Największe inwestycje drogowe w 2022 roku w Toruniu. Będą utrudnienia dla kierowców!

Sara Watrak
Sara Watrak
Wizualizacja zmodernizowanego torowiska tramwajowego
Wizualizacja zmodernizowanego torowiska tramwajowego MZK
Udostępnij:
W 2022 roku w Toruniu rozpoczną się trzy duże i bardzo wyczekiwane przez torunian inwestycje drogowe: przebudowa Olsztyńskiej, Bulwaru Filadelfijskiego i skrzyżowania ulic Warneńczyka, Grudziądzkiej, Bażyńskich i Gogi. Kierowcy będą musieli liczyć się z utrudnieniami.

ZOBACZ WIDEO: Akcyza na alkohol i papierosy w górę

Kolejne rondo turbinowe w Toruniu

Wielkie zmiany szykują się na Mokrem w Toruniu. MZK zmodernizuje torowisko tramwajowe wraz z siecią trakcyjną w ciągu ulicy Warneńczyka - począwszy od odcinka przed skrzyżowaniem z ul. Grudziądzką i Bażyńskich, aż do skrzyżowania ul. ks. Gogi z Podgórną oraz na ks. Gogi. Co więcej, na pełnym dziur skrzyżowaniu ulic Warneńczyka, Grudziądzkiej, Bażyńskich i ks. Gogi powstanie rondo turbinowe. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku. W grudniu MZK ogłosiło pierwszy przetarg. - Wpłynęło sześć ofert, ale wszystkie przewyższały kwotę zarezerwowaną na to zadanie - mówi Sylwia Derengowska, rzeczniczka MZK. Budżet na tę inwestycję wynosił nieco ponad 17 mln. Tymczasem najtańsza oferta była o ponad 10 mln wyższa. Unieważniono więc grudniowy przetarg i ogłoszono nowy.

- Termin składania ofert mija 4 lutego - dodaje Sylwia Derengowska.

Na realizację zadania wykonawca będzie miał 12 miesięcy od czasu podpisania umowy. Ostateczne koszty inwestycji poznamy po rozstrzygnięciu przetargu.

Kierowcy na pewno będą musieli liczyć się z utrudnieniami w tym rejonie, choć, jak zapewnia Sylwia Derengowska, MZK planuje prowadzić prace połówkowo, aby umożliwić przejazd przez skrzyżowanie. - Sposób prowadzenia prac będzie uzgadniany z MZD i WGK na etapie akceptacji projektu tymczasowej organizacji ruchu - dodaje. Warto zauważyć, że inwestycja ta będzie realizowana w tym samym czasie co budowa linii tramwajowej na osiedle JAR. Zapytaliśmy MZK, czy prace przy Grudziądzkiej wpłyną na roboty przy Szosie Chełmińskiej - to dwie najważniejsze arterie miasta w osi północ-południe. Sylwia Derengowska przekonuje, że prace dotyczące obu inwestycji mają być zsynchronizowane w taki sposób, by były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców. Szczegóły poznamy zapewne w kolejnych miesiącach.

Toruń: Olsztyńska szersza i z estakadą

Przetarg na wyczekiwaną przebudowę ulicy Olsztyńskiej zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.

- W tym roku planujemy też rozpoczęcie pierwszych prac - dodaje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka MZD.

Przebudowa ul. Olsztyńskiej dotyczy blisko dwukilometrowego odcinka od ul. Czekoladowej do granic miasta. - W ramach inwestycji powstaną dwie jezdnie o szerokości 7 metrów, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, rozdzielone pasem zieleni. W miejscu, gdzie ulicę przecina linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk–Toruń Wschodni, powstanie estakada, która zapewni bezkolizyjny i sprawny przejazd - informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko. MZD przebuduje też cztery skrzyżowania: z ul. Suwalską, Ceramiczną, Wapienną oraz Nad Strugą i Granitową. Poza tym powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a w miejscu przecięcia z linią kolejową piesi oraz rowerzyści skorzystają z kładki.

Inwestycja będzie sporo kosztować - według aktualnych wycen aż 160 mln zł, dlatego też, jak informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, MZD będzie zabiegało o środki zewnętrzne na realizację tej inwestycji.

Bulwar Filadelfijski w Toruniu w końcu przestanie straszyć. Czy na czas remontu ulica będzie całkowicie zamknięta dla samochodów?

W tym roku ruszy także przebudowa Bulwaru Filadelfijskiego. W styczniu ogłoszono przetarg na wykonanie tej inwestycji. Miasto ma już pozwolenie na budowę i gotową dokumentację projektową.

- Podpisanie umowy na realizację inwestycji i rozpoczęcie prac planujemy na kwiecień 2022 roku - mówi Anna Kulbicka-Tondel, rzeczniczka PMT.

Remont ma potrwać 13 miesięcy i, jeśli wszystko pójdzie gładko, zakończy się w czerwcu 2023 roku. W tym czasie ekipa przebuduje aż 1,5 km ulicy. Powstaną ścieżki rowerowe i chodniki. Nowe oblicze zyska także deptak nad rzeką. - Poprawiona zostanie również infrastruktura wodno-kanalizacyjna oraz teletechniczna. Dzięki tym działaniom zmieni się organizacja ruchu drogowego, która wpłynie na poprawę jakości środowiska poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i hałasu - wyjaśnia Anna Kulbicka-Tondel.

Kierowcy zastanawiają się, czy wobec tak dużego zakresu robót, bulwar w czasie remontu będzie całkowicie zamknięty dla samochodów. Rzeczniczka zapewnia, że nie. - Prace będą prowadzone w sposób umożliwiający niezbędny dojazd do starówki. Szczegóły organizacji ruchu zostaną podane później po ustaleniach z wykonawcą prac - mówi. Za przebudowę Bulwaru Filadelfijskiego miasto zapłaci 34 mln zł, z czego 30 mln stanowi dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Dodajmy, że z obecnej realizacji wyłączono zieleń. Na nowe nasadzenia i inne działania w tym zakresie miasto chce pozyskać oddzielne dofinansowanie np. ze środków NFOŚ.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowości Gazeta Toruńska
Dodaj ogłoszenie