Nowe przepisy drogowe 2020: będą wysokie kary! Ograniczenie prędkości w nocy i pierwszeństwo pieszych na pasach [25.01.2020 r.]

wap
Zapowiadane są zmiany dotyczące pierwszeństwa na przejściach dla pieszych Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press
Zmiany przepisów drogowych 2020. Jazda na suwak i korytarz życia weszły niedawno już na stałe do kodeksu drogowego. Do jakich zmian w tych przepisach może jeszcze dojść w 2020 roku? W kolejce są takie pomysły, jak ograniczenie prędkości po godzinie 23, modyfikacja zasad dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach, a także zwiększenie kar dla piratów, którzy pędzą więcej o 50 km/h w terenie niezabudowanym. Jakie zmiany przepisów drogowych czekają nas w 2020 roku? Sprawdźcie!

Jakie zmiany w przepisach drogowych czekają nas w 2020 roku? Ustawodawcy zapowiadają na przykład, że chcą, aby na terenie zabudowanym dozwolona prędkość wynosiła przez całą dobę 50 kilometrów na godzinę. Obecnie pomiędzy godziną 23 a 5 nad ranem można jechać z dozwoloną prędkością 60 kilometrów na godzinę. Taki przepis – jak uzasadnia rząd - jest raczej ewenementem w Europie, gdzie obowiązują jednolite, bez względu na porę dnia, przepisy o dozwolonej prędkości i ta dozwolona prędkość wynosi właśnie 50 na godzinę.

Zmiany w przepisach drogowych 2020: pierwszeństwie dla pieszych na pasach

Premier Mateusz Morawiecki zapowiada również wprowadzenie bezwzględnego pierwszeństwa pieszych na przejściach. Kierowca musiałby go przepuścić nawet wtedy, gdy nie tylko już się na nim znajduje, ale także wówczas, kiedy się zbliża do „zebry”. Zwłaszcza, że do wielu wypadków z pieszymi dochodzi dlatego, iż piesi są dla kierowców niewidoczni, a nie z powodu świadomego wymuszania pierwszeństwa. Drugi sygnalizowany przez kierowców problem to piesi, którzy lubią po prostu stać w okolicach przejść – według nowych regulacji kierowcy będą w takiej sytuacji musieli się zatrzymywać.

Zapowiadane są zmiany dotyczące pierwszeństwa na przejściach dla pieszych
Zapowiadane są zmiany dotyczące pierwszeństwa na przejściach dla pieszych
Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press

POLECAMY
Szerzej: Policyjne kontrole stanu licznika pojazdów po 1 stycznia 2020 r. Co się zmieni? Weryfikacja przebiegu standardem?
Jesteś kierowcą? Musisz mieć 12/12. Jak dobrze znasz te popularne znaki drogowe [QUIZ]
Tak oszukują nas mechanicy. Sprawdź 8 chwytów perfidnych mechaników z Polski

Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym

W 2020 roku może również dojść do rozszerzenia dziś obowiązującej zasady, że kto przekroczy dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h traci prawo jazdy na 3 miesiące. Teraz zabierane byłoby także, gdy do takiego przekroczenie doszłoby na przykład na trasach poza miastem. Na przykład prawo jazdy traciłby kierowca, który na autostradzie jechałby z prędkością wyższą niż 190 km/h.

Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym
Są pomysły, by odbierać kierowcom prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h także w terenie niezabudowanym
Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

Wyższe mandaty - 3, 4 razy więcej

Trwa też dyskusja o podwyższeniu mandatów. Pojawiają się propozycje, aby po prostu ich kwoty zwiększyć automatycznie 3 lub 4-krotnie. Ma to uzasadniać fakt, iż stawki nie były zmieniane od kilkunastu lat (obecnie najwyższy możliwy mandat to 500 zł za jedno wykroczenie i 1000 zł za zbieg wykroczeń). Inna koncepcja mówi o uzależnieniu wysokości mandatów od dochodów kierowcy.

ZOBACZ TEŻ

Mistrzowie parkowania w Toruniu. Oni parkują gdzie popadnie!...

Buspasy nie tylko dla autobusów

Innym rządowym pomysłem dotyczącym zmian w ruchu drogowym jest zgoda na to, aby buspasami mogły jeździć samochody, którym podróżują co najmniej 4 osoby. Już dziś mogą z buspasów korzystać samochody elektryczne, a na niektórych odcinkach także motocykliści i taksówkarze.

Buspasy miałyby być dostępne nie tylko dla kierowców autobusów czy taksówkarzy
Buspasy miałyby być dostępne nie tylko dla kierowców autobusów czy taksówkarzy Fot. Tomasz Ho£Od / Polska Press

Nowe przepisy drogowe 2020

To na razie propozycje. Są już jednak zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2020 roku:

  • Od tego dnia standardowe kontrole drogowe zostaną wzbogacone o kolejny punkt. Policjant będzie zobowiązany do spisania przebiegu pojazdu. Ma to na celu ukrócenie zjawiska "korekty" liczników. Czujne oko funkcjonariusza może też sprawdzić stan i numer VIN aut importowanych i wprowadzi wynik do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Jedynym wyjątkiem są akcje "trzeźwe poranki", gdzie postawiono na skontrolowanie jak największej liczby kierowców.
  • Kolejnym krokiem mającym ukrócić zjawisko "korekty" licznika jest obowiązek stawienia się na Stację Kontroli Pojazdów w przypadku jego wymiany. Podczas przeglądu i tak spisywany będzie jego stan. W przypadku wymiany licznika, na przykład z powodu awarii, właściciel pojazdu będzie musiał w ciągu 14 dni pojawić się na SKP, aby udokumentować ten fakt.
  • Od 1 stycznia 2020 roku każdy właściciel pojazdu zakupionego w Unii Europejskiej jest zmuszony do zarejestrowania go w ciągu 30 dni. Zapisy rozporządzenia nie rozwiązują jednak wielu problemów – nie będzie można zarejestrować auta, które nie będzie miało przeglądu, czyli niemal każdego samochodu przygotowywanego do generalnego remontu. Przepis ten obejmuje również handlarzy, który będą musieli zarejestrować auto i je ubezpieczyć, co dla nich będzie oznaczało dodatkowe koszty.

ZOBACZ KONIECZNIE

Gdzie najczęściej kradną auta w Polsce? Sprawdź!

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 27

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jurand
5 stycznia, 16:08, Nic niewarta.:

"Zwłaszcza, że do wielu wypadków z pieszymi dochodzi dlatego, iż piesi są dla kierowców niewidoczni, a nie z powodu świadomego wymuszania pierwszeństwa", czyli danie takim "niewidocznym pieszym" pierwszeństwa przed wejściem na pasy ma rozwiązać ten problem? Czyli co, przed każdą zebrą, gdzie widok chodnika zasłaniają durne żywopłoty, inne auta (które wg. przepisów nie powinny tam stać), jakieś ogrodzenia czy nawet budynki kierowcy muszą się zatrzymywać i rozglądać w obie strony, czy może jakiś przygłup który nie ogarnia, że zderzenie z autem może go zabić po prostu sobie nie wbiegnie? Stare babki stojące praktycznie na krawężniku, gadające ze sobą machające ręką, żeby jechać dalej, bo one i tak nie chcą przejść "bo sobie trochę gadajom" wymuszają na kierowcach zatrzymanie się i czekanie na ich przejście?

Ja rozumiem, że pieszy jest najbardziej poszkodowany z większości przypadków, ale ludzie, do cholery jasnej, uczmy tego w obie strony!

Kierowco, możesz go zabić, zwolnij!

Pieszy, możesz zginąć, ROZEJRZYJ SIĘ

Komu będzie gorzej gdy dojdzie do takich wypadków? Pieszy, który umrze, będzie ranny/potłuczony, czy kierowca, który będzie miał go na sumieniu?

"Pieszy, bo przecież nie żyje", właśnie, nie żyje, to już nie jego interes A kierowca żyje i żyć będzie z tą nałożoną przez ignorantów łatką mordercy, bo jakiś idiota się nie rozejrzał i po prostu wbiegł na przejście.

"Na zachodzie to jest od dawna", na zachodzie jak pieszy się w[wulgaryzm]i pod auto to nie dostaje odszkodowania. A tutaj w Polsce (przypominam, że nie jesteśmy zachodem) kierowca zostanie opluty, zwyzywany od mordercy i jeszcze niektórzy będą krzyczeć "Zabił, powiesić go za jaja, na stryczek go".

Na zachodzie te przejścia jakoś wyglądają, a nie są poukrywane za jakimiś bilbordami, znakami, przystankami, żywopłotami czy kto wie czym jeszcze. Na zachodzie jest więcej świateł, które sugerują pierwszeństwo. Na zachodzie piesi nie są przekonani, że są nieśmiertelni

9 stycznia, 16:46, Gość:

Tylko że na zachodzie jak piszesz kierowcy jeżdżą zgodnie z przepisami nikt nie przekracza dozwolonych prędkości bo od razu poczuje ile to kosztuje albo straci prawko!

Na zachodzie droga jest oświetlona pasy porządnie zaznaczone nad pasami wisi lampa i znak i po bokach światła. Słowem kiedy jest noc i pada kierowca z daleka widzi że jest przejście. Na zachodzie są wiadukty tunele itd. Są dużo lepsze samochody. Itd

G
Gość
12 stycznia, 14:01, Obserwator:

Jazda na suwak to największa głupota jak może być.Korki będą znacznie większe, dojdzie mnóstwo kolizji a karetki i inne pojazdy w razie potrzeby nie będą miały gdzie przejechać !

No brawo. Z takim mysleniem to ty sie raczej nie wychylaj. Ani na forum ani na drodze

O
Obserwator

Jazda na suwak to największa głupota jak może być.Korki będą znacznie większe, dojdzie mnóstwo kolizji a karetki i inne pojazdy w razie potrzeby nie będą miały gdzie przejechać !

M
MOBIL

JEDEN WIELKI FALSZW Z ZAPOWIADANA PODWYZKA MANDATOW ....TO KOLEJNY NAJLATWIESZY SPOSOB NA KASE DO BUDZETU PANSTWA ZACZNA SIE POLOWANIA NA KIEROWCOW MOZE CI CO TO WYMYSLILI NIECH UCHWALA ZE NA DRODZE NIE CHRONI ICH IMMUNITET POSLA CZY SENATORA

G
Gość
3 stycznia, 19:11, Gość:

Jako kierowca bardzo popieram te zmiany. My wciąż jeździmy strasznie niebezpiecznie. Kary są wciąż za małe. Polak ma niestety zakodowane olewanie przepisów.

5 stycznia, 9:29, Gość:

To oddaj prawojazdy i będziesz zadowolony bo będziesz miał wszędzie pierwszeństwo

Lepiej by było gdybyś Ty oddał większość ludzi poczuje się bezpieczniej

G
Gość
5 stycznia, 16:08, Nic niewarta.:

"Zwłaszcza, że do wielu wypadków z pieszymi dochodzi dlatego, iż piesi są dla kierowców niewidoczni, a nie z powodu świadomego wymuszania pierwszeństwa", czyli danie takim "niewidocznym pieszym" pierwszeństwa przed wejściem na pasy ma rozwiązać ten problem? Czyli co, przed każdą zebrą, gdzie widok chodnika zasłaniają durne żywopłoty, inne auta (które wg. przepisów nie powinny tam stać), jakieś ogrodzenia czy nawet budynki kierowcy muszą się zatrzymywać i rozglądać w obie strony, czy może jakiś przygłup który nie ogarnia, że zderzenie z autem może go zabić po prostu sobie nie wbiegnie? Stare babki stojące praktycznie na krawężniku, gadające ze sobą machające ręką, żeby jechać dalej, bo one i tak nie chcą przejść "bo sobie trochę gadajom" wymuszają na kierowcach zatrzymanie się i czekanie na ich przejście?

Ja rozumiem, że pieszy jest najbardziej poszkodowany z większości przypadków, ale ludzie, do cholery jasnej, uczmy tego w obie strony!

Kierowco, możesz go zabić, zwolnij!

Pieszy, możesz zginąć, ROZEJRZYJ SIĘ

Komu będzie gorzej gdy dojdzie do takich wypadków? Pieszy, który umrze, będzie ranny/potłuczony, czy kierowca, który będzie miał go na sumieniu?

"Pieszy, bo przecież nie żyje", właśnie, nie żyje, to już nie jego interes A kierowca żyje i żyć będzie z tą nałożoną przez ignorantów łatką mordercy, bo jakiś idiota się nie rozejrzał i po prostu wbiegł na przejście.

"Na zachodzie to jest od dawna", na zachodzie jak pieszy się w[wulgaryzm]i pod auto to nie dostaje odszkodowania. A tutaj w Polsce (przypominam, że nie jesteśmy zachodem) kierowca zostanie opluty, zwyzywany od mordercy i jeszcze niektórzy będą krzyczeć "Zabił, powiesić go za jaja, na stryczek go".

Na zachodzie te przejścia jakoś wyglądają, a nie są poukrywane za jakimiś bilbordami, znakami, przystankami, żywopłotami czy kto wie czym jeszcze. Na zachodzie jest więcej świateł, które sugerują pierwszeństwo. Na zachodzie piesi nie są przekonani, że są nieśmiertelni

Tylko że na zachodzie jak piszesz kierowcy jeżdżą zgodnie z przepisami nikt nie przekracza dozwolonych prędkości bo od razu poczuje ile to kosztuje albo straci prawko!

O
Oko
8 stycznia, 8:55, Qdanka:

Podwyżka mandatów co za głąb wpadł na ten pomysł? Żadna podwyżka nie pomoże mandat powinien być adekwatny do zarobków. Ten co zarabia minimalną krajową 500 zł mandatu wystarczająca kara a banasiuw morawieckich itp. to tyle co nic

dobrze ze sobie mozna wlaczyc yanosika, bo to jest nie fair choc wiadomo wystarczy jezdzic przepisowo

Q
Qdanka

Podwyżka mandatów co za głąb wpadł na ten pomysł? Żadna podwyżka nie pomoże mandat powinien być adekwatny do zarobków. Ten co zarabia minimalną krajową 500 zł mandatu wystarczająca kara a banasiuw morawieckich itp. to tyle co nic

a
adam

Pełna zgoda, ale z jednoczesnym OBOWIĄZKIEM noszenia kamizelek odblaskowych dla pieszych po zmroku w pasie drogowym, tak w teranie zabudowanym jak i poza. Podobnie z kierowcami jednośladów. Tak jak jest w cywilizowanej Europie. I to jest główną przyczyną mniejszej wypadkowości pieszych i rowerzystów; pieszego/rowerzystę z ZAŁOŻONĄ kamizelka odblaskową widać z 300m, ze światełkami góra z 50, a w mieście światełka migające stapiają się z miganiem reklam i światłami samochodów.

B
Bolo

Obawiam się, że za wprowadzenie przepisu dot. bezwzględnego pierwszeństwa pieszych, wielu z nich zapłaci zdrowiem lub życiem. Szczególnie z tych, którzy nie mają prawa jazdy i doświadczenia za kierownicą. Spójrzmy, ilu dziś jest pieszych, którzy nie wiedzą, że samochód nie zatrzymuje się w miejscu i włażą pretensjonalnie przed maskę nawet wtedy, gdy jest ślisko.

G
Gość

jazda tylko z Yanosikiem

R
Roman
5 stycznia, 16:08, Nic niewarta.:

"Zwłaszcza, że do wielu wypadków z pieszymi dochodzi dlatego, iż piesi są dla kierowców niewidoczni, a nie z powodu świadomego wymuszania pierwszeństwa", czyli danie takim "niewidocznym pieszym" pierwszeństwa przed wejściem na pasy ma rozwiązać ten problem? Czyli co, przed każdą zebrą, gdzie widok chodnika zasłaniają durne żywopłoty, inne auta (które wg. przepisów nie powinny tam stać), jakieś ogrodzenia czy nawet budynki kierowcy muszą się zatrzymywać i rozglądać w obie strony, czy może jakiś przygłup który nie ogarnia, że zderzenie z autem może go zabić po prostu sobie nie wbiegnie? Stare babki stojące praktycznie na krawężniku, gadające ze sobą machające ręką, żeby jechać dalej, bo one i tak nie chcą przejść "bo sobie trochę gadajom" wymuszają na kierowcach zatrzymanie się i czekanie na ich przejście?

Ja rozumiem, że pieszy jest najbardziej poszkodowany z większości przypadków, ale ludzie, do cholery jasnej, uczmy tego w obie strony!

Kierowco, możesz go zabić, zwolnij!

Pieszy, możesz zginąć, ROZEJRZYJ SIĘ

Komu będzie gorzej gdy dojdzie do takich wypadków? Pieszy, który umrze, będzie ranny/potłuczony, czy kierowca, który będzie miał go na sumieniu?

"Pieszy, bo przecież nie żyje", właśnie, nie żyje, to już nie jego interes A kierowca żyje i żyć będzie z tą nałożoną przez ignorantów łatką mordercy, bo jakiś idiota się nie rozejrzał i po prostu wbiegł na przejście.

"Na zachodzie to jest od dawna", na zachodzie jak pieszy się w[wulgaryzm]i pod auto to nie dostaje odszkodowania. A tutaj w Polsce (przypominam, że nie jesteśmy zachodem) kierowca zostanie opluty, zwyzywany od mordercy i jeszcze niektórzy będą krzyczeć "Zabił, powiesić go za jaja, na stryczek go".

Na zachodzie te przejścia jakoś wyglądają, a nie są poukrywane za jakimiś bilbordami, znakami, przystankami, żywopłotami czy kto wie czym jeszcze. Na zachodzie jest więcej świateł, które sugerują pierwszeństwo. Na zachodzie piesi nie są przekonani, że są nieśmiertelni

100, a nawet 101 % racji :). Tylko, że teoria rozmija się z praktyką. Jednych i drugich OBOWIĄZUJE myślenie !!! A pieszy to nie święta krowa (często tak się zachowuje)

G
Gość
3 stycznia, 21:21, DDwa:

Mam nadzieję, że owe przepisy będą obowiązywać wszystkich czyli największych piratów - limuzyny rządu i kierowców ciężarówek

nie no, kierowcy zawodowi i kasta władzy dalej będzie robiła co chce.

w
wyborca

Niech spadają. Jak tak mają cisnąć kierowców, to ja na ich prezydenta w nadchodzących wyborach nie zagłosuję. Na przekór. Jak oni mi, tak ja im.

N
Nic niewarta.

"Zwłaszcza, że do wielu wypadków z pieszymi dochodzi dlatego, iż piesi są dla kierowców niewidoczni, a nie z powodu świadomego wymuszania pierwszeństwa", czyli danie takim "niewidocznym pieszym" pierwszeństwa przed wejściem na pasy ma rozwiązać ten problem? Czyli co, przed każdą zebrą, gdzie widok chodnika zasłaniają durne żywopłoty, inne auta (które wg. przepisów nie powinny tam stać), jakieś ogrodzenia czy nawet budynki kierowcy muszą się zatrzymywać i rozglądać w obie strony, czy może jakiś przygłup który nie ogarnia, że zderzenie z autem może go zabić po prostu sobie nie wbiegnie? Stare babki stojące praktycznie na krawężniku, gadające ze sobą machające ręką, żeby jechać dalej, bo one i tak nie chcą przejść "bo sobie trochę gadajom" wymuszają na kierowcach zatrzymanie się i czekanie na ich przejście?

Ja rozumiem, że pieszy jest najbardziej poszkodowany z większości przypadków, ale ludzie, do cholery jasnej, uczmy tego w obie strony!

Kierowco, możesz go zabić, zwolnij!

Pieszy, możesz zginąć, ROZEJRZYJ SIĘ

Komu będzie gorzej gdy dojdzie do takich wypadków? Pieszy, który umrze, będzie ranny/potłuczony, czy kierowca, który będzie miał go na sumieniu?

"Pieszy, bo przecież nie żyje", właśnie, nie żyje, to już nie jego interes A kierowca żyje i żyć będzie z tą nałożoną przez ignorantów łatką mordercy, bo jakiś idiota się nie rozejrzał i po prostu wbiegł na przejście.

"Na zachodzie to jest od dawna", na zachodzie jak pieszy się w[wulgaryzm]i pod auto to nie dostaje odszkodowania. A tutaj w Polsce (przypominam, że nie jesteśmy zachodem) kierowca zostanie opluty, zwyzywany od mordercy i jeszcze niektórzy będą krzyczeć "Zabił, powiesić go za jaja, na stryczek go".

Na zachodzie te przejścia jakoś wyglądają, a nie są poukrywane za jakimiś bilbordami, znakami, przystankami, żywopłotami czy kto wie czym jeszcze. Na zachodzie jest więcej świateł, które sugerują pierwszeństwo. Na zachodzie piesi nie są przekonani, że są nieśmiertelni

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3