Po artykule „Nowości” i protestach nie będzie likwidacji

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Plany WGK dotyczące likwidacji „15” wywołały kontrowersje
Plany WGK dotyczące likwidacji „15” wywołały kontrowersje Sławomir Kowalski
Tak dużej fali krytyki pod adresem władz miasta w kontekście planowanych zmian w komunikacji miejskiej nie było od dawna. Czy okaże się skuteczna?

Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, organizator transportu zbiorowego w Toruniu, zapowiadał w drugiej połowie czerwca, że w związku z rozbudową sieci tramwajowej stopniowo wyłączana będzie linia autobusowa nr 15. Najpierw zmniejszyła się liczba kursów w dni robocze z 83 do 57, a w dni wolne z 71 do 45. Po docelowym uruchomieniu linii tramwajowych „piętnastka” miała zostać wygaszona, co w ostatnich miesiącach, także na łamach „Nowości”, oprotestowali torunianie.
[break]
- Z nowej linii tramwajowej bardzo się cieszę, bo w ekologiczny sposób skomunikowano wreszcie Bielany. Popieram też całkowicie budowę kolejnych linii tramwajowych i to kosztem linii autobusowych, ale panowie z WGK - róbmy to z głową - pisze w liście do redakcji „Nowości” pan Andrzej. – Jeśli uruchamia się tramwaj między punktami A, B i C, to nie oznacza to przecież, że można z tego powodu zabrać autobus komunikujący umownie punkty D, E i F! Tak niestety jest w przypadku planów dotyczących linii nr 15. Panowie urzędnicy, plany zawsze można zmienić, rozważyć inne pomysły, o co prosi wielu użytkowników „piętnastki”.

Pasażerowie zwracają uwagę, że WGK zlikwidował autobusową „19”, potem ograniczono kursy „15”, ale nie przełożyło się to na wzrost częstotliwości innych linii - nr 21, 30 czy 35. Tymczasem trasy samej „piętnastki” nie pokrywają się całkowicie z trasą tramwajowej 1 i 5.
Wszystkie te argumenty trafiały stopniowo do urzędników, którzy z czasem zaczęli o likwidacji tego autobusu mówić mniej kategorycznie. Jaka jest więc jego przyszłość?
- Dopóki zapotrzebowanie na ten autobus będzie i mieszkańcy będą chcieli z niego korzystać, to na razie będziemy go utrzymywali. Co prawda w projekcie tramwajowym była zakładana likwidacja „15”, ale mając na uwadze to, że torunianom zależy na pozostawieniu tej linii, nie będzie decyzji o jej likwidacji - mówi Marcin Kowallek, dyrektor WGK, dodając jednocześnie, że zamiary dotyczące „piętnastki” nie powinny ulec zmianie ani w tym, ani w przyszłym roku.
Na razie „15” ma funkcjonować tak, jak do tej pory, czyli z ograniczoną częstotliwością. Kursy są wykonywane w zależności od pory dnia mniej więcej co 15-20 minut. Obecnie w dni powszednie jest ich w sumie 49.

Czytelnicy sygnalizują
- Chciałabym podzielić się swoimi spostrzeżeniami z ul. Poniatowskiego - mówi Czytelniczka. - Ulica ta sprzątana jest najwyżej dwa razy w roku, przez co jest oczywiście strasznie brudna. To, co niedawno na niej zauważyłam przelało czarę goryczy. Od kilku tygodni przed siedzibą „Kulturhauz” leży zdechły gołąb. Do dziś nikt się nim nie zajął! To poważne zagrożenie epidemiologiczne.
- Moja niedawna wizyta w dużym sklepie przy ul. Dąbrowskiego była ostatnią w tym miejscu - mówi Czytelniczka. - Koszyki są tam tak brudne, że w obawie o swoje zdrowie zrezygnowałam z zakupów. Czy w tym mieście są jeszcze służby sanitarne?

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja
Pasażerko, naucz się, że za rozkłady, trasy przejazdu, częstotliwość kursów odpowiada Urząd Miasta. MZK tylko wykonuje zlecone kursy.
h
hehehe
Dlatego że po to wybudowano linię na UMK żeby trzeba było chodzić piechotą z Broniewskiego na UMK.
G
GOLiAT
mnie zastanawia dlaczego nie ma polaczenie tramwajowego z pl. rapackiego na uniwersytet, kolejne osiedle mokre uniwersytet (tylko do plazy),
p
pasażerka MZK
Na prawdę widać, że ludzie z MZK nie jeżdżą wcale komunikacją miejską tylko samochodami, myślą, że wybudowanie kawałka linii tramwajowej zastępuje wszystkie połączenia w mieście! To na prawdę żenujące, przecież mała ilość osób ma blisko do tramwaju, które tak na prawdę jeżdżą po 2 liniach w mieście (poza tym te ciągłe czekanie na światłach). Coraz gorzej z MZK, mniej autobusów, odjazdy o tej samej porze w jednym kierunku 2 linii, potem długo długo nic...., a już odległość przystanku na Szosie Chełmińskiej od Bema do Wybickiego na prawdę tylko dla zdrowych i wytrenowanych. I to rondo od Średnicówki żeby je przejść trzeba mieć dużo sił i czasu...
J
Jan III
Szanowny panie "bankierze" Berduszek ! Szkoda, że władza umie czyta tylko listy polecone, pochwalne, gratulacyjne, listy nagrodzonych, listy wypłat. Zdecydowanie należy połączyć MZD, MZK i WGK. Jedna, zdecydowana ręka, jedna (ale mądra) rada nadzorcza, a szybko odczujemy korzystne zmiany. Ale...strata kilkunastu stołeczków dla swoich gospodarzy - nieudaczników w łysej głowie się nie mieści. Obawiam się, że po kolejnych, udanych dla "trepowyborców" obywateli w mieście zaroi się od nowych firm, infrastruktur, TIK - TAKÓW, hal, sal i obiektów. Po mnie choćby potop...jakoś ta wizja mnie zupełnie nie bawi...a Was...drodzy mieszkańcy
h
hehehe
Generalnie to projekt tramwajowy zakładał likwodację 15 ale tylko wówczas, gdy częstotliwość kursowania "1" ze Skarpy na UMK osiągnie 5 minut w szczycie. Jak na razie nawet nie zbliżyliśmy się do takiego rozkładu jazdy ("1" w szczycie kursuje co 12 minut) i nie wiadomo kiedy taką częstotliwość da się osiągnąć (na pewno nie wcześniej niż do Torunia zjadą wszystkie zakupione tramwaje) więc tak naprawdę nawet dojazd z centrum (gdzie są i "1" i "15") jest dla studentów i pracowników UMK utrudniony.
h
hehehe
Tak jest, pogońmy 16 listopada Zaleskiego, Kowalleka, Przybyszewskiego (Krzysztofa)...
K
Krzywa Wieża
Nie pomstuj pan, tylko POgoń towarzycho 16 listopada !
A
Ania
nie rozumiem tego, przecież tym autobusem jeżdzi naprawdę dużo ludzi i było by ich więcej gdyby jeżdziły jak kiedyś częściej a nie tak jak teraz co pół godziny,dla tych co jeżdzą do pracy to naprawde utrudnienie , aniestety nie każdy ma blisko do tramwaju
J
Jerzy Berduszek
Linia autobusowa nr 15 powinna pozostać. Ale powinna powrócić na swoja stara trasę, czyli do Uniwersytetu powinna jeździć ulicami Dziewulskiego, Łyskowskiego, Rydygiera, Wschodnią, M.Skłodowskiej-Curie, Chrobrego, Odrodzenia a wracać Odrodzenia, Przy Kaszowniku, Sobieskiego, M. Skłodowskiej-Curie, Wschodnią, Rydygiera, Łyskowskiego, Dziewulskiego. Wtedy trasa tej linii aż do Odrodzenia nie pokrywała by się z trasa tramwaju nr 1 - to raz, a po drugie autobus nie stałby kilka minut na zjeździe z Szosy lubickiej na Rydygiera czekając aż jakiś przygodny przechodzień zapali dla autobusu zielone światło. To absurd - na Olsztyńskiej mini uliczki maja swoje pętle indukcyjne czy kamery a tutaj autobus czeka ... nie wiadomo na co.
Po drugie - co to za cudo - na Lubickiej i na Szumama człowiek, czekający na krzesełku, w walonkach o odblaskowe kurtce steruje ruchem tramwajów na mijankach. Nie stać MZK na porządną sygnalizację? To może niech pożyczą sobie z MZD albo z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. tam mają. To jest XXI wiek czy XIX? Nie widziałem tego, jak żyję, a to juz nieco czasu. Ani na Śląsku, ani w Łodzi, ani nawet w Warszawie, znanej z najdziwniejszych pomysłów. Czy Prezydent zalewski wie, że jego wychuchana spółka tak organizuje ruch tramwajowy? Toż to kabaret na całego Powodzenia w usprawnianiu przewozów pasażerskich. Może już niedługo, żeby nie przeszkadzać w organizacji ruchu, wrócimy do własnych aut. Tylko wtedy będziemy pewni, że dojedziemy tam gdzie chcemy.
Jerzy Berduszek
h
hehehe
Wygasza się 15 a co w zamian na trasie do centrum dostają mieszkańcy Rubinkowa?
s
slawalas
A może zlikwidować osiedle Rubinkowo bo tak mało ludzi korzysta z tej 15?
J
Jan III
Zamiast "15" powinien być wygaszony pan Kowallek, szybko i bezboleśnie, w nagrodę za...
a
ahduahsux
15nastka powinna jeździć tak jak jeździła kiedyś bo jest cholernie ważną alternatywą dla tych tramwajów, w razie jak ucieknie czy coś się opóźni, to zawsze 15nastką można wszystko nadrobić, tym bardziej jak się jedzie na drugi koniec miasta, a teraz... już częściej "realowskie" autobusy jeżdżą niż 15nastka :) Chamstwo, najwygodniejsza i najszybsza linia i tak potraktowana. Totalny brak koncepcji, tak jak w przypadku pętli przy plazie, gdzie co 2-3 minuty odjeżdża inny autobus, z czego połowa w tym samym kierunku.
Dodaj ogłoszenie