Nowe węzły na obwodnicy Torunia. Jak z "Podgórza" i "Czerniewic" wjedziemy do miasta?

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Wiadukt nad obecną "dziesiątką" na południe od Torunia, na przedłużeniu ulicy Drzymały. Tu powstanie węzeł Toruń Podgórz
Wiadukt nad obecną "dziesiątką" na południe od Torunia, na przedłużeniu ulicy Drzymały. Tu powstanie węzeł Toruń Podgórz Fot. Grzegorz Olkowski
Z węzła Toruń Czerniewice łukiem do ulicy Łódzkiej, a z węzła Toruń Podgórz ulicami Drzymały i Andersa do starego mostu – tak miasto zostanie spięte z biegnącą na południe od niego rozbudowaną trasą ekspresową S10, a z jej pośrednictwem - z autostradą A1.

Michał Zaleski o połączeniach Torunia z S10 i A1

Brak połączenia Torunia z autostradą A1 na kierunku południowym to wielki drogowy skandal. Zapomniano o nim przy projektowaniu obecnego węzła Toruń Południe. W nim zbiegają się wspomniana S10 i autostrada A1. Nie ma tu natomiast połączenia z drogą krajową nr 91, czyli w graniach miasta – z ulicą Łódzką. By od tej strony dostać się na A1 lub S10 (lub z nich zjechać do miasta), trzeba nadkładać drogi jadąc do węzłów Toruń Zachód, Ciechocinek lub Lubicz. Sytuację ma się w końcu zmienić przy okazji budowy trasy ekspresowej S10 między Toruniem a Bydgoszczą.

- Gdy kilka lat temu zostały zamknięte tymczasowe połączenia ulicy Łódzkiej z autostradą, zacząłem działać, by dobudować dwa połączenia Torunia z S10 i A1 – mówi Michał Zaleski, prezydent Torunia. - W odpowiedzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała, byśmy przedstawili koncepcję tych rozwiązań. Zostały zaakceptowane. Udało się też ustalić z GDDKiA, że to ta instytucja będzie inwestorem przy budowie połączenia S10 w węźle Toruń Czerniewice z ulicą Łódzką.

Polecamy

Toruń. Gdzie powstaną nowe węzły?

Węzeł Toruń Czerniewice, a także węzeł Toruń Podgórz powstaną przy okazji przebudowy tzw. poligonowej obwodnicy miasta, czyli około 12-kilometrowego fragmentu S10 (między już istniejącymi węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe). Jak zostaną spięte z układem drogowym miasta?

Od węzła Toruń Czerniewice, który powstanie na S10 w niedużej odległości za zachód od obecnego węzła Toruń Południe i zapewni spięcie miasta także z A1, zostanie wyprowadzony łącznik. Pobiegnie łukiem, przez las, w kierunku północno-wschodnim.

- Dojdzie do ulicy Łódzkiej, czyli drogi krajowej nr 91 mniej więcej w połowie między rondem Ludmiły Roszko (skrzyżowanie ulic Łódzkiej i Włocławskiej w pobliżu nowego mostu) a osiedlem Czerniewice. Inwestorem budowy łącznika będzie GDDKiA, natomiast miasto przekaże swoje grunty pod tę drogę oraz zajmie się jego utrzymaniem, czyli np. odśnieżaniem – wyjaśnia prezydent Zaleski.

Zobacz także

To rozwiązanie nie powinno zaskakiwać. Już kilka lat temu prezentowaliśmy je na łamach „Nowości”. Inaczej wygląda sytuacja z drugim nowym węzłem na S10. W ostatnich latach wydawało się, że najbliższy realizacji jest węzeł Toruń Kluczyki, chociaż kontrowersji wokół niego nie brakowało. Miał powstać w osi starego mostu. Dla tego węzła powstała już tzw. Decyzja środowiskowa, ostatecznie unieważniona. Co innego sprawiło, że z budowy węzła Toruń Kluczyki trzeba zrezygnować.

- Okazało się, że wojsko nie pozwoli przejść przez swój 700-metrowy pas terenu w tym rejonie – wyjaśnia prezydent Zaleski. Minister obrony narodowej argumentuje, że jest to niemożliwe w związku z zobowiązaniami sojuszniczymi Polski. Chodzi oczywiście o znajdujący się w pobliżu poligon.

W tej sytuacji węzeł został przesunięty na S10 w kierunku zachodnim. Zmienił nazwę na Toruń Podgórz. Na to rozwiązanie jest zgoda wojska. Powstało dla niego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ).
Węzeł Toruń Podgórz powstanie na przedłużeniu ulicy Drzymały w kierunku południowym. „Bazą” dla niego będzie wiadukt znajdujący się nad obecną trasą poligonową.

- STEŚ pokazuje ten węzeł jako rozbudowany, z "podwęzęłkami" w kształcie rond, które zapewnią wjazd i zjazd z S10 – wyjaśnia prezydent Zaleski.

Zobacz także

Z węzła Toruń Podgórz poprzez rondo wjedziemy na ulicę Drzymały. Jej fragmentem dotrzemy do skrzyżowania z ulicą Andersa, a jej fragmentem – do odcinka trasy staromostowej, który postać ma od mostu im. Piłsudskiego do Andersa.

- Połączenie miasta z węzłem Toruń Podgórz będzie więc nieco pokrętne – przyznaje prezydent Zaleski. - Nie chcemy jednak ruchu wpuszczać ruchu na większy odcinek ulicy Drzymały, bo to rejon mocno zurbanizowany. Fragment ulicy Andersa między Drzymały a odcinkiem trasy staromostowej będziemy musieli przebudować do dwóch jezdni. Oczywiście konieczne będą zmiany w organizacji ruchu w tym rejonie miasta.

Kiedy te plany się urzeczywistnią? Na razie wiadomo, że do 18 sierpnia GDDKiA czeka na oferty firm, które chcą zaprojektować i budować fragment S10 między węzłami Toruń Zachód a Toruń Południe. Zwycięzca powinien być znany jeszcze w tym roku. Potem wykonawca inwestycji ma tak działać, by ten fragment S10 (jak i cały odcinek Toruń-Bydgoszcz) był gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku. Do tego czasu miasto powinno wykonać swoje drogowe zadania powiązane z inwestycją GDDKiA. Liczy, że zdobędzie na ich realizację wsparcie państwa.

- Chodzi przecież o miejską inwestycję wymuszoną przez inwestycję państwa – dodaje prezydent Zaleski.

Mieszkańcy Torunia zgłosili ponad 200 projektów do budżetu obywatelskiego 2022. Teraz czas na ich weryfikację. Z całej puli wybraliśmy dla Was 10 najbardziej oryginalnych, zaskakujących i wyróżniających się pomysłów. To nie było proste zadanie, bo wśród projektów znalazło się wiele takich, które zasługują na uwagę. Na który z nich zagłosujecie jesienią? Przypominamy, że do 28 lipca można przesyłać swoje uwagi i opinie dotyczące projektów. W tym roku do podziału jest 7,22 mln zł. Czytaj dalej. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Lataj z Torunia, czyli TOP 10 najbardziej wystrzałowych proj...

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Marcin
Według logiki prezydenta nie można wpuścić ruchu bezpośrednio na Drzymały i wykonać normalnego połączenia wprost z nowego mostu do drogi S10 bo to tereny silnie zurbanizowane. Ale budowanie pokręconych węzłów i trasy Staromostowej przez sam środek osiedla mieszkaniowego już jest ok bo to nie są tereny zurbanizowane i nikomu to nie będzie przeszkadzać.
Dodaj ogłoszenie