„Nowości” sprawdzają, jakie będą nowe pojazdy w Toruniu. W...

„Nowości” sprawdzają, jakie będą nowe pojazdy w Toruniu. W co mają zostać wyposażone?

Artur Olewiński

Aktualizacja:

Nowości Dziennik Toruński

Ostatnie duże zamówienie na autobusy MZK miało miejsce w 2013 roku. Przewoźnik kupił wtedy 8 solarisów

Ostatnie duże zamówienie na autobusy MZK miało miejsce w 2013 roku. Przewoźnik kupił wtedy 8 solarisów ©Jacek Smarz

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu ogłosił przetarg na dostawę pięciu nowych autobusów. To największe samochodowe zamówienie toruńskiego przewoźnika od trzech lat. Pojazdy mają być wyposażone w klimatyzację i nowoczesne ekologiczne silniki.
Ostatnie duże zamówienie na autobusy MZK miało miejsce w 2013 roku. Przewoźnik kupił wtedy 8 solarisów

Ostatnie duże zamówienie na autobusy MZK miało miejsce w 2013 roku. Przewoźnik kupił wtedy 8 solarisów ©Jacek Smarz

[break]
Zamówienie złożone przez Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu obejmuje dostawę trzech niskopodłogowych autobusów miejskich klasy „maxi” i dwóch „midi”, zasilanych olejem napędowym.

- Autobusy „maxi” będą mierzyły 12 metrów długości, a „midi” - do 10,5 metrów - objaśnia Piotr Reich, rzecznik MZK i dodaje, że zarówno dłuższe, jak i krótsze odpowiedniki takich pojazdów jeżdżą już od lat toruńskimi ulicami.

W zamówieniu przetargowym czytamy, że MZK zastrzega sobie prawo zamówienia dodatkowych pięciu pojazdów. Jakich? Wszystko zależeć będzie od możliwości finansowych przewoźnika.

Najwięcej od lat


Jeśli tylko znajdą się pieniądze, do Torunia przyjedzie do końca roku aż dziesięć nowych autobusów. Byłoby to największe zamówienie taboru samochodowego MZK od 2013 roku.

Wtedy w zajezdni przy ulicy Legionów pojawiło się osiem nowiutkich solarisów (na zdjęciu). Jeszcze wcześniej, w 2011 roku, MZK kupiło siedem autobusów. Co ciekawe, trzy lata temu zupełną nowością w autobusach miejskich było zastosowanie klimatyzacji i bezprzewodowej łączności z internetem poprzez wi-fi. Czym tym razem będą mogły się pochwalić nowe autobusy?

- Mają być wyposażone m.in. w system cyfrowego monitoringu wizyjnego - zarówno przedziału pasażerskiego, jak i kabiny kierowcy, z możliwością podglądu online przez dyspozytora - mówi Piotr Reich. - Będą też posiadały system informacji pasażerskiej, w tym podgląd położenia autobusu na mapie miasta przez służby dyspozytorskie i system zapowiadania przystanków.

Multimedia na kołach


Podobnie jak wiele obecnych autobusów, nowe pojazdy będą wyposażone w automaty do sprzedaży biletów. Będzie można za nie płacić bilonem lub kartą płatniczą.

Kolejny atut - autobusy będą klimatyzowane (zarówno przedział pasażerski, jak i kierowcy). Podobnie jak inne nowsze autobusy i te pojazdy będą multimedialne. Znajdą się w nich m.in. ładowarki USB, monitory informacyjne z przebiegiem trasy przejazdu autobusu i bezprzewodowy dostęp do internetu.

Autobusy zostaną wyposażone w tradycyjny silnik diesla. Będzie on jednak bardziej ekologiczny. Ma spełniać rygorystyczne normy emisji spalin Euro-6. Tymczasem, jak pisaliśmy już w „Nowościach”, ekologia w taborze MZK na razie kuleje.

Euro, czyli ekologia


Przypomnijmy, że norma „Euro” określa dopuszczalne poziomy emisji spalin dla nowych pojazdów sprzedawanych w Unii Europejskiej.

Po raz pierwszy wprowadzona została w 1993 roku (Euro 1). Kolejne, coraz bardziej restrykcyjne, pojawiały się co kilka lat. Od 2014 roku obowiązuje nas Euro 6. Ile pojazdów spełniających jej wymagania posiada toruński przewoźnik?

W Toruniu autobusów z takim napędem jest tylko czternaście - to solarisy urbino 12. Kolejne trzy podobne pojazdy zasilane są CNG. Tylko jeden napędza silnik hybrydowy.

Najwięcej pojazdów, bo 32 spełnia normę Euro 2, sprzed 20 lat! Dalej są pojazdy z Euro 5 (30 sztuk) i Euro 3 (27 sztuk).

Mniej popularne są autobusy spełniające Euro 4 (13 szt.). Poza kategorią jest wciąż 27 aut (18 proc.).

Czytaj treści premium w Nowościach Dziennika Toruńskiego Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze (4)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

kg (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Kupowanie 5 autobusów rocznie daje rotacje ponad 25 lat - to długi okres. Bardzo dużo jeździ po Toruniu kopcących autobusów - podróż rowerem lub samochodem za rozpędzającym się Jelczem MZK do...rozwiń całość

Kupowanie 5 autobusów rocznie daje rotacje ponad 25 lat - to długi okres. Bardzo dużo jeździ po Toruniu kopcących autobusów - podróż rowerem lub samochodem za rozpędzającym się Jelczem MZK do przyjemnych i zdrowych nie należy. Moim zdaniem ponosimy teraz konsekwencje decyzji sprzed kilkunastu lat - gdy inne miasta kupowały wtedy nowoczesne autobusy, w Toruniu nabywaliśmy przestarzałe już wtedy Jelcze. Kupując 5 pojazdów rocznie, jeszcze przez jakiś czas te Jelcze nas potrują. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Phoenix (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Zarówno tramwaje jak i autobusy mają swoje zalety. Komunikacja tramwajowa powinna być rozwijana i to nie tylko w prawobrzeżnej części miasta, ale czas wejść z nią również na lewobrzeże...rozwiń całość

Zarówno tramwaje jak i autobusy mają swoje zalety. Komunikacja tramwajowa powinna być rozwijana i to nie tylko w prawobrzeżnej części miasta, ale czas wejść z nią również na lewobrzeże wykorzystując choćby dwukierunkowe wozy. Co do autobusów, ekologii itp., to dla przeciętnego pasażera liczy się bardziej częstotliwość kursowania niż ekologiczność pojazdu. Szczerze, byłbym zadowolony, gdyby puścili stare Jelcze na trasie linii 19 byle by ona jeździła częściej niż raz na godzinę.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

mmx (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Oczywiscie nie moga byc elektryczne, bo caly czas trzeba pompowac kase w kulawe rozwiazanie typu "tramwaj". Tak sie robi biznesy w miescie tow.Zaleskiego.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia

obs (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Tylko tramwaj!!! Autobusy na peryferiach i liniach podmiejskich. Tramwaj przez do dworca Toruń Główny. Takie są rozwiązania przyszłości.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Warto zobaczyć

Wideo