POLECAMY
QUIZY

Sprawdź się i rozwiąż QUIZ! Jak sobie poradzisz?

Rozwiń
Na Bielanach rośnie trawiaste torowisko

Na Bielanach rośnie trawiaste torowisko

Artur Olewiński

Aktualizacja:

Nowości Dziennik Toruński

Wkrótce zakończą się prace przy torowisku na ulicy Gagarina

Wkrótce zakończą się prace przy torowisku na ulicy Gagarina ©Sławomir Kowalski

W marcu zostanie wstrzymany ruch tramwajów linii nr 2 i 4, kursujących Czerwoną Drogą i ul. Odrodzenia. Otwarta ma być natomiast dla kierowców ulica Sienkiewicza.
Wkrótce zakończą się prace przy torowisku na ulicy Gagarina

Wkrótce zakończą się prace przy torowisku na ulicy Gagarina ©Sławomir Kowalski

Zaawansowanie prac przy budowie linii tramwajowej na Bielany sięgnęło już 75 procent. Gotowa jest zmodernizowana pętla przy ul. Olimpijskiej. Wykonawca, firma Budimex, koncentruje się teraz na dwóch najbardziej newralgicznych odcinkach - w rejonie miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach oraz na al. Solidarności.
[break]

Ul. Sienkiewicza do 20 marca


Największe kontrowersje wywołuje przeciągająca się od kilku miesięcy budowa torowiska na ul.
Sienkiewicza, w związku z którą konieczne było zamknięcie jezdni dla ruchu. Choć samochody powinny tędy jeździć już od 22 października, to Budimex broni się mówiąc, że data jest nieaktualna, ponieważ pochodzi z nieważnego już harmonogramu. - Problem ul. Sienkiewicza nie leży po stronie firmy Budimex, a po stronie mediów, które musieliśmy tam przebudować, co nie było możliwe do przewidzenia - mówi Marcin Szulc, kierownik kontraktu w firmie Budimex. - Zabrakło nam kilku tygodni, aby ulica została otwarta. Robimy wszystko, aby ją uruchomić jak najszybciej.
W przyszłym tygodniu wykonawca ma rozpocząć układanie warstw bitumicznych. Jeśli utrzyma się sprzyjająca pogoda, prace na ul. Sienkiewicza zakończą się do 20 marca. Do wykonania pozostanie jednak włączenie nowego torowiska w ul. Bema i Broniewskiego. Te prace zostaną jednak odłożone na początek kwietnia, po zawodach żużlowych, aby nie powodować dodatkowych utrudnień.
Na „uniwersyteckim” odcinku robót zaawansowanie prac sięga 60 proc. Obecnie montowane są szyny i belki wzdłużne torowiska. Do końca lutego mają zostać połączone odcinki torów pomiędzy ul. Gagarina a Sienkiewicza. Na koniec marca zaplanowano zakończenie robót torowych pomiędzy rektoratem a Szosą Okrężną.
Dalej, na wysokości ul. Krzemienieckiej, mniej więcej na wysokości Wydziału Chemii, trwa betonowanie podłoża pod torowisko. Niemal gotowa jest z kolei nowa pętla autobusowo-tramwajowa.
- Pętla Bielany ma zostać otwarta dla części autobusowej już w pierwszej połowie marca - mówi Wojciech Alfut, kierownik zespołu ds. projektu tramwajowego w MZK. - W ubiegłym tygodniu wystąpiliśmy o wydanie pozwolenia na użytkowanie, ma być jeszcze przeprowadzona kontrola nadzoru budowlanego. Otwarcie ułatwi korzystanie z autobusów studentom i mieszkańcom osiedla Brzezina.
Ciekawostką na ul. Gagarina będzie tzw. zielone torowisko. W tej technologii szyna tramwajowa nie jest obsypywana tłuczniem, a humusem obsiewanym trawą. Dzięki takiemu rozwiązaniu udaje się dodatkowo ograniczyć poziom hałasu. Torowisko na tym odcinku będzie także wyposażone w system nawadniania. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.

Dodatkowe cztery miliony


Na innym froncie prac, na al. Solidarności, roboty zaawansowane są w 72 proc. Trwająca od połowy stycznia przebudowa skrzyżowania tej ulicy z pl. NOT będzie wymagała wprowadzenia kolejnych utrudnień w ruchu. Tym razem w komunikacji miejskiej. Wszystko z powodu konieczności włączenia w istniejące torowisko linii biegnącej przez al. Solidarności. Utrudnienia mają potrwać do połowy maja.
Budimex zapewnia, że nowa linia powstanie do 30 czerwca i nie ma już mowy o ewentualnych problemach, które mogłyby wpłynąć na terminy. Niespodzianką jest za to koszt inwestycji, który nieoczekiwanie wzrósł o ok. 4 mln zł.
- Aktualny koszt to nieco ponad 42 mln zł netto - mówi dyr. Dariusz Taraszkiewicz z Budimeksu. - Wzrósł on, bo okazało się, że projekt odbiegał od wcześniejszych zapisów. W tej sytuacji musieliśmy wystąpić do miasta o dodatkowe pieniądze na wykonanie tych nieprzewidzianych elementów. Choć nie udało się nam uzyskać całej sumy, o którą zabiegaliśmy, kontynuujemy prace.

Czytaj treści premium w Nowościach Dziennika Toruńskiego Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze (4)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

OLO (gość)

Zgłoś naruszenie treści

A MOGLIBYSCIE TAK CYKNAC FOTE Z KTOREGOS POBLISKIEGO WIERZOWCA?
CZY WAS PISMAKOW NIE CHCA WPUSCIC

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Domel (gość)

Zgłoś naruszenie treści

ta inwestycja nie jest aż tak bezsensowna jak rozbudowa ul. Konstytucji 3-go Maja do parametrów autostrady... podczas gdy tysiące ludzi każdego dnia stoi w korkach na Równinnej.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

maniek (gość)

Zgłoś naruszenie treści

ciekawe ile nowoczesnych, niskopodłogowych i przegubowych autobusów można było kupić za te miliony wydane na tę bezsensowną inwestycję?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

alus (gość)

Zgłoś naruszenie treści

super ze olimpijska ma wiele wspolnego z gagarina
ale to bardziej pod owe wozy
ale nie lepiej wykonc szybciej prace na gagarina?

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Warto zobaczyć

Wideo