Plac Chrapka: rondo zwykłe czy turbinowe?

Joanna Pociżnicka
Wiadukt, rondo turbinowe, rondo zwykłe, a może skrzyżowanie? Jak będzie wyglądać nowa koncepcja komunikacyjna przy Kaszowniku? Jeszcze nie wiadomo.

Wiadukt, rondo turbinowe, rondo zwykłe, a może skrzyżowanie? Jak będzie wyglądać nowa koncepcja komunikacyjna przy Kaszowniku? Jeszcze nie wiadomo.

Miejski Zarząd Dróg warianty dokładnie analizuje, a przy okazji liczy pieniądze. Niska cena będzie jednym z najbardziej przekonywających argumentów.

<!** reklama>Plac Chrapka jest dzisiaj jednym z najbardziej kolizyjnych skrzyżowań w Toruniu. W zeszłym roku odnotowano ich o sto procent więcej w stosunku do innych skrzyżowań. Przebudowa ma obniżyć liczbę wypadków, usprawnić ruch, a także sprawić, że skrzyżowanie stanie się bardziej przystępne dla samych przechodniów, którzy narzekają na długi czas oczekiwania na przejściach dla pieszych.

Czas do końca listopada

Na razie MZD wytypowała firmę, która sporządzi projekt nowej organizacji, jak również jej kosztorys.

- Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wygrała firma Egis Poland - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka MZD. - Wykonawca ma czas do 30 listopada 2011 roku.

Jednak już teraz MZD musi wskazać wariant, który powstanie na miejscu dawnego skrzyżowania. Do wyboru są cztery koncepcje, które zaproponował Egis. Najtańsza to taka, która pozostawi skrzyżowanie praktycznie bez żadnych zmian. Wymieniona będzie jedynie nawierzchnia, pobudowana zostanie także sygnalizacja świetlna.

Bezpieczne rondo turbinowe

Kolejnym rozwiązaniem proponowanym przez wykonawcę jest tzw. rondo turbinowe. Według ekspertów, jest to najmniej kolizyjne rozwiązanie. Dzięki niemu, na rondzie możliwa byłaby zmiana pasa. ten wybór zakłada także przebudowę linii tramwajowej na długości około 400 metrów. Zdaniem drogowców, takie rozwiązanie będzie kosztować kilka milionów złotych.

Najdroższa jest natomiast propozycja, która zakłada zbudowanie skrzyżowania z uwzględnieniem wiaduktu. Ten miałby wysokość dwóch pięter domów mieszkalnych. Wariant zakłada również budowę ronda, dodatkowe umocnienia dla ruchu szynowego, a także wyburzenie pewnych budynków. To rozwiązanie jest najdroższe, ponieważ zakłada spłacanie ewentualnych strat spowodowanych likwidacją budynków.

- Na razie analizujemy dokładnie skrzyżowanie na pl. Chrapka, sprawdzamy, który wariant sprawdziłby się najlepiej. W ciągu najbliższych tygodni podjęta zostanie decyzja co do wyboru konkretnego wariantu - dodaje Agnieszka Kobus-Pęńsko.

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Domel

a co to za pomysł, ni z gruszki ni z pietruszki? Tu raczej nieposiadacze prawa jazdy nie zaglądają...

e
ewerest

A gdzie ta zielona fala na Grudziadzkiej sprawa juz przycichla bo pieniadze wydane

w
warro

Ale pewnie dla tego ten pomysł przejdzie.Najtaniej najłatwiej i na poziomie MZD a możliwości są tam naprawdę wspaniałe .

w
warro

Jak widać i MZD i mentalność niektórych jest jeszcze bardzo daleko za Europą,ale ty pewnie nawet Prawa Jazdy nie masz a na pewno nie masz pojęcia o rozwoju miasta i ruchu drogowym.

e
egon

~Domel napisal(a):
----------------------

> W grę wchodzi jedynie rondo zwykłe i rondo turbinowe. Przy wybraniu jakiegokolwiek z pozostałych rozwiązań w grę wchodzi jedynie DYMISJA zarządu MZD.

Zarząd MZD jest niezatapialny.
Glonek odchodzi na emeryturę i będzie miał to w d.upie. Stefan powie, że NIE DA SIĘ i zostanie taki układ tylko ze światłami, byle było najtaniej. Nie można wymagać od "specjalistów" z MZD żadnych nowoczesnych rozwiązań drogowych.

D
Domel

W grę wchodzi jedynie rondo zwykłe i rondo turbinowe. Przy wybraniu jakiegokolwiek z pozostałych rozwiązań w grę wchodzi jedynie DYMISJA zarządu MZD.

k
kierowca

Człowieku, co ty bredzisz? mieszkasz w centrum miasta, a chcesz żeby ruch był mniejszy. A jaką trasą kierowca ma jechać w kierunku na Gdańsk? Może po wybudowaniu nowego mostu (i dróg dojazdowych) będzie nieco lepiej.
Światła w tym miejscu to absolutnie niedopuszczalne rozwiązanie.

e
egon

Liczy się tylko cena, a nie nowoczesne rozwiązania.I jak zwykle wybiorą najtańszą wersję, czyli obecny układ ze zmianą nawierzchni i światła. O nowoczesnych rozwiązaniach jak rondo turbinowe mozna zapomnieć. Po prostu NIE DA SIĘ

m
mm

Jak bedzie wygladalo miasto z takim chorymi potworkami jak wiadukty na wysokosc 2-pieter? Jak mieszkaniec ma dostrzec zielen drzew i odpoczac? Torun ma byc jakas mega-autostrada czy miastem dla LUDZI?

Przede wszystkim nalezy ograniczyc ruch samochodowy i to najgrozniejsze skrzyzowanie przestanie byc takie grozne. Wypadki nie powoduja sie same, generuja je kierowcy SAMOCHODOW. Wiedza, ze tu przepustowosc jest wieksza, wiec wybieraja wlasnie ten przejazd.

Dodaj ogłoszenie