Zobacz koniecznie: Tak strzela policja w Kujawsko-Pomorskiem
Ranking miast przyjaznych kierowcom. przygotowany przez Oponeo.pl, we współpracy z aplikacją Yanosik, przygotowany został po raz ósmy. Jak co roku zbadano sytuację w największych polskich miastach. Podzielono je na dwie grupy - powyżej i poniżej 300 tysięcy mieszkańców. W każdym mieście zebrano dane w kilku kategoriach:
- średnie prędkości jazdy,
- funkcjonowanie strefy płatnego parkowania,
- liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych,
- dostępność carsharingu (wypożyczenie samochodu),
- średnie ceny paliw,
- średnie ceny wymiany opon,
- koszt ubezpieczenia OC.
Za wynik w poszczególnych kategoriach przyznawano punkty. Na ich podstawie przyznano miejsca w rankingu.
Więcej informacji z Torunia i okolic przeczytasz >>>TUTAJ<<<<
Ranking miast przyjaznych kierowcom: jak wypadł Toruń?
Wśród największych polskich miast pierwsze miejsce przyznano, jak przed rokiem, Gdańskowi. Kolejne - Bydgoszczy i Krakowowi,
W grupie dziesięciu miast poniżej 300 tysięcy mieszkańców ponownie najlepszy okazał się Sosnowiec. Drugie miejsce zajęły Gliwice, a trzecie - Częstochowa. Toruń znalazł się na Czwartym miejsce. To wynik taki, jak przed rokiem. Kolejne miejsca zajęli: Radom, Gdynia, Katowice, Kielce, Białystok i Rzeszów.
Jak autorzy rankingu uzasadniają miejsce Torunia?
"Możemy zaobserwować kilka zmian, które sprawiły, że jeździ się tutaj lepiej, jednak palącym problemem są wysokie koszty utrzymania auta. Płynność ruchu samochodowego w tym mieście jest na dobrym poziomie. Chociaż zapewne wiele osób uzna, że sytuacji drogowej daleko do ideału i roboty drogowe czy korki w Toruniu potrafią dać się we znaki, to przemierzając centrum nie powinniśmy mieć powodów do narzekania na średnią prędkość" - czytamy w uzasadnieniu.
Autorzy rankingu wskazali też na rozwój infrastruktury drogowej Torunia. Dostrzegli oddanie do użytku parkingów park&ride przy ulicach Dziewulskiego i Olimpijskiej. Inny atut do dość duża liczba ładowarek do samochodów elektrycznych. W uzasadnieniu podkreślono też fakt, że kolizje w Toruniu zdarzają się rzadziej niż w innych miastach do 300 tysięcy mieszkańców.
"Jednymi z głównych czynników, które wpłynęły na fakt, że miasto nie znalazło się na podium, są te niekoniecznie zależne od sposobu zarządzania drogami. Sieć carsharingowa jest naprawdę symboliczna, a wysokie ceny paliw w Toruniu i wygórowane koszty zmiany opon drenują portfele zmotoryzowanych. Budżet właścicieli aut ratują oferty ubezpieczenia samochodu, korzystniejsze cenowo niż we wszystkich innych analizowanych miejscowościach" napisano w uzasadnieniu rankingu.
Toruń w rankingu: oto dane dotyczące prędkości, cen paliw i wymiany opon
A oto część liczb dotyczących Torunia, które podano w rankingu:
- 39 kilometrów na godzinę - średnia prędkość poruszania się poza centrum miasta,
- 30 kilometrów na godzinę - średnia prędkość poruszania się w centrum miasta.
- 1485 - liczba zgłoszonych kolizji (rok wcześniej 1560, rok 2022 - 1850),
- 352 złote - najniższa cena OC dla auta średniej klasy (rok wcześniej - 349 złotych),
- 6,59 złotych - średnia cena benzyny (rok 2023 - prawie bez zmian),
- 6,66 złotych - średnia cena oleju napędowego (rok 2023 - niecałe 8 złotych),
- 3,01 złotych - średnia cena LPG (w porównaniu z rokiem 2023 - nieduży wzrost)
- 43 złote - średni koszt wymiany opony 205/55 R16 na feldze aluminiowej,
- 36 złote - średni koszt wymiany opony 205/55 R16 na feldze stalowej.
Dane z rankingu to oczywiście ciekawy powód do dyskusji. Trudno się dziwić, że Toruniowi wytknięto wysokie koszty utrzymania auta, a zwłaszcza ceny paliwa. Od lat "Nowości" zwracają uwagę na to, że są one wyższe niż w innych rejonach Polski. Nikt nie jest w stanie konkretnie wyjaśnić dlaczego tak się dzieje.
Cieszy oczywiście budowa parkingów park&ride, bo to szansa na odciążenie starówki i jej otoczenia od samochodów, zwłąszcza w weekendy. Tyle że jak na razie - o czym często piszemy w "Nowościach" - są one wykorzystane w niewielkim stopniu. Sposobem na to ma być obniżka opłat, która zacznie obowiązywać od 1 września.
Toruń: miasto przyjazne kierowcom czy pieszym?
Zmienia się też infrastruktura drogowa. Ulice są przebudowywane i remontowane. Wprowadzane są korekty w organizacji ruchu. Jedną z ostatnich jest ta na rondzie Honorowych Dawców Krwi, czyli zbiegu ulic Konstytucji 3 Maja i Ligi Polskiej, w pobliżu szpitala dziecięcego. Zmniejszono liczbę pasów na rondzie oraz na wlotach na nie, z trzech do jednego-dwóch. Ponadto odgięto tor ruchu na skrzyżowaniu tzw. wyspą centralną.
To ostatnie rozwiązanie ma spowodować zmniejszenie prędkości samochodów jadących przez rondo i zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Celem władz miasta jest też ta ostatnia kwestia. Toruń ma być także miastem przyjaznym pieszym (są opinie, że przede wszystkim takim być powinien) i także pod tym względem zmieniana jest infrastruktura drogowa. Z tego powodu odcinek trasy staromostowej między Targowiskiem Miejskim a cmentarzem św. Jerzego ma mieć jedną jezdnię, a nie dwie, jak planowano.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?