nich były poddawane ww ciśnieniowej IMPREGNACJI( absolutnie wymagalnej dla tych elementów trakcji kolejowych; przyszłych !] ! Brawo i 10 punktów!zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Jura (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Pomysł niedorzeczny . Następne pieniądze wyrzucone w błoto .

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Paweł (gość)

Zgłoś naruszenie treści

To rozwiązanie nie ma sensu. To tylko dodatkowe koszty. Należy wykorzystać istniejącą między oboma miastami infrastrukturę kolejową i stworzyć SKM od Nakła po Lubicz

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Warto zobaczyć

Wideo