Napędzane alternatywnie

Zbigniew Juchniewicz
Każdy kierowca może bezinwestycyjnie zadbać o znaczne zmniejszenie zużycia paliwa przez swoje auto. Należy się tylko wyzbyć złych przyzwyczajeń.

Każdy kierowca może bezinwestycyjnie zadbać o znaczne zmniejszenie zużycia paliwa przez swoje auto. Należy się tylko wyzbyć złych przyzwyczajeń.

<!** Image 2 align=none alt="Image 170219" sub="Infografika: Kamil Mójta/na postawie paliwa.pl">Zajrzyjmy do bagażnika i zastanówmy się czy musimy wozić w nim letnie leżaki, łopatę i dziesiątki innych przedmiotów, których waga sięga nawet kilkunastu kilogramów!

Czy bagażnik zamontowany na dachu jest nam rzeczywiście niezbędny przez okrągły rok? Opory powietrza, jakie powoduje, mogą przyczynić się do wzrostu zużycia paliwa o kolejnych kilkanaście procent. Rano uruchamiając silnik nie wciskajmy pedału przyspieszenia, zaś po uruchomieniu silnika natychmiast ruszajmy! Chwilowe zużycie, które dla silnika benzynowego wynosi nawet 40 litrów, zacznie szybko spadać wraz z nabieraniem temperatury przez jednostkę napędową.

<!** reklama>Technika jazdy ma decydujący wpływ na zużycie paliwa. Poruszając się zgodnie z zasadami eco-jazdy możemy spowodować zmniejszenie spalania nawet o 30 procent!

Bez potrzeby nie wciskajmy pedału przyspieszenia „do podłogi” a jedynie do 3 głębokości.

Jeśli wozisz siebie tylko do pracy na dystansie krótszym niż 4 kilometry, to zostaw auto w garażu. Taka jazda się nie opłaca!

Jadąc ostatnio z Zegrza koło Warszawy do Torunia Skodą Tour z benzynowym silnikiem 1,6 litra, ze średnią prędkością niemal 70 km/godz. zauważyłem, że średnie spalanie osiągnęło 5,3 litra na 100 km. Dramatycznie drogie paliwa sprawiają, że zmotoryzowani coraz bardziej zastanawiają się, jak zaoszczędzić. Możliwości jest oczywiście wiele, ale nikt z dnia na dzień nie wymieni samochodu na oszczędniejszy, tylko dlatego, że paliwa są coraz droższe.

Coraz popularniejsze, niestety nie w Polsce, stają się samochody z napędem hybrydowym, a więc mieszanym - spalinowym i elektrycznym. Poza Toyotą, Lexusem i Hondą do grona producentów aut hybrydowych dołączają kolejni.

Ile to kosztuje?

Hondę Jazz Hybrid możemy kupić już za 67900 złotych. Auto posiada silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 88 KM oraz wspomagający silnik elektryczny o mocy 14 KM. Auto spala od 4,4 do 4,6 litra na 100 km

Na świecie jeżdżą już 3 miliony egzemplarzy pierwszego auta hybrydowego - Toyoty Prius. Kosztuje od 102 tysięcy złotych i jest wyposażone w benzynowy silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 99 KM oraz silnik elektryczny o mocy 80 KM. Zużycie paliwa w granicach 3,9 - 4,0 litra

Lexus ma w swojej ofercie cztery modele z napędem hybrydowym: limuzynę GS 450h, LS 600 h, CT 200h oraz crossovera RX 450h. Ten ostatni ma dwa silniki elektryczne (poza benzynowym), ale jeden z nich napędza wyłącznie tylne koła i włącza się w chwili groźby utraty przyczepności. Dzięki temu auto posiada inteligentny napęd na cztery koła. Zużycie paliwa przez model RX 450h wyposażony w benzynowy silnik o poj. 3,5 litra wynosi zaledwie 6,3 litra na 100 km. Cena od 266 tys. zł

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie