Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płynie barka, płynie po polskiej krainie. Za nią może kiedyś ruszą następne

Szymon Spandowski
Płynie barka, płynie po polskiej krainie. Za nią może kiedyś ruszą następne
Płynie barka, płynie po polskiej krainie. Za nią może kiedyś ruszą następne Jacek Smarz
Jedna barka rzeczna jest w stanie przewieźć tyle ładunku, ile zabiera 30 ciężarówek. Transport wodny jest dużo tańszy od drogowego i znacznie bardziej ekologiczny. Mimo tego u nas odradza się w bólach.

Radni sejmiku wojewódzkiego podjęli na poniedziałkowej sesji uchwałę w sprawie planowanej rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Koordynatorem projektu zmierzającego do ożywienia szlaków na Odrze, Warcie, Noteci, Kanale Bydgoskim, Brdzie, Wiśle, Nogacie i Zalewie Wiślanym jest województwo pomorskie i to jego gospodarzom radni z Pomorza i Kujaw powierzyli zadanie, polegające głównie na propagowaniu idei szlaku i transportu śródlądowego.

Zobacz także: Praca w Toruniu. Boryszew od miesięcy szuka pracowników do nowej fabryki

O zaletach tego ostatniego przekonuje również załoga załadowanej kontenerami barki, która w asyście pchaczy i holowników płynie z Gdańska do Warszawy. Eskapada została zrealizowana m.in. przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. W niedzielę flotyllę można było podziwiać w Toruniu, w poniedziałek dotarła ona do Włocławka, a dziś powinna rzucić kotwice w Płocku. Do stolicy w ten sposób podróżują m.in. naukowcy z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, prowadzący badania Wisły.

Zobacz także: Nowy Fiat Tipo okiem flotowca

Królowa Polskich rzek znajduje się dziś w kiepskiej formie. Budowle regulacyjne wznoszone od średniowiecza do połowy XX wieku z faszyny i kamieni zostały zniszczone, ponieważ w latach 80. ostatecznie zaprzestano ich konserwacji. Dewastacja Wisły doprowadziła nie tylko do śmierci jednego z największych szlaków handlowych Europy, bardzo niekorzystnie wpływa również na środowisko.

- Nad Wisłą nie ma już tylu ptaków co kiedyś, nie wspominając o rybach - mówi kapitan Czesław Błocki, który prowadzi flotyllę do Warszawy. - Co kilka lat fale powodziowe zmywają całe życie na wiślanych brzegach.

Zobacz także: WOŚP przekazał specjalistyczny pojazd dla toruńskiego hospicjum [ZDJĘCIA]

Skutki powodzi można by było złagodzić powracając do stanu sprzed kilkudziesięciu lat, kiedy Wisła, szczególnie na dolnym odcinku, była uregulowana. W „Nowościach” często ten czas wspominamy, przez toruński port przewijały się wtedy tysiące statków. Tak powinno być również i teraz, z wielką korzyścią dla natury. Jedna barka rzeczna jest w stanie przewieźć tyle kontenerów, co 30 ciężarówek. Transport rzeczny jest też znacznie tańszy od drogowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska