Najpierw marzenia

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Konsultant ślubny, stylista, osobisty doradca zakupowy, copy- writer SMS-owy - to tylko kilka z nowych zawodów, które pojawiły się na lokalnym rynku pracy. Jak sobie radzą ich przedstawiciele?

Konsultant ślubny, stylista, osobisty doradca zakupowy, copy- writer SMS-owy - to tylko kilka z nowych zawodów, które pojawiły się na lokalnym rynku pracy. Jak sobie radzą ich przedstawiciele?

<!** Image 2 align=none alt="Image 166440" sub="Stylista Robert Karlewski w swoim toruńskim butiku „Luztro” / Fot. Jacek Smarz">Karolina Wójcik jako nastolatka obejrzała film „The wedding planner” z Jennifer Lopez w roli głównej. I rozmarzyła się.

- Organizacja ślubów wyglądała tam naprawdę pięknie. Zaczęłam wczuwać się w taką rolę. Pomysł z czasem rozkwitł i zaowocował własnym biznesem - mówi torunianka, od półtora roku prowadzącą firmę „La Rosa”. Co robi? Spełnia marzenia innych.

Długa droga do „tak”

Czas pracy: nienormowany. Często zajęte są popołudnia, wieczory i weekendy, bo pracujesz wtedy, gdy przyszli młodożeńcy mają wolne.

<!** reklama>Cechy niezbędne: zdolności logistyczne, umiejętność wykonywania kilku czynności naraz, otwartość i komunikatywność, asertywność i charyzma (aby uwieść swoją koncepcją i nie dać sobie wejść na głowę). Zarobki: da się żyć.

Zanim szczęśliwa młoda para powie sobie „tak”, konsultantka ślubna wraz z pomocnikami będzie uwijać się przez kilka miesięcy. Czasem nawet rok.

- Jeśli jest takie życzenie, zorganizujemy uroczystość od a do zet. Jeśli nie - w wybranych segmentach. Naszym celem jest wydarzenie, które przebiegnie w idealnej zgodzie z wcześniej ustalonym scenariuszem. Ślub to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu. Nie powinno tu być przypadków - podkreśla Karolina Wójcik.

Zdaje sobie sprawę z tego, że jej zawód wciąż jest jeszcze w Toruniu słabo znany i funkcjonuje sporo stereotypów na jego temat. Jednym z nich jest przekonanie, że organizację wesela zlecają konsultantom tylko ludzie bardzo zamożni.

- A to nieprawda. W ostatecznym rozrachunku moja usługa nie stanowi pierwszorzędnej pozycji w ślubnym budżecie. Oszczędza też czasu, energii i nerwów narzeczonym i ich rodzinom - twierdzi konsultantka.

Mistrzowskie oko i gust

Gdy przed trzema laty Robert Karlewski otworzył butik „Luztro” i zaczął oferować swoje usługi jako stylista, powiało wielkim światem. Był pionierem w Toruniu.

Dziś, dobrze już znany w mieście i daleko poza nim, może pochwalić się stałymi klientami. Rozszerzył też swoją ofertę o usługę personal shopper, czyli osobistego doradcy zakupowego.

- Moimi klientami są naprawdę różni zwyczajni ludzie, wśród nich biznesmeni, lokalni notable, aktorzy z Teatru Horzycy, osoby ze sfer prawniczych. Oczywiście, butik jest miejscem pełnej dyskrecji, nikogo nie wypytuję o pracę zawodową. Miło mi jednak, że jedni polecają mnie drugim - mówi stylista. - Cały czas podnoszę swoje kwalifikacje w dziedzinie mody, inwestuję w kolejne szkolenia i kursy, bo tego oczekują klienci i rynek.

Na czym polega praca osobistego doradcy zakupowego? To pomoc klientowi, który chce (musi) dobrze wyglądać, ale niespecjalnie radzi sobie z realizacją tej potrzeby.

„Co mam dziś na siebie włożyć?” - pytają codziennie setki torunian o poranku zaglądając do szafy. Albo: „Co mam kupić, by wyglądać modnie i dobrze?”, przechodząc między sklepowymi półkami. Jeśli zaufają doradcy, znajdą odpowiedź.

Godzina jego pracy z klientem, która kosztuje około 100 euro, poprzedzona jest wieloma godzinami samodzielnej pracy stylisty. Przemierza kolejne pasaże handlowe, przegląda ofertę butików.

- Moje zadanie polega na tym, by z dziesiątków wieszaków i kolekcji wybrać te rozwiązania, które najlepiej korespondować będą z osobowością, kolorystyką czy pozycją społeczną klienta. I, rzecz jasna, jego portfelem - objaśnia Robert Karlewski.

* * *

To tylko przykłady nowinek na toruńskim rynku pracy. Przybywa nam też osób wykonujących nowe profesje związane z rozwojem internetu i telefonii komórkowej (moderatorzy forów, copywriterzy SMS-owi) oraz wykonawców zadań kierowanych do elitarnego grona klientów (trener rozwoju osobistego).

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie