Masz te objawy? Prawdopodobnie masz zbyt niski poziom żelaza w organizmie. Jakie ma objawy niedobór żelaza?

mf
Poziom żelaza we krwi ma wielkie znaczenie dla naszego zdrowia. Często nie przywiązujemy do tego zbyt wielkiej wagi, a to błąd, gdyż żelazo pełni istotna rolę w naszym organizmie.  Niedobór żelaza ma znaczący wpływ na nasze zdrowie i ogólną kondycję.  Należy więc go dostarczać w odpowiednich ilościach. Można to robić stosując odpowiednią dietę lub suplementując ten pierwiastek.Jakie są objawy niedoboru żelaza w organizmie? Sprawdź!
Poziom żelaza we krwi ma wielkie znaczenie dla naszego zdrowia. Często nie przywiązujemy do tego zbyt wielkiej wagi, a to błąd, gdyż żelazo pełni istotna rolę w naszym organizmie. Niedobór żelaza ma znaczący wpływ na nasze zdrowie i ogólną kondycję. Należy więc go dostarczać w odpowiednich ilościach. Można to robić stosując odpowiednią dietę lub suplementując ten pierwiastek.Jakie są objawy niedoboru żelaza w organizmie? Sprawdź!
Udostępnij:
Poziom żelaza we krwi ma wielkie znaczenie dla naszego zdrowia. Często nie przywiązujemy do tego zbyt wielkiej wagi, a to błąd, gdyż żelazo pełni istotną rolę w naszym organizmie. Niedobór żelaza ma znaczący wpływ na nasze zdrowie i ogólną kondycję. Należy więc go dostarczać w odpowiednich ilościach. Można to robić, stosując odpowiednią dietę lub prawidłowo suplementując ten pierwiastek. Jakie są objawy niedoboru żelaza w organizmie? Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę?

Zobacz wideo: Dramatyczne dane dotyczące zgonów w Polsce

Żelazo najczęściej kojarzy nam się z metalami ciężkimi wykorzystywanymi w przemyśle. Pod względem swojej masy jest pierwiastkiem chemicznym, który występuje najczęściej na Ziemi. Okazuje się również, że żelazo jest niezbędne do prawidłowej pracy naszego organizmu.

Żelazo w ludzkim organizmie

Znajduje się w hemoglobinie, tkankach, mięśniach, szpiku kostnym, białkach krwi, enzymach, ferrytynie, hemosyderynie oraz w osoczu. Żelazo jest jednym z podstawowych mikroelementów, niezwykle istotnym dla zapewnienia zdrowia i dobrej kondycji ludzkiego organizmu.

Jak czytamy na medonet.pl 70 procent żelaza wchodzi w skład hemoglobiny, około 10 procent znajduje się w enzymach i białkach, natomiast pozostałe 20 procent tego pierwiastka gromadzi się w wątrobie, szpiku kostnym, śledzionie oraz mięśniach. To oznacza zatem, że pierwiastek ten znacząco wpływa na prawidłowy transport tlenu do komórek oraz dwutlenku węgla z tkanek do płuc. To pierwiastek, którego właściwości wpływają na przemiany metaboliczne.

Żelazo jest także składnikiem mioglobiny, która z kolei jest odpowiedzialna za magazynowanie tlenu.
Łatwo więc można skojarzyć, że niedobór żelaza może przyczyniać się do anemii. Ilość żelaza w organizmie wpływa na poziom czerwonych ciałek krwi, prawidłową pracę serca, sprawność mięśni, odporność, a także zrównoważoną gospodarkę hormonalną.

Skąd niedobór żelaza w organizmie?

  • Niewłaściwie skomponowana dieta - niedobór żelaza bardzo często jest spowodowany niedostateczną ilością tego pierwiastka w spożywanym jedzeniu.
  • Spożywanie produktów ubogich w żelazo doprowadza do stopniowego wyczerpywania się zapasów tego pierwiastka w organizmie;
  • Nieprawidłowe bądź nieodpowiednie wchłanianie się żelaza z przewodu pokarmowego;
  • Utrata krwi - np. podczas obfitej miesiączki, ale także w wyniku utajonego krwawienia.
  • Problem niedoboru żelaza może także wystąpić u osób, które są dawcami krwi, zwłaszcza wtedy gdy dawca nie zadba o to, by prawidłowo uzupełniać niedobór żelaza;
  • zwiększone zapotrzebowanie na podaż żelaza - kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, ale także dzieci i młodzież, które wchodzą w okres dojrzewania.

Żelazo. W jakich produktach jest go najwięcej?

  • Najwięcej żelaza znajduje się w czerwonym mięsie, czyli w wołowinie, cielęcinie czy baraninie.
  • Znajdziemy je również w wędlinach, wysokiej jakości pasztetach i innych przetworach. Żelazo znajduje się również w podrobach, takich jak wątroba wieprzowa, wołowa lub drobiowa, a także rybach: sardynkach, śledziach, wędzonych: dorszu czy makreli.
  • Żelazo znajdziemy również w warzywach i owocach. Warto jeść boćwinę, bób, buraki, groszek, koper, szpinak czy pietruszkę, poziomki, czarne porzeczki, maliny.

W codziennej diecie warto pamiętać o tym, by spożywać produkty zawierające żelazo. Bardzo często, jak czytamy w medonet.pl to błędy w komponowaniu diety powodują niedobór żelaza, a w konsekwencji anemię. Przykładowo zbyt częste picie kawy czy herbaty może blokować wchłanianie się żelaza. Niekorzystna jest także dieta uboga w białko oraz taka, która charakteryzuje się dużą zawartością szczawianów, fosforanów i fitynianów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Yope

Yope Goździk Balsam Do Rąk 500ml

47,38 zł19,99 zł-58%
miejsce #2

Victoria Vynn

Victoria Vynn Gel Polish Lakier Hybrydowy 018 Cashmere Beige 8ml

32,00 zł21,75 zł-32%
miejsce #3

NEONAIL

Neonail Frezarka Nail Drill ONE TOUCH 21W

371,00 zł260,00 zł-30%
miejsce #4

Gabriella Salvete

Gabriella Salvete Sunkissed Enamel Lakier Do Paznokci O Dużej ...

20,65 zł14,44 zł-30%
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowości Gazeta Toruńska
Dodaj ogłoszenie