Spis treści
- Przy jakiej temperaturze nie trzeba iść do pracy?
- Przy jakiej temperaturze nie można iść do pracy?
- Jakie warunki musi zapewnić pracodawca w trakcie upałów?
- Co przysługuje pracownikom w związku z upałami?
- Przy jakich temperaturach jest skrócony czas pracy?
- Czy pracownik ma prawo odmówić pracy w upale?
- Na co uważać podczas upałów w pracy?
Przy jakiej temperaturze nie trzeba iść do pracy?
Warto zauważyć, że przepisy nie mówią, jaka jest minimalna temperatura w otwartej przestrzeni, gdy możesz odmówić pracy. Jednak są już wskazania dotyczące temperatury maksymalnej. W przypadku pomieszczeń zamkniętych już przy 28 stopniach Celsjusza możesz odmówić pracy. Jeśli jest więcej niż 30 stopni, możesz odmówić stawienia się do pracy. Jednak są to tylko zalecenia, nie zaś sztywne wytyczne. Pracodawca może dostosować warunki pracy do upałów.
Przy jakiej temperaturze nie można iść do pracy?
Czy są sytuacje, w których jest tak ciepło, że wręcz nie można iść do pracy? Sztywnego zabronienia tego nie ma - w przepisach kodeksu pracy nie ma "zabronienia pójścia do pracy".
Jakie warunki musi zapewnić pracodawca w trakcie upałów?
W kodeksie pracy znajdziemy regulacje mówiące o tym, że pracodawca ma obowiązek respektowania praw pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny warunków pracy. Dlatego też pracodawca musi zminimalizować czynniki narażenia na wysokie temperatury.
Zapewnienie pracownikom zimnych napojów w trakcie upałów, jeśli temperatura w zamkniętej przestrzeni lub biurze przekracza 28 stopni Celsjusza.
Zapewnienie osobom pracującym na otwartej przestrzeni bez dostępu do bieżącej wody możliwości korzystania z co najmniej 90 litrów dziennie wody na cele higieniczne.
Odgrzybianie i czyszczenie klimatyzacji, jeśli jest dostępna w biurze.
Co przysługuje pracownikom w związku z upałami?
W związku z upałami pracownik powinien otrzymać np. wspomniane napoje, płyny. Konieczne jest zadbanie o to, aby jego stan zdrowia się nie pogorszył. Zaleca się czasem pracę zdalną. Pracownikowi mogą przysługiwać dodatkowe przerwy lub wydłużenie obowiązujących.
Przy jakich temperaturach jest skrócony czas pracy?
Ważną zasadą jest badanie mikroklimatu zakładu pracy. To jest wykonywane raz na rok lub dwa. Jeśli wyjdzie tzw. mikroklimat gorący, wtedy pracodawca musi obniżyć jego poziom. Jeśli tego nie zrobi, konieczne jest skrócenie czasu pracy pracowników.
Inspekcja Pracy zachęca, aby pracodawcy łagodnym okiem patrzyli na podwładnych w trakcie upałó - warto zadbać o dłuższe przerwy lub krótszy czas pracy.
WAŻNE! Skrócenie czasu pracy z powodu upałów nie może spowodować obniżenia wynagrodzenia!
Czy pracownik ma prawo odmówić pracy w upale?
Czy można odmówić pracy gdy jest za gorąco? Tu zasady są dość jasne. Odmowa pracy w upale jest dopuszczalna, jeśli wysokie temperatury stanowią zagrożenie dla zdrowia bądź życia pracowników. W szczególnej grupie uprzywilejowanej są w takim przypadku kobiety w ciąży oraz młodociani.
Jeśli temperatura przekracza 30 stopni Celsjusza, mamy prawo odmówić stawienia się na miejscu pracy.
Na co uważać podczas upałów w pracy?
W galerii wyjaśniamy, na co w szczególności trzeba uważać podczas upałów w pracy:
Strefa Biznesu: Polskie firmy coraz bardziej innowacyjne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?