Pandemia COVID-19 była okresem trudnym dla wielu firm. Dla Neuki nie był to jednak czas spowolnienia, a wręcz przeciwnie – intensyfikacji działalności.
Co prawda wolę koncentrować się na teraźniejszości i przyszłości, ale wracając do tamtego okresu – tak, to był dla nas bardzo intensywny okres. Żeby to zobrazować: średnio miesięcznie dostarczamy do aptek 50 mln opakowań leków i farmaceutyków, a w pierwszym okresie pandemii było to nawet 70 mln opakowań miesięcznie. Jednocześnie prowadziliśmy interwencyjne zakupy maseczek ochronnych, których brakowało w kraju i oferowaliśmy je klientom w najniższej na rynku cenie. Jako jedni z pierwszych organizowaliśmy zakupy i sprowadzanie towaru specjalnie czarterowanymi samolotami. Dzięki temu, wspólnie z aptekarzami, udało nam się wpłynąć na obniżenie cen maseczek i poprawę ich dostępności dla mieszkańców Polski. A gdy w kraju pojawiły się szczepionki przeciw COVID-19, Rządowa Agencja Rezerw Materiałowych powierzyła nam ich dystrybucję. To była pionierska akcja logistyczna na niespotykaną wcześniej skalę. Zrealizowaliśmy ją wzorowo.
Mówi Pan, że koncentruje się na teraźniejszości i przyszłości. Jak podsumowałby Pan 2023 rok dla Grupy Neuca?
Mógłbym go podsumować liczbami: przychodami ze sprzedaży, zyskiem netto czy zdobytymi udziałami rynkowymi. Jednak komuś, kto nie śledzi tego rynku, niewiele to powie o całym roku w Grupie Neuca. Te liczby to po prostu wynik naszej strategii. Skupiamy się w niej na satysfakcji klientów. Naszym strategicznym partnerem w obszarze hurtowej dystrybucji leków są właściciele niezależnych aptek. To do ich zadowolenia z naszych usług przykładamy największą wagę. Od wielu lat prowadzimy w niezależnym rankingu satysfakcji klienta, opracowanym przez Monitor Apteczny we wszystkich kategoriach. Osiągane wyniki finansowe i udziały rynkowe to konsekwencja zadowolenia klientów i ich chęci korzystania z naszych usług. Podobnie myślimy o innych segmentach naszej działalności. Od kilku lat rozwijamy nasze biznesy pacjenckie. W Europie już teraz brakuje miliona pracowników ochrony zdrowia, a potrzeby będą jeszcze większe. Wprowadzanie rozwiązań odpornych na sytuacje kryzysowe to konieczność. Już nad tym pracujemy. Rozwijamy strategie w kierunku profilaktyki, kształtowania właściwych nawyków zdrowotnych i diagnostyki. Jestem pewien, że nasz wkład przyczyni się do wzmocnienia polskiego systemu ochrony zdrowia. W ramach segmentu działalności ubezpieczeniowej rozwijamy spółkę TU Zdrowie – która jako jedyna na polskim rynku specjalizuje się w sprzedaży ubezpieczeń zdrowotnych. Na koniec 2023 roku TU Zdrowie świadczyło usługi dla ponad 230 tys. ubezpieczonych. TU Zdrowie, jako ekspert w zakresie oferty zdrowotnej, współpracuje również z innymi towarzystwami ubezpieczeniowymi, tworząc zdrowotne dodatki ubezpieczeniowe, jak również przejmując likwidację świadczeń z tych produktów.
Grupa Neuca to także badania kliniczne.
Ciekawym obszarem jest dostarczanie pacjentom dostępu do innowacyjnych metod leczenia w formie badań klinicznych, ponieważ są one jedyną formą poszukiwania nowych, skutecznych i bezpiecznych sposobów leczenia. Intensywnie ten obszar rozwijamy.
Grupa Humaneva, będąca częścią Grupy Neuca, powstała z zaangażowania w integrację badań klinicznych z innowacjami technologicznymi i podejściem opartym na danych. Jej celem jest nie tylko prowadzenie badań klinicznych, ale też ich redefinicja poprzez nadanie priorytetu opiece nad pacjentem, wykorzystanie zaawansowanej technologii i utrzymanie najwyższych standardów doskonałości danych.
ESG, czyli trzy wymiary odpowiedzialności biznesu – proszę powiedzieć jak do tego podchodzicie w Neuce i która z tych aktywności jest szczególnie ważna?
Zrównoważony rozwój jest wpisany w działania naszej firmy i jego elementy były obecne już od lat w naszej strategii rynkowej, HR-owej czy społecznej. Przed trzema laty połączyliśmy je, tworząc Strategię Odpowiedzialnego Biznesu w formacie ESG. Filary tej strategii pozostają jednocześnie filarami naszych strategii biznesowych, ale w realizacji przenikają się tak często, że w zasadzie tworzą jedność.
Dla nas, jako firmy działającej w ochronie zdrowia, najistotniejsze są projekty, które dotyczą zdrowego społeczeństwa. Nasz program bezpłatnych profilaktycznych badań poziomu cukru we krwi, który pozwala diagnozować cukrzycę, to nie tylko 33 tys. osób przebadanych w ciągu 3 lat. To także 30% pacjentów, którzy zaskoczeni niewłaściwym wynikiem, szybko trafili pod opiekę
lekarzy. Po dwóch latach rozszerzyliśmy ten program o badania populacyjne dzieci w kierunku cukrzycy typu I, realizowane wraz z prof. Arturem Bossowskim w szkołach. Do tej pory przebadaliśmy 3,2 tys. młodych pacjentów, a w tym 4% uczniów miało wynik wskazujący na wysokie ryzyko wystąpienia choroby w przyszłości.
Neuca od lat wygrywa ranking „Złota Setka Pomorza i Kujaw” w kategorii finansowej – Liderzy. Poza wynikami finansowymi – z czego jeszcze w ujęciu biznesowym jest Pan dumny?
Jesteśmy największą w województwie kujawsko-pomorskim spółką giełdową i oczywiście, jestem z tego dumny. Ale tym, co mnie osobiście najbardziej cieszy, jest świadomość, że firma z województwa kujawsko-pomorskiego ma kluczowy wpływ na zapewnienie bezpieczeństwa lekowego i zdrowotnego polskim pacjentom. Robimy to na skalę całego kraju, ale nasza centrala znajduje się w Toruniu. Nasi pracownicy tworzą branżę ochrony zdrowia i zyskują unikalne doświadczenie. Wprowadzamy na lokalny rynek nowe i ważne dla rozwoju całego regionu kompetencje.
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?