Nie tylko kierowcy są winni

NIK.gov.pl
W pierwszy wakacyjny weekend 24-26 czerwca trwać będzie ogólnopolska akcja „Weekend bez ofiar”.

W pierwszy wakacyjny weekend 24-26 czerwca trwać będzie ogólnopolska akcja „Weekend bez ofiar”.

<!** Image 2 align=none alt="Image 173690" sub="Na polskich drogach w wypadkach ginie nadal zbyt wiele osób. Często przyczyną tragedii jest zły stan nawierzchni / Fot. Tymon Markowski">Czy zmasowana akcja prewencyjna spowoduje, że ofiar na drogach będzie rzeczywiście mniej?

Większość dróg krajowych nie ma dwóch oddzielnych jezdni w przeciwnych kierunkach. Ponadto, z opracowania NIK wynika, że konieczność bezpośredniego mijania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka stwarza ryzyko najgroźniejszych wypadków. Radykalna poprawa bezpieczeństwa może nastąpić po wybudowaniu autostrad i dróg ekspresowych.

Za dużo ofiar

<!** reklama>Liczba ofiar śmiertelnych wciąż utrzymuje się w Polsce na wysokim poziomie. W 100 wypadkach ginie średnio 11 osób, podczas gdy w UE jest to 5. „Proces poprawy bezpieczeństwa na drogach jest tak wolny, że Polska nie tylko pozostaje daleko w tyle za średnią europejską, ale prawdopodobnie nie osiągnie nawet wyznaczonych w kraju progów bezpieczeństwa - uważa NIK. Na podstawie kontroli dotyczących polskich dróg NIK utworzyła listę najważniejszych przyczyn braku bezpieczeństwa. Są to: zły stan techniczny jezdni (niewystarczający poziom bezpieczeństwa stwierdzono nawet na niektórych odcinkach autostrad), nieskuteczny system szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, zły stan techniczny pojazdów oraz wadliwa organizacja ruchu drogowego. Kontrolerzy zaznaczają, że nie jest to lista zamknięta.

Zły stan nawierzchni

Na co drugim kilometrze dróg publicznych powstały koleiny powyżej 2 cm głębokości, na co czwartym - powyżej 3 cm. W krajach UE takie jezdnie (ze względu na bezpieczeństwo kierowców) wyłączane są z użytkowania. W Polsce spowodowałoby to jednak zamknięcie niemal połowy dróg. Dlatego drogi uszkodzone przez koleiny klasyfikowane są jako znajdujące się w złym stanie technicznym i jedynie ogranicza się na nich prędkość. Dodatkowo zły system opłat za korzystanie z autostrad przez samochody ciężarowe generuje ruch TIR-ów na pozostałych drogach, które w konsekwencji są „rozjeżdżane:.

Za mało autostrad

Brakuje w Polsce stabilnych rozwiązań sprzyjających budowie dróg wysokiej klasy, tj. autostrad i dróg ekspresowych, a tempo powstawania nowych jest zbyt wolne. W konsekwencji udział dróg wysokiej klasy w całej sieci dróg publicznych wynosił na koniec 2009 r. zaledwie około 0,5%, z czego 0,31% przypadało na autostrady (849 km), pozostałe 0,19% na drogi ekspresowe (521 km). W dodatku autostrady i drogi ekspresowe nie tworzą zwartych ciągów: nadal składają się z pojedynczych, niepołączonych ze sobą odcinków.

Kluczowym problemem pozostaje nieskuteczny system szkolenia kierowców oraz podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych. Kursy nauki jazdy, pomimo wprowadzanych zmian, wciąż nie zapewniają odpowiedniego przygotowania do kierowania pojazdem. Niewystarczająca jest zarówno przekazywana wiedza, jak i zdobywane umiejętności. NIK zwraca uwagę, że w konsekwencji alarmująco niski jest poziom zdawalności egzaminów.

W latach 2009-2010 nie brakowało ośrodków, w których egzamin praktyczny za pierwszym podejściem zdawało tylko 25% kursantów. W całej Polsce średnia zdających za pierwszym razem nie przekroczyła nigdzie 50% (najbliżej tego progu była Warszawa, gdzie średnia wyniosła 48%).(NIK.gov.pl)


Warto wiedzieć

Główne grzechy zarządców dróg

Ponad 1/3 zarządców dróg nie przeprowadza obowiązkowych kontroli organizacji ruchu;

- 37,5% zarządców nie prowadzi w ogóle analiz dotyczących bezpieczeństwa

-Blisko połowa nie miała danych o wypadkach na zarządzanych drogach

-ponad 30% nie posiadało projektów organizacji ruchu (rozmieszczenia świateł, pasów, itp.)

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie