Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa kultura i styl życia

Agata Napierska, Alexandra Ćwiek
Popularność portali społecznościowych zaskakuje badaczy mediów. Śmiało możemy już mówić o „pokoleniu facebooka”.

Popularność portali społecznościowych zaskakuje badaczy mediów. Śmiało możemy już mówić o „pokoleniu facebooka”.

Co o fenomenie tych stron internetowych sądzą studenci i naukowcy z Torunia?

- Nie wyobrażam sobie dnia bez Facebooka, sprawdzania nowych postów i oglądania zdjęć znajomych. Nawet jeśli robię coś innego na komputerze, zakładka z Fejsem jest otwarta – mówi Dominik Janeczek, student.

<!** reklama>Podobnie robi wielu młodych ludzi. Facebook stał się czymś więcej niż zwykłą stroną WWW, to styl życia. Co go odróżnia od innych tego typu serwisów? Na stronie racicki.com można znaleźć trzy cechy decydujące o jego fenomenie.

Po pierwsze: mikroblog, potocznie zwany „tablicą”. To część portalu, która najbardziej oddziałuje na użytkowników. Zwiększa ich zaangażowanie poprzez dodawanie komentarzy, zdjęć z ostatniej imprezy, krótkich filmików czy wyrażanie swojej opinii przez jedno kliknięcie „LUBIĘ TO”.

Po drugie: otworzenie platformy dla developerów. Był to moment przełomowy dla ludzi działających w branży reklamowej i PR. Od tej pory każdy niezależny właściciel zewnętrznej aplikacji zyskuje darmową reklamę.

Po trzecie: Facebook Connect, który umożliwia integrację portalu z dowolną stroną Web, gdzie oceniając dany artykuł możemy kliknąć „LUBIĘ TO”. Opcja ta automatycznie wygeneruje hiperłącze do danej publikacji widoczne na naszej tablicy.

Co sprawia, że Facebook to styl życia? W czasach, gdy telefon komórkowy stał się nieodłącznym elementem życia młodego człowieka, operatorzy sieci komórkowych także dostrzegli potencjał ukryty w serwisie. Umożliwili swoim abonentom - często darmowy - dostęp do portalu poprzez kliknięcie jednej ikony na wyświetlaczu telefonu.

Jakie zagrożenie niesie ze sobą tak wielkie przywiązanie do wirtualnej społeczności?

Socjolog z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Marek Jeziński tłumaczy: - Portale społecznościowe tworzą nowy typ więzi społecznej, co zauważamy nie tylko na przykładzie pokolenia Facebooka. Mamy do czynienia ze swoistym przejściem społeczeństw postindustrialnych w stronę społeczeństw informatycznych. Zjawisko to określa się mianem kultury Web 2.0, czyli takiej, w której jesteśmy aktywnymi użytkownikami sieci internetowej, co jakościowo wpływa na nasze życie.

Co skłania młodych ludzi do zakładania konta na portalu społecznościowym?

- Założyłam, bo wszyscy zakładali, ale teraz widzę też korzyści z tego płynące – mówi Milena Kaszuba i dodaje: - Umożliwia szybki kontakt i znalezienie znajomych.

Co najbardziej wpływa na popularność stron promujących wirtualną rzeczywistość?

- Przede wszystkim łatwość obsługi oraz wielofunkcyjność - zaznacza prof. Marek Jeziński. - Prym wiodą funkcje informacyjne i komunikacyjne, gdzie za pomocą jednego loginu i hasła, a później zalogowania się, możemy wykonać kilka operacji. Na jednym portalu możemy sprawdzać pocztę, informacje polityczne, kulturalne i obyczajowe, a także korzystać z materiałów dydaktycznych. Facebook łączy te wszystkie opcje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska