Nie wpuszczać ruchu na osiedle

RedakcjaZaktualizowano 
Po artykule „Kolejny przegapiony węzeł?” otrzymaliśmy list prezesa Stowarzyszenia Stawki w Toruniu Olgierda Kędzierskiego.

Po artykule „Kolejny przegapiony węzeł?” otrzymaliśmy list prezesa Stowarzyszenia Stawki w Toruniu Olgierda Kędzierskiego.

W odniesieniu do artykułu „Kolejny przegapiony węzeł?”, który ukazał się w „Nowościach” dnia 12 stycznia 2012 r. Stowarzyszenie Stawki czuje się zobowiązane zabrać głos w tej sprawie.

Przez kilka ostatnich lat przedstawiciele władz miasta Torunia przekazywali mieszkańcom informację o „Węźle Czerniewice”, mającym stanowić główne połączenie autostrady A1 poprzez ul.Łódzką z mostem drogowym im.Piłsudskiego i planowanym mostem Trasy Wschodniej. We wrześniu 2009 r. w dzienniku „Nowości” pojawiła się informacja o mogących wystąpić trudnościach w realizacji „Węzła Czerniewice”, a jednocześnie o potrzebie budowy dodatkowego „Węzła Kluczyki”.

<!** reklama>Istotnym powodem powstania Stowarzyszenia Stawki była potrzeba reprezentowania mieszkańców naszej dzielnicy przy konsultowaniu ważnych decyzji, a w szczególności w zakresie rozwiązań infrastrukturalnych jak budowa dróg czy sieci wodno-kanalizacyjnych. Zdaniem Stowarzyszenia, w sytuacji braku zjazdu w ul. Łódzką z „Węzła Czerniewice” najbardziej racjonalnym rozwiązaniem komunikacyjnym w zakresie połączenia autostrady A1 z Toruniem, poprzez południowe dzielnice miasta i mosty drogowe, jest połączenie przez „Węzeł Stawki”. Rozwiązanie to w przeciwieństwie do forsowanego przez obecne władze miasta projektu „Węzeł Kluczyki” w żaden sposób nie ingeruje w istniejącą zabudowę mieszkalną, ponieważ prowadzi przez tereny całkowicie niezabudowane i oddzielone od korytarza komunikacyjnego terenami zielonym, a najbliższe zabudowania znajdują się w odległości co najmniej 200 m.

Tymczasem „Węzeł Kluczyki” wprowadza ruch z autostrady A1, drogi ekspresowej S10 i drogi krajowej DK15 bezpośrednio w strefę mieszkaniową osiedla Stawki. Wprowadza intensywny ruch pojazdów w gęstą zabudowę m.in. ulicy Andersa, Armii Ludowej, Pstrowskiego, Kniaziewicza czy Hallera. W istotny sposób ingeruje również w lokalny ruch na części ulic Podgórza, ponieważ strumień pojazdów również tędy będzie podążał w kierunku obu przepraw mostowych. Głównie z tych powodów w proteście przeciwko budowie „Węzła Kluczyki”, a za poparciem projektu „Węzeł Stawki” podpisało się we wrześniu 2010 r. ponad 900 osób, mieszkańców dzielnicy Stawki i dzielnicy Podgórz.

Ponadto koszt realizacji projektu „Węzeł Kluczyki” jest znacznie wyższy od kosztu realizacji projektu „Węzeł Stawki” m.in. ze względu na konieczność wyburzeń i konieczność budowy ogromnego wiaduktu o wartości co najmniej kilkunastu mln złotych. Połączenie autostrady A1 z mostem w osi Trasy Wschodniej poprzez „Węzeł Kluczyki” byłoby również dłuższe o ok. 4 km od połączenia z „Węzłem Stawki”. Kierowcy korzystający z „Węzła Kluczyki”, a zjeżdżający lub wjeżdżający na autostradę A1, będą musieli pokonać tę odległość dodatkowo, a koszty związane z przejechaniem dodatkowych kilometrów będą ponosić wszyscy kierowcy korzystający z tego dłuższego połączenia.

Większość mieszkańców dzielnic Stawki i Podgórz nie akceptuje sytuacji, w której narzuca się im takie rozwiązanie. Nigdy nie zostało przedstawione porównanie obu rozwiązań tj. projektów „Węzeł Kluczyki” i „Węzeł Stawki”, co jest szczególnie ważne w sytuacji planowanej likwidacji zjazdu w ul. Łódzką w „Węźle Czerniewice”. Dobitnym przykładem tzw. „konsultacji społecznych”, było spotkanie organizowane przez MZD w Zespole Szkół nr 14 na Stawkach w lutym ubiegłego roku, w kilkanaście miesięcy po podjęciu decyzji o budowie „Węzła Kluczyki”. Stoimy zatem na stanowisku, że nie ma żadnych racjonalnych powodów dla forsowania budowy „Węzła Kluczyki”.

Pragniemy także uprzedzić wielokrotnie powtarzane przez przedstawicieli władz miasta argumenty, o braku możliwości budowy „Węzła Stawki” ze względu na lokalizację jego fragmentu na terenie sąsiedniej gminy Wielka Nieszawka i brak zgody jej władz na taką inwestycję. Informujemy, że Stowarzyszenie posiada pisemną odpowiedź od Pana Kazimierza Kaczmarka Wójta Gminy, z jednoznacznie wyrażonym stanowiskiem o braku przeciwwskazań dla takiego rozwiązania. Ewentualne argumenty o lokalizacji tego węzła na terenie specjalnym we władaniu wojska nie mają w tym przypadku zastosowania, bo dotyczą również „Węzła Kluczyki”.

Pojawiające się często publiczne informacje, że tylko kilka osób protestuje przeciwko tej inwestycji, jaką jest „Węzeł Kluczyki” związane jest tylko z kwestiami prawnymi. Stąd zapewne biorą się działania MZD, dzielące mostową Trasę Wschodnią na krótkie odcinki, tworzące efekt tzw. „salami slicing” - niezgodnie z prawem polskim i europejskim – co podnieśliśmy w odwołaniu do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Najkorzystniejszym połączeniem Torunia z autostradą A1 od strony południowej jest zjazd na ul.Łódzką w „Węźle Czerniewice”. Jednak w sytuacji braku możliwości budowy tego połączenia, najkorzystniejszym dla mieszkańców Torunia, najbardziej efektywnym i tańszym w realizacji dla miasta jest projekt „Węzeł Stawki”. Uważamy, że potwierdzają to uwidocznione na rysunkach schematy połączeń drogowych obu mostów z autostradą A1.

W imieniu członków Zarządu
Olgierd Kędzierski, prezes Stowarzyszenia Stawki

polecane: FLESZ: Niebawem zmiana czasu, jedna z ostatnich

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3