Najpierw ścieżki, teraz pasy dla rowerów

Joanna Posadzy
Rowerowa Masa Krytyczna4 Rowerowa Masa Krytyczna
Rowerowa Masa Krytyczna4 Rowerowa Masa Krytyczna Jacek Smarz
W Bydgoszczy batalię o ich likwidację toczyli kupcy, którym pas zabierał miejsca parkingowe dla klientów. W Warszawie pasy przyjęto z wielkim entuzjazmem. Jak będzie w Toruniu?

Wyznaczenie pasów drogowych w ciągu Wałów Generała Sikorskiego, alei Solidarności czy ul. Warszawskiej to dopiero początek. Jeżeli pomysł spodoba się mieszkańcom, kolejne pasy dla roeweów mogą powstać np. w miejscu buspasa na Rubinkowie (wzdłuż ulic Dziewulskiego, Rydygiera czy Łyskowskiego), na Reja (od ul. Gagarina do ul. Broniewskiego) czy na ul. Łódzkiej (od ul. Andersa do ul. Podgórskiej, o ile taką możliwość potwierdzi analiza). Według Pawła Wiśniewskiego z Rowerowego Torunia, pasy to kolejny krok w stronę świadomego kreowania rowerowej infrastruktury na europejskim poziomie.

- Nie jestem zdziwiony, że wiele osób podchodzi sceptycznie do tego pomysłu, ale myślę, że o wadach będzie można mówić dopiero po jego wdrożeniu - tłumaczy. - Rozwiązania, które wprowadzamy w naszym mieście, naprawdę nie są niczym nowym - to sprawdzone modele wypracowane przez inne kraje. Jeszcze 10 lat temu nikt nie spodziewał się, że w Toruniu będziemy mieć tak wiele ścieżek rowerowych. Pasy rowerowe to nowość, która musi się przyjąć - dodaje.

Czy tak się stanie? W Bydgoszczy punktem zapalnym okazały się nie tyle pasy, co... miejsca parkingowe, które miały zniknąć po wydzieleniu pasa. Sprawę udało się rozwiązać dzięki utworzeniu miejsc postojowych na chodniku.

W Toruniu takich problemów jak na razie uda się uniknąć. Pasy przewidziane są jedynie w miejscach, które nie kolidują z miejscami parkingowymi.

Entuzjaści tego rozwiązania podkreślają ponadto, że pasy zapewnią rowerzystom większą widoczność na skrzyżowaniach, są również nieporównywalnie tańsze od budowy osobnej ścieżki.

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł

Wreszcie jakieś porządne rozwiązanie, które poprawi bezpieczeństwo i jednocześnie nie będzie utrudniać życia rowerzysto.

p
pio 40

Tak wszystko się zgadza ale zastanówmy się i policzmy ilu rowerzystów przeprowadza rower na przejściu dla pieszych a ilu przejeżdża przez pasy powodując niebezpieczne sytuacje...

A
Ala40

Trzeba najpierw przeprowadzić zmianę mentalności . Kierowca samochodu stale uważa ,że jest ważniejszy więc będzie utrudniał życie rowerzyście . Tak samo jak traktuje rowerzystów traktuje też pieszych . Na ruchliwej Szosie Chełmińskiej pieszy stoi kilka minut zanim przepuści go kierowca więc zajmowanie pasa przez samochody to będzie normalne.

P
Piotr Toruń

Brawo wkońcu. Podam mały przykład z Holandii miejscowość Tilburg prawie centrum miasta. Skrzyżowanie z trzema pasami do skrętu w tym jedno dla rowerzystów przebiegające przez środek. Jedzie sie tak jak samochodem po swoim pasie są strzałki poziome i nikomu to nie wadzi. Pozdrawiam.

Dodaj ogłoszenie