Od dziś do zachodnich granic miasta znów dojedziemy tramwajem

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Podczas przebudowy pętli torowisko przy Motoarenie zostanie znacznie rozbudowane
Podczas przebudowy pętli torowisko przy Motoarenie zostanie znacznie rozbudowane Sławomir Kowalski
Przebudowywana pętla tramwajowa przy Motoarenie będzie w przyszłości pełniła funkcję tymczasowej zajezdni. Na razie pojawiły się na niej tymczasowe przystanki.

Toruńskie tramwaje jadą na zachód. Na szczęście nie chodzi tu o emigrację, po trzech tygodniach przerwy pojazdy wracają dziś po prostu na swoje stare tory prowadzące do pętli przy Motoarenie. Na pasażerów mają tam czekać przystanki tymczasowe, bo chociaż ruch tramwajów został wznowiony, na samej pętli nadal trwają
[break]
prace związane z jej całkowitą przebudową.
- Realizacja tego zadania jest tak zaplanowana, aby utrudnienia były jak najmniejsze - zapewnia Piotr Reich, rzecznik prasowy Miejskiego Zakładu Komunikacji. - Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, dotychczas wykonano: demontaż torowiska oraz większość przebudów podziemnych sieci, m.in. drenaż, odwodnienie torowiska, przyłącze kanalizacji sanitarnej, przebudowę sieci wodociągowej i sieci kablowych.

Parking szynowy

To tylko fragment dużego przedsięwzięcia, jakie kosztem niemal 10 milionów złotych pozwoli zmienić starą pętlę, miejsce postoju tramwajów, których nie jest w stanie pomieścić wiekowa toruńska zajezdnia, w nowoczesny szynowy parking. Pracownicy krakowskiej firmy ZUE, zwycięzcy rozstrzygniętego w ubiegłym roku przetargu, mają tu zostawić po sobie tory odstawcze dla co najmniej dwunastu tramwajów. Muszą także wymienić wszystkie słupy trakcyjne, zbudować dwie nowe platformy peronowe i zmodernizować dwie stare. Wyremontują również budynek socjalny dla motorniczych, a także zbudują chodniki i przejścia dla pieszych.

Ciąg dalszy nastąpi

- Następne elementy będą uruchamiane w miarę zaawansowania robót - dodaje Piotr Reich.
Całość ma być pod koniec września przyszłego roku - przebudowa pętli przy dawnym Merinoteksie, a obecnej Motoarenie jest częścią programu BiT-City.
W związku z tym, że tramwaje linii nr 2 w zachodniej części Torunia wracają dziś na stare tory, z często zmieniających się ostatnio rozkładów komunikacji miejskiej znikają autobusy zastępczej linii nr 52. Niestety, nie oznacza to, że cały szlak „dwójki” będzie można pokonać bez tramwajowo-autobusowych przesiadek, jak to było wcześniej zaplanowane. Torowisko przy ulicy Skłodowskiej-Curie zostanie ponownie oddane do użytku z dwutygodniowym opóźnieniem, czyli 15 września. Do tego czasu tramwaje jadące od strony Motoareny będą zawracały na pętli
przy Wschodniej, a pasażerowie, którzy będą chcieli jechać dalej ku Elanie, będą musieli przesiąść się do zastępującego na tym odcinku tramwaj autobusu tymczasowej linii nr 50.

Historia linii

Budowa linii tramwajowej do Merinoteksu rozpoczęła się pod koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Dwutorowy szlak został oddany do użytku w roku 1972. Pierwsze tramwaje dojeżdżały do pętli przy Czesance z Dworca Głównego. Linia do Elany zaczęła powstawać dopiero na początku lat siedemdziesiątych.

Warto wiedzieć
Wagony za płotem

- Modernizacja pętli przy Motoarenie kosztować ma 9 mln 827 tys. 700 złotych brutto.
- Wcześniej przebudowane zostało również drugie miejsce postojowe toruńskich tramwajów - pętla przy Olimpiskiej. Nowoczesna zajezdnia, której Toruniowi brakuje, ma powstać w przyszłości we wschodniej części miasta.

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
skarpa

Taaa, tylko Skarpa jeszcze miesiąc odcięta od tramwajów. Kolejny raz!

Dodaj ogłoszenie