Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Plac Chrapka. Kiedy przebudowa?

Paweł Kędzia
17.05.2017 torun plac chrapkaremont rondo plac modernizacja turbinowefot. sławomir kowalski / polska press
17.05.2017 torun plac chrapkaremont rondo plac modernizacja turbinowefot. sławomir kowalski / polska press SłAwomir Kowalski / Polska Press
Ze względu na zainteresowanie potencjalnych wykonawców i mnóstwo pytań o szczegóły inwestycji, rozstrzygnięcie przetarg na przebudowę placu Chrapka opóźni się o dwa miesiące. Szczególnie odczują to pasażerowie tramwajów.

W pierwotnej wersji otwarcie ofert miało nastąpić 30 maja. Według optymistycznych założeń jeszcze w czerwcu na plac budowy miał wejść wykonawca prac. Roboty w pierwszej kolejności obejmą torowisko, więc wybór terminu nie był przypadkowy. Zamknięcie linii miało nastąpić w okresie wakacyjnym i urlopowym, kiedy ruch w komunikacji miejskiej jest zdecydowanie mniejszy. Tak się jednak nie stanie.

Miejski Zarząd Dróg do 17 lica przesunął termin składania ofert.

Za dużo pytań

- Przetarg cieszy się olbrzymim zainteresowaniem potencjalnych wykonawców. Wpłynęło do nas ponad 150 pytań o różnym stopniu szczegółowości i złożoności - informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik MZD. - Udzielenie na nie odpowiedzi wymaga weryfikacji, opinii i stanowiska projektanta oraz doprecyzowania szczegółów konstrukcyjnych, co wpłynęło na przesunięcie terminu otwarcia ofert.

Przeczytaj też: Afera w "Młodym Lesie"

W przypadku dochowania wymaganych prawem terminów, podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi najprawdopodobniej na przełomie lipca i sierpnia, o ile nie wpłyną odwołania, co może spowodować dalsze opóźnienia. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na wywiązanie się z umowy.

Na inwestycję miasto otrzyma 85 proc. dofinansowania unijnego. Z 26 mln zł potrzebnych na przebudowę dotacja wyniesie 22 mln złotych.

To jedno z najważniejszych, ale i najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia. Zastosowane rozwiązania są słabo czytelne dla kierowców i sprawiają im wiele trudności. Szczególnie zamiejscowi niespecjalnie radzą sobie z przejazdem.

Duża liczba kolizji

W ciągu roku dochodzi tu średnio do ponad 40 kolizji i dwóch wypadków. Na niski poziom bezpieczeństwa ma wpływ także duża liczba przejść dla pieszych oraz duża prędkość, jaką kierowcy rozwijają w obrębie skrzyżowania.

Przeczytaj także: Wolne miejsca w przedszkolach i podstawówkach

Ponieważ plac znajduje się w ciągu krajowej „15” i „80” i przebiega w bardzo bliskiej odległości „91”, której przebieg jest alternatywą dla autostrady A1, sytuacja na skrzyżowaniu ma wpływ na rozkład ruchu drogowego odbywającego się na wszystkich kierunkach oraz na płynność i przepustowość ruchu w okolicach centrum miasta. Po przebudowie plac Chrapka ma stanowić przejrzyste bezkolizyjne skrzyżowanie dróg krajowych.

Rondo turbinowe

- Tutaj ma być nietypowe rondo turbinowe z tramwajem w środku. To pierwsza taka konstrukcja w kraju - mówił „Nowościom” Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD w Toruniu.

Na dwupasmowym rondzie turbinowym zewnętrzny pas „wyrzuca” kierowcę na zjeździe. Rozwiązanie zyskało pozytywne opinie w czasie konsultacji, m.in. w komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego.

- Takie rozwiązanie spowoduje spowolnienie ruchu, przy zachowaniu jego płynności - mówił dyrektor MZD.

Zobacz także:

NowosciTorun

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska