Ze względu na hałas w pobliżu trasy przemysłowej na odcinku 400 m przy ulicy Targowej oraz 50 m przy ul. Długiej powstaną ekrany akustyczne. Mają zapewnić spokój mieszkańcom.
Od pewnego czasu piszemy o raporcie oddziaływania na środowisko Południowo-Zachodniej Trasy Przemysłowej w Brodnicy. Autorzy dokumentu pod kierunkiem Wiesława Tomaszewskiego, wskazują wszelkie aspekty planowanej inwestycji.
Mieszkańców ul. Długiej i budynków, które powstają przy ul. Targowej, z pewnością zainteresuje rozdział poświęcony oddziaływaniu akustycznemu. - Najbliższa zabudowa mieszkaniowa położona jest w odległości powyżej 20 m od projektowanego przebiegu trasy. Są to istniejące budynki mieszkaniowe jednorodzinne i planowane wielorodzinne, zlokalizowane w rejonie ul. Targowej oraz jeden budynek mieszkalny jednorodzinny w rejonie ulicy Długiej - czytamy w raporcie.
W tej odległości prognozowane natężenie hałasu może wynosić 61,8 dB za dnia i 56,6 dB nocą w 2010 r. oraz w 2030 r. odpowiednio 64,1 dB i 58,9 dB. Normy wynoszą 55 dB za dnia i 50 dB nocą i obecnie są spełniane.
<!** reklama>Ze względu na przekroczenia dopuszczalnych wartości po powstaniu trasy, niezbędna jest budowa ekranu akustycznego na odcinku około 400 m przy ul. Targowej i około 50 m na tyłach domu jednorodzinnego przy ul. Długiej.
- Przewiduje się, że w wyniku zastosowania ekranów akustycznych uciążliwość trasy na tych odcinkach nie będzie odczuwalna - czytamy w dokumencie.
Mieszkańcy podchodzą jednak do tego pomysłu sceptycznie. - Ekrany ograniczą hałas, ale nie wierzę, że go zupełnie wyeliminują. Tym bardziej że samochodów na polskich drogach wciąż przybywa - mówi jeden z mieszkańców ul. Długiej. - Na dobrą sprawę to my, mieszkańcy, niewiele wiemy o inwestycji. Nawet nie wiem, czy trasę będę miał za płotem czy dziesięć metrów dalej. W czasie ubiegłorocznego spotkania z burmistrzem nie było o tym ani słowa. Nie mówiąc już o tym, że drastycznie spadnie wartość nieruchomości.
Autorzy raportu sugerują, że ze względu na hałas wokół trasy warto utworzyć pas bez zabudowy mieszkaniowej.
- Proponuje się wyłączyć spod zabudowy mieszkaniowej (w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego), pas gruntu bezpośrednio przylegający do planowanej trasy w odległości: do 50 m od krawędzi drogi dla zabudowy jednorodzinnej i do 30 m dla zabudowy wielorodzinnej. Tereny te proponuje się przeznaczyć pod funkcje niewymagające ochrony akustycznej - piszą autorzy raportu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?