W pierwotnej wersji otwarcie ofert miało nastąpić 30 maja. Według optymistycznych założeń jeszcze w czerwcu na plac budowy miał wejść wykonawca prac. Roboty w pierwszej kolejności obejmą torowisko, więc wybór terminu nie był przypadkowy. Zamknięcie linii miało nastąpić w okresie wakacyjnym i urlopowym, kiedy ruch w komunikacji miejskiej jest zdecydowanie mniejszy. Tak się jednak nie stanie.
Miejski Zarząd Dróg do 17 lica przesunął termin składania ofert.
Za dużo pytań
- Przetarg cieszy się olbrzymim zainteresowaniem potencjalnych wykonawców. Wpłynęło do nas ponad 150 pytań o różnym stopniu szczegółowości i złożoności - informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik MZD. - Udzielenie na nie odpowiedzi wymaga weryfikacji, opinii i stanowiska projektanta oraz doprecyzowania szczegółów konstrukcyjnych, co wpłynęło na przesunięcie terminu otwarcia ofert.
Przeczytaj też: Afera w "Młodym Lesie"
W przypadku dochowania wymaganych prawem terminów, podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi najprawdopodobniej na przełomie lipca i sierpnia, o ile nie wpłyną odwołania, co może spowodować dalsze opóźnienia. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na wywiązanie się z umowy.
Na inwestycję miasto otrzyma 85 proc. dofinansowania unijnego. Z 26 mln zł potrzebnych na przebudowę dotacja wyniesie 22 mln złotych.
To jedno z najważniejszych, ale i najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia. Zastosowane rozwiązania są słabo czytelne dla kierowców i sprawiają im wiele trudności. Szczególnie zamiejscowi niespecjalnie radzą sobie z przejazdem.
Duża liczba kolizji
W ciągu roku dochodzi tu średnio do ponad 40 kolizji i dwóch wypadków. Na niski poziom bezpieczeństwa ma wpływ także duża liczba przejść dla pieszych oraz duża prędkość, jaką kierowcy rozwijają w obrębie skrzyżowania.
Przeczytaj także: Wolne miejsca w przedszkolach i podstawówkach
Ponieważ plac znajduje się w ciągu krajowej „15” i „80” i przebiega w bardzo bliskiej odległości „91”, której przebieg jest alternatywą dla autostrady A1, sytuacja na skrzyżowaniu ma wpływ na rozkład ruchu drogowego odbywającego się na wszystkich kierunkach oraz na płynność i przepustowość ruchu w okolicach centrum miasta. Po przebudowie plac Chrapka ma stanowić przejrzyste bezkolizyjne skrzyżowanie dróg krajowych.
Rondo turbinowe
- Tutaj ma być nietypowe rondo turbinowe z tramwajem w środku. To pierwsza taka konstrukcja w kraju - mówił „Nowościom” Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD w Toruniu.
Na dwupasmowym rondzie turbinowym zewnętrzny pas „wyrzuca” kierowcę na zjeździe. Rozwiązanie zyskało pozytywne opinie w czasie konsultacji, m.in. w komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Takie rozwiązanie spowoduje spowolnienie ruchu, przy zachowaniu jego płynności - mówił dyrektor MZD.
Zobacz także:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?