Paweł Adamowicz
Pożegnanie

Pożegnanie Pawła Adamowicza

Rozwiń
Paweł Adamowicz
Zwiń

Pożegnanie Pawła Adamowicza

Służba publiczna, ukochane miasto i drugi człowiek - te wartości były dla niego najważniejsze. Paweł Adamowicz był człowiekiem niezwykle aktywnym, zawsze życzliwym i zawsze blisko ludzi.

Na tramwaj będą tu długo czekać

Na tramwaj będą tu długo czekać

Marek Nienartowicz

Aktualizacja:

Nowości Dziennik Toruński

Na tramwaj będą tu długo czekać
Być może tramwaje w Toruniu znów zaczną kursować do północnych krańców miasta. Budowę linii przewiduje koncepcja uzbrojenia tzw. JAR-u.
Na tramwaj będą tu długo czekać

Być może tramwaje w Toruniu znów zaczną kursować do północnych krańców miasta. Budowę linii przewiduje koncepcja uzbrojenia tzw. JAR-u.


W historii Torunia był okres, gdy tramwaje kursowały na Wrzosy. W 1958 roku linię do dworca Toruń Północ wydłużono o kilometr do ulicy Lisiej. To połączenie przetrwało tylko do 1972 roku. W 1991 roku tramwaj w ogóle przestał kursować w północne rejony Torunia. Wówczas zlikwidowano linię nr 3 dojeżdżającą do dworca Toruń Północ. Czy tramwaj do tej części miasta powróci? Jest przewidziany w koncepcji zagospodarowania JAR-u, czyli terenu po jednostce Armii Radzieckiej między ulicami Grudziądzką, Polną i Ugory. W przyszłości ma tu powstać m.in. osiedle mieszkaniowe. Linia tramwajowa na JAR-ze miałaby 2,5 kilometra.


- Dla niej rezerwowane jest miejsce w głównej ulicy, która będzie biegła równolegle do Grudziądzkiej - wyjaśnia Andrzej Szefler z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta. - Na północnym krańcu JAR-u powstałaby pętla. Budowa linii tramwajowej w tym miejscu to jednak bardzo odległa przyszłość.


Taka sytuacja wynika m.in. z problemu, jakim byłoby połączenie linii na JAR-ze z centrum Torunia. Nieaktualny z powodu gęstej zabudowy jest rozważany przed laty wariant z ulicą Legionów.


- W przyjętym w 2006 roku „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Torunia” nie zostało wskazane takie połączenie - wyjaśnia Anna Stasiak, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. - Szukamy jednak miejsca dla niego. Nie jest to łatwe, gdyż korytarze w osi północ-południe są ciasne.


Można spodziewać się, że wcześniej niż tramwaj, na JAR-ze pojawi się zabudowa. Szybko może to jednak nie nastąpić. Nadal trwają prace nad przygotowaniem terenu do zasiedlenia. Na razie wiadomo, że uzbrojenie JAR-u pod sieć drogową oraz w sieci wodociągową, kanalizacyjną, ciepłowniczą, energetyczną i teletechniczną będzie kosztować 237 mln zł brutto. Na tyle wyceniła je firma Melbud, przygotowująca koncepcję na zlecenie Urzędu Miasta.


Miasto musi znaleźć około 100 mln zł. Odpada bowiem na razie koszt linii tramwajowej, czyli 11-12 mln zł. Resztę wyłożą natomiast firmy, które powinny tu mieć swoje sieci, m.in. Cergia i Energa.


W Urzędzie Miasta - o czym już informowaliśmy w „Nowościach” - działa zespół do spraw przygotowania i realizacji budowy sieci infrastrukturalnych dla JAR-u. Obecnie trwają prace nad wnioskiem do projektu budżetu Torunia na przyszły rok, w którym znajdzie się kwota na przygotowanie JAR-u.


Jedną z opcji zdobycia pieniędzy na uzbrojenie była sprzedaż gruntów na tym obszarze. Prawdopodobnie ruszy dopiero w 2010 roku.


Wcześniej musi bowiem powstać projekt rekultywacji terenu. Trzeba m.in. dokładnie sprawdzić, co kryje ziemia użytkowana niegdyś przez Armię Radziecką.

Czytaj treści premium w Nowościach Dziennika Toruńskiego Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze (2)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

walery (gość)

Zgłoś naruszenie treści

no,comment!

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Warto zobaczyć

Wideo