Najpierw ścieżki, teraz pasy dla rowerów

Joanna Posadzy
Rowerowa Masa Krytyczna4 Rowerowa Masa Krytyczna
Rowerowa Masa Krytyczna4 Rowerowa Masa Krytyczna Jacek Smarz
W Bydgoszczy batalię o ich likwidację toczyli kupcy, którym pas zabierał miejsca parkingowe dla klientów. W Warszawie pasy przyjęto z wielkim entuzjazmem. Jak będzie w Toruniu?

Wyznaczenie pasów drogowych w ciągu Wałów Generała Sikorskiego, alei Solidarności czy ul. Warszawskiej to dopiero początek. Jeżeli pomysł spodoba się mieszkańcom, kolejne pasy dla roeweów mogą powstać np. w miejscu buspasa na Rubinkowie (wzdłuż ulic Dziewulskiego, Rydygiera czy Łyskowskiego), na Reja (od ul. Gagarina do ul. Broniewskiego) czy na ul. Łódzkiej (od ul. Andersa do ul. Podgórskiej, o ile taką możliwość potwierdzi analiza). Według Pawła Wiśniewskiego z Rowerowego Torunia, pasy to kolejny krok w stronę świadomego kreowania rowerowej infrastruktury na europejskim poziomie.

- Nie jestem zdziwiony, że wiele osób podchodzi sceptycznie do tego pomysłu, ale myślę, że o wadach będzie można mówić dopiero po jego wdrożeniu - tłumaczy. - Rozwiązania, które wprowadzamy w naszym mieście, naprawdę nie są niczym nowym - to sprawdzone modele wypracowane przez inne kraje. Jeszcze 10 lat temu nikt nie spodziewał się, że w Toruniu będziemy mieć tak wiele ścieżek rowerowych. Pasy rowerowe to nowość, która musi się przyjąć - dodaje.

Czy tak się stanie? W Bydgoszczy punktem zapalnym okazały się nie tyle pasy, co... miejsca parkingowe, które miały zniknąć po wydzieleniu pasa. Sprawę udało się rozwiązać dzięki utworzeniu miejsc postojowych na chodniku.

W Toruniu takich problemów jak na razie uda się uniknąć. Pasy przewidziane są jedynie w miejscach, które nie kolidują z miejscami parkingowymi.

Entuzjaści tego rozwiązania podkreślają ponadto, że pasy zapewnią rowerzystom większą widoczność na skrzyżowaniach, są również nieporównywalnie tańsze od budowy osobnej ścieżki.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł

Wreszcie jakieś porządne rozwiązanie, które poprawi bezpieczeństwo i jednocześnie nie będzie utrudniać życia rowerzysto.

p
pio 40

Tak wszystko się zgadza ale zastanówmy się i policzmy ilu rowerzystów przeprowadza rower na przejściu dla pieszych a ilu przejeżdża przez pasy powodując niebezpieczne sytuacje...

A
Ala40

Trzeba najpierw przeprowadzić zmianę mentalności . Kierowca samochodu stale uważa ,że jest ważniejszy więc będzie utrudniał życie rowerzyście . Tak samo jak traktuje rowerzystów traktuje też pieszych . Na ruchliwej Szosie Chełmińskiej pieszy stoi kilka minut zanim przepuści go kierowca więc zajmowanie pasa przez samochody to będzie normalne.

P
Piotr Toruń

Brawo wkońcu. Podam mały przykład z Holandii miejscowość Tilburg prawie centrum miasta. Skrzyżowanie z trzema pasami do skrętu w tym jedno dla rowerzystów przebiegające przez środek. Jedzie sie tak jak samochodem po swoim pasie są strzałki poziome i nikomu to nie wadzi. Pozdrawiam.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3