Po apelach „Nowości” na trasie średnicowej w Toruniu pojawiło się tymczasowe przejście dla pieszych

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Na razie przejście przez średnicówkę łączy trawniki
Na razie przejście przez średnicówkę łączy trawniki Sławomir Kowalski
Zebra wraz z oznakowaniem powstała w najbardziej newralgicznym miejscu średnicówki - na wysokości cmentarza przy ul. Wybickiego i u wylotu ul. Małachowskiego.

Nowe przejście dla pieszych to efekt fali krytyki, która spłynęła na drogowców i władze miasta po otwarciu trasy średnicowej. Najwięcej uwag dotyczyło właśnie braku przejścia w rejonie cmentarza. Czytelnicy „Nowości” narzekali też, że pasy dla pieszych są od siebie zbytnio oddalone, co znacząco wydłużało przecięcie trasy. W efekcie we wspomnianym miejscu wydeptana została dzika ścieżka, zagrodzona następnie barierkami.

W czerwcu w wywiadzie udzielonym „Nowościom” prezydent Michał Zaleski przyznał wreszcie, że należy zastanowić się nad kolejnym przejściem.

- Na razie średnicówką jeździ tysiąc, może dwa tysiące aut na dobę, ale docelowo będzie ich około dwudziestu tysięcy - mówił prezydent. - Do tego czasu jednak warto rozważyć wykonanie dodatkowego przejścia dla pieszych. Poprosiłem o rozeznanie w sprawie stworzenia pełnoprawnego i formalnie umocowanego, choć tymczasowego przejścia przy cmentarzu. Docelowo jednak w tym miejscu i na odcinku średnicówki na wschód od ulicy Grudziądzkiej, na wysokości ogródków działkowych, powinny powstać nad jezdniami kładki dla pieszych.

W ostatnich dniach drogowcy rozpoczęli już tworzenie nowego przejścia.

- Na razie przygotowane zostało oznakowanie pionowe i poziome - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. - Do wykonania pozostało jeszcze obniżenie krawężników oraz ułożenie kostki brukowej. Całość będzie gotowa w najbliższym czasie.

Nowe przejście nie będzie rozwiązaniem stałym z powodu wymagań dla drogi klasy GP - głównej przyspieszonej. Wyklucza ona umiejscowienie pasów poza skrzyżowaniami.

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jan III

Ten cud drogowy projektował chyba sam Kopernik, lata temu. Po co, w środku miasta, droga przyśpieszona, czyim kosztem(nie pieniądze) budowana. Zmasakrowano sympatyczne okolice cmentarza i wiele starych, lokalnych przejść międzyosiedlowych. Jeżeli druga cześć kosmicznej średnicówki wykonywana jest w oparciu o wytrzepany dobrze z kurzu projekt, to tylko pogratulować...Kiedy MZD zacznie zarządzać kompetentny bystrzak, a nie przypadkowe odpady pogospodarcze(Czg), itp. ?

L
Longus

Nie do 50 an do 30! Tak, tak, przy tymczasowym przejściu przy Małachowskiego trzeba zwolnić do 30 km/godz...

j
jajakobyły

Te awg Stefan NIE DA SIĘ nie zna się na nowoczesnych rozwiązaniach drogowych, węzły dwupoziomowe sa mu obce,. A w MZD jest jakiś fachowiec, który zna się na projektowaniu i budowie dróg?

h
hehehe

To wytłumacz mi dlaczego skoro jest to droga przyspieszona to nie ma na niej żadnego przyspieszenia tylko ograniczenie jest do takiej samej prędkości jak na zwykłych ulicach? Wychodzi Stefan i bełkocze o głównej przyspieszonej a przyspieszenia tam żadnego nie ma. Lepiej przejedźcie się do chociażby Grudziądza i popatrzcie jak tam się buduje średnicówkę-skrzyżowania z najważniejszymi ulicami są dwupoziomowe. A co do estakady to właśnie o tym piszę: tak ją projektujecie żeby prędkości nie podnosić, uprawiacie w MZD zwyczajny sabotaż.

r
rowerzystka

ostatnio PRAWIE bym potrąciła klienta wychodzącego z butiku!!! kto zatwierdził tak wąską drogę pieszo-rowerową (ograniczoną ekranami)??? po co zostawiono szeroki pas zieleni pomiędzy jezdniami a zrobiono tak wąską drogę przy butikach??? inwestycja do poprawki!!!

a
awg

Szukasz dziury w całym. Po co? Projekt średnicówki nie zakłada kolizyjnych przejść dla pieszych. Brak kładki na wysokości cmentarza to wtopa, ale dość łatwa do naprawienia. Poza tym, jakby był jeszcze wyższy standard drogi, bez kolizyjnych skrzyżowań, to kosztowałaby dwa razy więcej, a pożal się Boże "społecznicy" płakaliby o "autostradzie przez miasto" i marnotrawstwie funduszy. Tak źle, i tak niedobrze. Da się w ogóle kogoś zadowolić? Natomiast zwężenie na estakadzie Sudaka to żaden problem dopóki ludzie jeżdżą względnie zgodnie z przepisami - tam i tak nie ma większych szans na podniesienie dopuszczalnej prędkości, nawet gdyby zwężenia nie było. Choć moim zdaniem czwarty pas na Szosie Lubickiej między estakadą a Rydygiera mimo wszystko miałby jakiś sens, to nie jest na razie konieczny.

D
Domel

generalnie marnotrawstwo pieniędzy aż kole w oczy, niemniej wstrzymałbym się z oceną inwestycji do czasu oddania do użytku drugiego odcinka od ul. Skłodowskiej, który to będzie rewolucyjny z uwagi na wiadukt nad torami. Do tej chwili przejazdów przez tę linię kolejową jest w mieście 4 w tym 1 ze szlabanami (Równinna-potężne korki, Kościuszki-korki, Pl. Pokoju Toruńskiego, Lubicka). Średnicówka stanie między najbardziej zakorkowanymi relacjami więc jest szansa że dużo pomoże w upłynnieniu ruchu. A kto już wskoczy na średnicówkę, będzie nią jechał tak daleko jak będzie można...

h
hehehe

Wy w tym MZD sami sobie robicie problemy a potem tłumaczycie że "niedasie". To po cholerę było projektować średnicówkę tak aby tworzyć kolizyjne przejścia dla pieszych? Droga główna przyspieszona a co kawałek kolizja z pieszymi albo poprzecznymi ulicami. A estakada to też wasz cud z lejkiem Zaleskiego na końcu. kto u was aprobuje takie idiotyzmy?

a
awg

Na pewno "niedasie" na drodze, gdzie są przejścia bez świateł - na takich nie można podnosić maksymalnej dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym - i dobrze. Z całą pewnością również estakada Sudaka, która ma sporą krzywiznę wzdłużną, nie jest też dobrym miejscem na podnoszenie prędkości. Raz, że widoczność nie jest tam zbyt dobra, a co więcej jeden z pasów jest na końcu zanikający. Widuję czasem debili jadących w okolicach 80-90 km/h, którzy w ostatniej chwili hamują, bo kończy się im prawy pas, a na lewym są samochody, ewentualnie wciskają się "na chama". Oczywiście spadek dodatkowo wydłuża jeszcze nieco drogę hamowania, co np. po deszczu może być już bardzo niebezpieczną sytuacją. Nie stawiaj proszę znaku równości pomiędzy dość swobodnie rozumianą "bezkolizyjnością" a szybką jazdą, bo to nie jest takie proste.

h
hehehe

Główna przyspieszona i ograniczenie do 50. Estakada Sudaka czyli bezkolizyjny przejazd nad pl. Daszynskiego i też ograniczenie do 50. Bo inaczej niedasie.

w
warro

Czas na zastanawianie się był na etapie projektowania,a ten kto zatwierdził budowę tego bubla który podobno miał być szybką trasą a nigdy nie będzie,powinien po prostu beknąć.

j
jakie 1-2 tyś?

tam nic nie jeździ .....porównajcie z Polną albo Grudziądzką czy Sz. Chełm. .....ale ogromna kasa wydana którą spłacać będą przyszłe pokolenia

r
real

"Na razie średnicówką jeździ tysiąc, może dwa tysiące aut na dobę" - tak żartuje nasz ukochany Prezydent żeby podnieść wiarygodność swojej "niewielkiej" inwestycji

k
kawa

w cywilizowanych krajach juz dawno najpierw sieje sie trawnik a potem w miejscu wydeptanym robi chodnik, bo ludzie i tak beda chodzic tam gdzie chca i tam gdzie jest wygodniej.

F
FRanek

...a ludzi i tak chodzą obok, na wprost bramy cmentarza.

Dodaj ogłoszenie