Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto planuje wraz z koleją remonty kolejnych dwóch dworców i mostu kolejowego

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Budowa stacji przesiadkowej Dworzec MiastoTrauguta , Warszawska, Pl. 18 Stycznia
Budowa stacji przesiadkowej Dworzec MiastoTrauguta , Warszawska, Pl. 18 Stycznia Jacek Smarz
Kolejny etap największego projektu komunikacyjnego w regionie przechodzi właśnie w fazę realizacji. Jednocześnie coraz bardziej zaawansowane są prace nad jego pierwszą częścią.

Przy okazji budowy nowego węzła przesiadkowego przy Dworcu Toruń Miasto wielkie zainteresowanie torunian wzbudza sprawa samego budynku i mostu kolejowego. Oba obiekty są w opłakanym stanie i wymagają remontu.
Wraz z przygotowaniami do budowy węzła przesiadkowego na pl. 18 Stycznia miasto prowadziło z koleją rozmowy w tej sprawie. Ostatecznie to kolej, właściciel dworca, ogłosiła dwa przetargi. Okazały się bezowocne, bo zainteresowane firmy złożyły zbyt drogie oferty. Przez dłuższy czas wydawało się, że pasażerowie będą korzystać z nowoczesnego węzła i sąsiadującego z nim zaniedbanego dworca. Jak się jednak okazuje, jest spora szansa na uniknięcie tego niechcianego kontrastu.

Szukają pieniędzy

- Miasto wystąpiło do spółek kolejowych i Urzędu Marszałkowskiego z inicjatywą specjalnego porozumienia - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor Projektów Infrastrukturalnych w MZK. - Zakłada ono rewitalizację Dworca Miasto, Dworca Toruń Wschodni, linii i mostu kolejowego, a także przystanków kolejowych. Obecnie poszukiwane są fundusze dla tego bardzo kosztownego porozumienia.
W ramach tego zadania miałby także powstać dodatkowy tor z tunelem pod rondem Pokoju Toruńskiego, przeniesienie peronów dworca oraz tunel pod torowiskiem łączący z ul. Sowińskiego. Jeśli znajdą się pieniądze, rewitalizacja kolejowej infrastruktury w Toruniu uzupełni inne komunikacyjne megainwestycje, w ramach BiT City II. [break]
To druga odsłona realizowanego już od kilku lat przedsięwzięcia. Miasto poznało właśnie oferty sześciu firm zainteresowanych przygotowaniem studium wykonalności dla toruńskiej części projektu. BiT City II zakłada m.in. poprowadzenie tramwaju na Rubinkowo i JAR, modernizację istniejących linii, przedłużenie trasy od Elany do pętli przy Olimpijskiej oraz połączenie linii nr 1 i 2 poprzez nowe torowisko biegnące wzdłuż targowiska Manhattan. Planuje się też zakup rekordowej liczby 70 ekologicznych autobusów oraz 25 tramwajów.

Węzeł pod dachem

Nie w planach, a w zaawansowanej już budowie jest za to węzeł przesiadkowy przy Dworcu Toruń Miasto, będący jednym z zadań pierwszej części BiT City. - Najbardziej charakterystycznym elementem węzła będzie kładka nad ul. Traugutta. Trwa montaż jej schodów i szybów wind. Całość będzie wykończona granitem i hartowanym szkłem - mówi Marcin Szulc, kierownik budowy z firmy Budimex, wykonawcy prac.
Kładka ma być całkowicie gotowa najpóźniej do końca lipca. Wiadomo już, że będzie zadaszona. Pod jej dachem pasażerowie płynnie przejdą na także zadaszone perony autobusowe przed dworcem. Jako ostatnie ruszą prace na ul. Skrzyńskiego, która zamieni się parking typu Park&Ride.
Zobacz galerię: Na budowie nowego węzła przesiadkowego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska