Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oświadcz się, pacjencie

Mariola Lorenczewska
Mariola Lorenczewska
Różne placówki służby zdrowia mają różne procedury weryfikacji. Jeśli nie ma się przy sobie dowodu opłacania składek, można napisać oświadczenie.

Różne placówki służby zdrowia mają różne procedury weryfikacji. Jeśli nie ma się przy sobie dowodu opłacania składek, można napisać oświadczenie.

<!** Image 3 align=none alt="Image 183725" sub="Pielęgniarka rodzinna Alicja Siwek w przychodni Fredry /Fot.: Grzegorz Olkowski">- U nas lekarze sprawdzają ubezpieczenie pacjenta w gabinecie w trakcie wizyty - mówi dr Bożena Kucharska, wicedyrektor ds. medycznych w przychodni OLK-Med w Toruniu. - Dawniej ubezpieczenia były sprawdzane na etapie rejestracji, teraz głównie u lekarza. Jeśli nawet pacjent dokumentu ubezpieczenia nie przyniósł i tak może zostać przyjęty, jeśli napisze oświadczenie. Musi też w ciągu 7 dni dowód ubezpieczenia dostarczyć. Recepty wypisujemy tylko na podstawie aktualnego dowodu ubezpieczenia. Jeśli dana osoba go nie posiada, to dostaje receptę, ale na 100 proc. odpłatności.

<!** reklama>Jak zaznacza dr Kucharska, pacjenci raczej przynoszą dowody ubezpieczenia, książeczki, które muszą być oczywiście aktualne. Sporo z nich to osoby posiadające legitymacje rencisty lub emeryta. I taki pacjent jest najbardziej bezpieczny.

- Komputerowa baza danych, jaką posiadamy, niczego w tym względzie nie załatwia. Bywa bowiem, że pacjent nadal w niej figuruje, a ubezpieczenia już nie ma. Tylko czytniki rozwiążą problem - zaznacza dr Kucharska.

W Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy też podkreślają, że każdy pacjent musi posiadać dowód ubezpieczenia, bo baza danych WOMP takiego dowodu nie stanowi i jest ona tworzona dla potrzeb m.in. rejestracji. Baza danych nie jest tożsama z bazą ubezpieczonych.

- Wymóg posiadania dowodu ubezpieczenia w naszym przypadku dotyczy pacjentów podstawowej opieki zdrowotnej, poradni specjalistycznych czy pracowni diagnostycznych. Tam, gdzie mamy umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia - tłumaczy Barbara Bojanowska z Działu Organizacji, Nadzoru i Szkolenia WOMP. - Pacjenci medycyny pracy przychodzący na badania okresowe, kierowani przez pracodawców nie muszą mieć dowodu ubezpieczenia.

W Miejskiej Przychodni Specjalistycznej stosują od lat ten sam system weryfikacji ubezpieczenia pacjentów.

- Odbywało się to i odbywa nadal na etapie rejestracji, gdzie prosimy o okazanie dokumentu ubezpieczenia - mówi Bożena Mleczek-Dąbrowska, dyrektor MPS. - Jeśli ktoś nie ma, wypisuje oświadczenie i ma dostarczyć dokument później. I przeważnie tak się dzieje. Czasami firma przysyła fax potwierdzający opłacanie składek. W naszym przypadku, lecznictwa otwartego, kwestia braku ubezpieczenia jest marginalna. Sporadycznie można znaleźć osoby nieubezpieczone. Nawet jak ktoś nie jest pracownikiem, to studentem, dzieckiem czy podopiecznym opieki społecznej. System chipowy jest bardzo potrzebny, ale nie chodzi tu o weryfikację ubezpieczenia, bardziej o informację. Lekarz wie, jak pacjent był leczony, jakie zostały mu wypisane leki, jakie miał zabiegi.


Z czym trzeba udać się do lekarza

Pacjent, który zgłasza się do lekarza w ramach NFZ, powinien mieć przy sobie dokument potwierdzający prawo do świadczeń - aktualną książeczkę ubezpieczeniową, legitymację rencisty, emeryta, druk RMUA.

Jeśli nie ma tego przy sobie, musi napisać oświadczenie i dostarczyć dowód ubezpieczenia w ciągu siedmiu dni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska