POLECAMY
QUIZY

Sprawdź się i rozwiąż QUIZ! Jak sobie poradzisz?

Rozwiń
Nowy węzeł przesiadkowy Toruń Miasto oficjalnie otwarty

Nowy węzeł przesiadkowy Toruń Miasto oficjalnie otwarty

Artur Olewiński

Aktualizacja:

Nowości Dziennik Toruński

Kładka dla pasażerów nad ul. Traugutta to najokazalszy element węzła.

Kładka dla pasażerów nad ul. Traugutta to najokazalszy element węzła. ©Grzegorz Olkowski

Kładka, remont dworcowego placu, przebudowa i przywrócenie do użytku ulicy Skrzyńskiego z parkingami, a także wymiana torowiska - wszystko to za zaledwie 8,5 mln zł - tyle musiało wydać MZK po zwiększeniu dofinansowania na tę pokaźną inwestycję.
Kładka dla pasażerów nad ul. Traugutta to najokazalszy element węzła.

Kładka dla pasażerów nad ul. Traugutta to najokazalszy element węzła. ©Grzegorz Olkowski

[break]
Opóźnienia w dostawie tramwajów dwukierunkowych nie popsuły nastrojów obecnym wczoraj na pl. 18 Stycznia. Było przecięcie wstęgi i rozbicie butelki musującego trunku - jak przy wodowaniu okrętów. Oficjalne otwarcie węzła przesiadkowego przy Dworcu Toruń Miasto było przy okazji zwieńczeniem dwóch ostatnich zadań BiT City w naszym mieście.

Pierwsze z nich polegało na przebudowie torowiska tramwajowego na linii...
średnicowej - bo tak nazywa się trasa, po której jeździmy „jedynką” i „piątką”. Tory wymieniono między nowym węzłem a al. Solidarności. Wszystko po to, aby połączyć toruńską starówkę nowoczesnym i ekologicznym transportem. Znacznie bardziej widowiskowe jest zadanie drugie.

Niedopięty guzik


W ramach tego przedsięwzięcia w pobliżu dworca powstał nowy węzeł przesiadkowy.

- Jest to zwieńczenie wszystkich robót. Cały projekt BiT City w Toruniu obejmował osiem zadań. Oprócz budowy kładki, w ramach tego końcowego zadania powstały nowe przystanki tramwajowe. Zmodernizowano także pl. 18 Stycznia i ul. Skrzyńskiego - mówi Rafał Wiewiórski, dyrektor ds. infrastrukturalnych MZK. Realizacja zadania trwała w sumie 2 lata, z czego sama budowa zajęła wykonawcy prac, firmie Budimex, 13 miesięcy.

Budowniczym nie wszystko udało się w tym czasie zapiąć na ostatni guzik. W zadaszeniu w rejonie kładki widać jeszcze braki szklanego pokrycia. - Musieliśmy poczekać na wykonanie konstrukcji. Dopiero wówczas mogliśmy przeprowadzić niezbędne pomiary i zamówić nietypowych wymiarów i kształtu element. Zależało nam na dokładnym spasowaniu tego elementu - wyjaśnia Marcin Szulc, kierownik kontraktu z ramienia Budimeksu. Węzeł przesiadkowy ma za zadanie udogodnić poruszanie się pasażerów pomiędzy dwoma środkami transportu - komunikacją miejską a koleją BiT City.

Tramwajem i koleją


- Tu bez problemu można przesiąść się z komunikacji kolejowej na tramwajową i odwrotnie. Na ul. Skrzyńskiego jest duży parking, gdzie można zostawić samochód. Ale nie zapominajmy, że to tylko fragment potężnej przebudowy rozwiązań komunikacyjnych w mieście. Wspólnie z koleją zamierzamy także w najbliższych latach pracować nad usprawnieniem transportu kolejowego - mówił podczas otwarcia węzła prezydent Michał Zaleski.

Kluczowe znaczenie ma tu kładka dla pieszych nad ul. Traugutta, która prowadzi na pl. 18 Stycznia. Jest ona zadaszona, podobnie, jak pozostałe trakty piesze na wspomnianym placu. Obiekt wyposażono w trzy windy oraz schody. Te ostatnie i schody zostały pokryte antypoślizgową, granitową nawierzchnią.

Zmieniło się także bezpośrednie otoczenie dworca. Odnowiony został pomnik poległych kolejarzy, a w jego pobliżu powstała fontanna. Uporządkowana została także zieleń. Ustawiono również stylizowane latarnie.

Bardzo duże zmiany zaszły na ul. Skrzyńskiego, do tej pory odciętej od jakiegokolwiek ruchu. - Był to nieuporządkowany teren, na którym znajdowała się stacja paliw, a od placu Pokoju Toruńskiego oddzielało ją ogrodzenie - przypomina Szulc. Teraz na Skrzyńskiego do dyspozycji torunian jest 50 standardowych miejsc parkingowych oraz 8 dla autokarów. Nie zapomniano także o miejscach postojowych dla rowerów oraz ścieżkach rowerowych i chodnikach. Ułatwią one poruszanie się między Bulwarem Filadelfijskim a osiedlem Chrobrego.

Sens i koszty


Inauguracji inwestycji wartej 42,6 mln zł towarzyszą głosy podające w wątpliwość sens jej realizacji. Obawy może budzić to, że węzeł będzie wykorzystany w niewielkim stopniu.

Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że dzięki niedawnej decyzji o zwiększeniu dofinansowania tego przedsięwzięcia do poziomu 80 procent jego wartości, sumą 34 mln zł, MZK poniosło relatywnie niewielkie koszty. Wyniosły one 8,5 mln zł.

Czytaj treści premium w Nowościach Dziennika Toruńskiego Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze (9)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

sss (gość)

Zgłoś naruszenie treści

A po jakiego czorta te daszki nad schodami i kładką? Tylko dodatkowo zasłaniają most i z lekkiej konstrukcji zrobiło się monstrum

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Andrzej1 (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Położenie na ul. Piastowskiej bruku i to bardzo nierównego spowodowało potężny hałas związany z ruchem samochodów. Już od piątej rano słychać i czuć potężny warkot. Drgania wywołane ruchem...rozwiń całość

Położenie na ul. Piastowskiej bruku i to bardzo nierównego spowodowało potężny hałas związany z ruchem samochodów. Już od piątej rano słychać i czuć potężny warkot. Drgania wywołane ruchem samochodów przenoszą się na budynki, które należą do obiektów zabytkowych. W moim mieszkaniu (Poniatowskiego 1 m 4a) już pękło kilka szyb a niedługo zaczną się rysować ściany. Dlaczego konserwator zabytków nie interweniował. Na ten nierówny bruk powinno się wylać asfalt. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Bkw (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Trzeba było wydać kasę z Unii to się wydało. Szkoda, że kosztem okolicznych mieszkańców.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

mT (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Kolejny koszmarek za grube mln-y.
A obok przejście dla pieszych z sygnalizacją. To się nazywa rozmach !!!
Najlepiej wydaje się nie swoje pieniądze. Jakby z własnej kieszeni mieli wydać to w...rozwiń całość

Kolejny koszmarek za grube mln-y.
A obok przejście dla pieszych z sygnalizacją. To się nazywa rozmach !!!
Najlepiej wydaje się nie swoje pieniądze. Jakby z własnej kieszeni mieli wydać to w życiu by to coś (dla garstki ludzi de facto) nie powstało bo stukali by się w czoło jeden z drugim: po co i na co?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

mmx (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Miasto wyglada coraz bardziej upiornie, ale coz.... demokracja ma to do siebie, ze wiekszosci nie przeszkadzaja ani smrod w miescie ani takie potworki, wiec jednego i drugiego bedzie wiecej.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia

zyggi (gość)

Zgłoś naruszenie treści

wystarczy spojrzec na toto, na toto przy srednicowke i na cala srednicowke z jej okazalymi ekranami i juz widac w jakiej czesci europy sie znajdujemy ;]

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

mmx (gość)

Zgłoś naruszenie treści

@lol, to ze mamy inne zdania, nie oznacza, ze musi mnie Pan wyzywac. Ale coz, bycie chamem jest jak najbardziej zgodne z prawem. W czym Torun przypomina miasta europejskie, ktore odchodza od...rozwiń całość

@lol, to ze mamy inne zdania, nie oznacza, ze musi mnie Pan wyzywac. Ale coz, bycie chamem jest jak najbardziej zgodne z prawem. W czym Torun przypomina miasta europejskie, ktore odchodza od dominacji samochodow? Plac teatralny (i okolice)? Ten sam z blednie zaprojektowanymi drogami rowerowymi? Do tej pory mielismy piekny widok na Wisle, teraz trzeba stanac literalnie na jej brzegu zeby odetchnac od natloku wynalazkow MZD. Ale jak napisalem powyzej, rzecz gustu...zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

miastowy (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Znowu płaczesz?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

lol (gość)

Zgłoś naruszenie treści

w/g mnie miasto wygląda coraz ładniej i coraz nowocześniej. Wystarczy spojrzeć na Plac Teatralny, w końcu Toruń wygląda jak miasto europejskie, ale stare pierdy jak zawsze będą narzekać.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Warto zobaczyć

Wideo