Zaawansowanie prac przy budowie linii tramwajowej na Bielany sięgnęło już 75 procent. Gotowa jest zmodernizowana pętla przy ul. Olimpijskiej. Wykonawca, firma Budimex, koncentruje się teraz na dwóch najbardziej newralgicznych odcinkach - w rejonie miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach oraz na al. Solidarności.
[break]
Ul. Sienkiewicza do 20 marca
Największe kontrowersje wywołuje przeciągająca się od kilku miesięcy budowa torowiska na ul. Sienkiewicza, w związku z którą konieczne było zamknięcie jezdni dla ruchu. Choć samochody powinny tędy jeździć już od 22 października, to Budimex broni się mówiąc, że data jest nieaktualna, ponieważ pochodzi z nieważnego już harmonogramu. - Problem ul. Sienkiewicza nie leży po stronie firmy Budimex, a po stronie mediów, które musieliśmy tam przebudować, co nie było możliwe do przewidzenia - mówi Marcin Szulc, kierownik kontraktu w firmie Budimex. - Zabrakło nam kilku tygodni, aby ulica została otwarta. Robimy wszystko, aby ją uruchomić jak najszybciej.
W przyszłym tygodniu wykonawca ma rozpocząć układanie warstw bitumicznych. Jeśli utrzyma się sprzyjająca pogoda, prace na ul. Sienkiewicza zakończą się do 20 marca. Do wykonania pozostanie jednak włączenie nowego torowiska w ul. Bema i Broniewskiego. Te prace zostaną jednak odłożone na początek kwietnia, po zawodach żużlowych, aby nie powodować dodatkowych utrudnień.
Na „uniwersyteckim” odcinku robót zaawansowanie prac sięga 60 proc. Obecnie montowane są szyny i belki wzdłużne torowiska. Do końca lutego mają zostać połączone odcinki torów pomiędzy ul. Gagarina a Sienkiewicza. Na koniec marca zaplanowano zakończenie robót torowych pomiędzy rektoratem a Szosą Okrężną.
Dalej, na wysokości ul. Krzemienieckiej, mniej więcej na wysokości Wydziału Chemii, trwa betonowanie podłoża pod torowisko. Niemal gotowa jest z kolei nowa pętla autobusowo-tramwajowa.
- Pętla Bielany ma zostać otwarta dla części autobusowej już w pierwszej połowie marca - mówi Wojciech Alfut, kierownik zespołu ds. projektu tramwajowego w MZK. - W ubiegłym tygodniu wystąpiliśmy o wydanie pozwolenia na użytkowanie, ma być jeszcze przeprowadzona kontrola nadzoru budowlanego. Otwarcie ułatwi korzystanie z autobusów studentom i mieszkańcom osiedla Brzezina.
Ciekawostką na ul. Gagarina będzie tzw. zielone torowisko. W tej technologii szyna tramwajowa nie jest obsypywana tłuczniem, a humusem obsiewanym trawą. Dzięki takiemu rozwiązaniu udaje się dodatkowo ograniczyć poziom hałasu. Torowisko na tym odcinku będzie także wyposażone w system nawadniania. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.
Dodatkowe cztery miliony
Na innym froncie prac, na al. Solidarności, roboty zaawansowane są w 72 proc. Trwająca od połowy stycznia przebudowa skrzyżowania tej ulicy z pl. NOT będzie wymagała wprowadzenia kolejnych utrudnień w ruchu. Tym razem w komunikacji miejskiej. Wszystko z powodu konieczności włączenia w istniejące torowisko linii biegnącej przez al. Solidarności. Utrudnienia mają potrwać do połowy maja.
Budimex zapewnia, że nowa linia powstanie do 30 czerwca i nie ma już mowy o ewentualnych problemach, które mogłyby wpłynąć na terminy. Niespodzianką jest za to koszt inwestycji, który nieoczekiwanie wzrósł o ok. 4 mln zł.
- Aktualny koszt to nieco ponad 42 mln zł netto - mówi dyr. Dariusz Taraszkiewicz z Budimeksu. - Wzrósł on, bo okazało się, że projekt odbiegał od wcześniejszych zapisów. W tej sytuacji musieliśmy wystąpić do miasta o dodatkowe pieniądze na wykonanie tych nieprzewidzianych elementów. Choć nie udało się nam uzyskać całej sumy, o którą zabiegaliśmy, kontynuujemy prace.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?