Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Naklejki wizowe. Banalny problem, przez który może dojść do upadku branży transportu ciężarowego

Adam Willma
Adam Willma
Problem w tym, że firmy nie wiedzą jak załatwić formalności związane z wizami dla nich.
Problem w tym, że firmy nie wiedzą jak załatwić formalności związane z wizami dla nich. Łukasz Kaczanowski
Właściciele polskich firm transportowych są zdruzgotani. Próbują borykać się ze zmianami podatkowymi i horrendalnymi kosztami paliw. Jednak gwoździem do trumny dla wielu z nich mogą być… naklejki.

3200 firm współtworzących Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce skierowało do premiera apel o wprowadzenie pilnych zmian, bez których – jak twierdzą – może dojść do upadku branży transportu ciężarowego. Ciężkie czasy przeżywają tez firmy z naszego regionu.

Kierowcy nie będą mogli wrócić

- Zatrudniamy obywateli Ukrainy jako kierowców kategorii C+E – mówi Rafał Łowicki, prokurent firmy WS sp. z o.o. z Cyprianki. - Oprócz wymaganego prawa jazdy posiadają oni zezwolenia niezbędne do wykonywania zawodu w ruchu międzynarodowym. Niestety w tym miesiącu trzem naszym pracownikom kończą się wizy typu D, a czterem kolejnym w kwietniu.

Do tej pory procedura wyglądał w ten sposób, że w celu przedłużenia legalnego pobytu w Polsce kierowcy wracali do Ukrainy po wizy, które wydawał polski konsul w placówce właściwej dla miejsca zamieszkania kierowców. Ze zrozumiałych względów teraz jest to niemożliwe.

Wszyscy kierowcy, którym właśnie kończą się wizy, chcą kontynuować pracę w polskim przedsiębiorstwie, tym bardziej, że w pierwszych dniach wojny sprowadzili tu swoje rodziny. Problem w tym, że firmy nie wiedzą jak załatwić formalności związane z wizami dla nich.

Zrzeszenia Międzynarodowego Przewoźników Drogowych uprzedziło właścicieli firm, że przedłużona z mocy prawa wiza krajowa oraz karta pobytu nie uprawnia kierowców do przekraczania granicy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której kierowca, będący obywatelem Ukrainy, posiada w dokumencie podróży nową naklejkę wizową. 

Poczekacie... 2 lata

Pojawił się zatem problem, skąd uzyskać taką naklejkę? - Zrzeszenia Międzynarodowego Przewoźników Drogowych odesłało nas do Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy, ponieważ wszelkie sprawy związane z wizami przejęły urzędy wojewódzkie – mówi Rafał Łowicki.

Wiele razy próbowaliśmy skontaktować się telefonicznie z urzędem, jednak nikt nie podnosił słuchawki. Nie pomogła również osobista wizyta - urzędniczka poinformowała nas jedynie, że kierowcy mogą złożyć wniosek o kartę stałego pobytu, ale procedura trwa od 1 roku do 2 lat! Poza tym nie ma innych wytycznych.

Z pytaniem zwróciliśmy się do Urzędu Wojewódzkiego. Czekamy na odpowiedź. Interwencję podjęła również poseł Joanna Borowiak z Włocławka: - W chwili obecnej wojewoda przedłuża prawo pobytu i pozwolenie na pracę. Rozmawiałam na temat wiz europejskich z dwoma wiceministrami. Zapewnili mnie, że jest pełna świadomość tego problemu i trwają prace, aby temu zaradzić. Musimy jednak mieć świadomość, że nie wszystko zależy wyłącznie od nas. Niektóre sprawy wymagają uzgodnień na poziomie unijnym.

Polski transport drogowy daje pracę ponad 360 tys. kierowców i obsługuje trzecią część zleceń w Europie.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Naklejki wizowe. Banalny problem, przez który może dojść do upadku branży transportu ciężarowego - Gazeta Pomorska

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska