Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe autobusy w Toruniu. MZK nie kwapi się do wyboru Ursusa?

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Autobusy Ursusa testowano m.in. w Lublinie
Autobusy Ursusa testowano m.in. w Lublinie Anna Kurkiewicz / Polska Press
Od otwarcia ofert na dostawę nowych autobusów dla Torunia minął już miesiąc, tymczasem MZK nadal nie zdecydował, czym jeździć będą torunianie. Wybór najtańszego Ursusa jest dla przewoźnika kłopotliwy?

Ursus kojarzy się zdecydowanej większości z nas przede wszystkim z maszynami rolniczymi, głównie z ciągnikami. Firma uruchomiła jednak niedawno także produkcję autobusów miejskich, spod znaku Ursus Bus. Spółka powstała zaledwie w kwietniu ubiegłego roku. Być może MZK obawia się zakupu "niesprawdzonych" autobusów? Takich pytań i podobnych wątpliwości nie kryją także osoby związane z branżą.

- Na pewno nie jest tak, że te autobusy wyjadą na ulicę i zaczną się rozsypywać. Problem tkwi raczej w tym, że nikt tych pojazdów nie zna, nie wie, czego się po nich spodziewać. W taborze MZK są jelcze, man-y i solarisy. Także te ostatnie, jako relatywnie młoda marka, były testowane u wielu przewoźników. Ursusy nie i pewne obawy związane z ich eksploatacją mogą wynikać ze spodziewanych "chorób wieku dziecięcego" - uważa anonimowy pracownik firmy transportowej. Zaznacza przy tym, że podobnie, jak w przypadku pojazdów innych marek, Ursus Busy będą naturalnie objęte gwarancją.
Zobacz galerię: Tak mogą wyglądać nowe autobusy Ursus w Toruniu?
W MZK Toruń uspokajają. Przewoźnik podkreśla, że na rozstrzygnięcie przetargu ma jeszcze czas - 60 dni od momentu otwarcia ofert, które miało miejsce 9 sierpnia.

- Nadal trwa procedura badania ofert. Powinna się wkrótce zakończyć. Z uwagi na to, że w przetargu wpłynęła więcej niż jedna oferta, po dokonaniu wyboru tej najkorzystniejszej, przed podpisaniem umowy będziemy zobowiązani odczekać jeszcze 10 dni na ewentualne odwołanie konkurenta - mówi Piotr Reich, rzecznik prasowy MZK.

Jeśli wybór rzeczywiście padnie na najtańszą ofertę Ursusa (4,7 mln zł, a Solaris 5,7 mln zł), to jakie gwarancje zapewniające prawidłową eksploatację otrzyma MZK? Toruński przewoźnik zobowiązał zwycięzcę przetargu m.in. do:

1) przeszkolenia pracowników Spółki w zakresie obsługi zaoferowanych autobusów,

2) dostarczenia wraz z autobusami niezbędnych narzędzi specjalistycznych do ich obsługi,

3) dostarczenia kompletnej dokumentacji technicznej pojazdów,

4) udzielenia 36 miesięcznej gwarancji na oferowane autobusy i zainstalowane w nich urządzenia (dłuższe okresy gwarancji wymagane są na powłoki lakiernicze [6 lat] oraz konstrukcję autobusów [10 lat lub lub 800.000 km]),

5) udzielenia MZK autoryzacji w zakresie dokonywania napraw gwarancyjnych.

Przypomnijmy, że MZK czeka na trzy autobusy klasy maxi i dwa midi. Większe mają zabrać na pokład 84 pasażerów. Mniejszy midi ma przewozić minimum 64 osoby. Wszystkie pojazdy mają być niskopodłogowe i klimatyzowane, wyposażone w monitoring z funkcją podglądu online przez dyspozytora.

W autobusach mają być biletomaty i monitory informacyjne, ładowarki USB i bezprzewodowy dostęp do internetu. MZK zastrzegło w ofercie możliwość zakupu kolejnych pięciu pojazdów maxi i midi.

Czytaj także: Nowe autobusy od Ursusa?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska