Północny Toruń: Wiemy, jaki jest preferowany przez miasto przebieg nowego torowiska w północnym Toruniu

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Zaktualizowano 
W wariancie 4. linia biegnie środkiem ulicy Długiej, pomiędzy jej jezdniami. Oznacza to przebudowę ulicy<br>
W wariancie 4. linia biegnie środkiem ulicy Długiej, pomiędzy jej jezdniami. Oznacza to przebudowę ulicy wizualizacja Progreg
Zgodnie z przewidywaniami „Nowości” i typami projektantów miasto najlepiej oceniło wariant 4. przebiegu linii tramwajowej do północnego Torunia. Tramwaj ma pomknąć środkiem ulicy Długiej, dalej Legionów - przy zajezdni i wschodnią stroną Ugorów.

[break]
Informację o tym, że miasto zdecydowało już o wyborze wariantu linii tramwajowej w północnym Toruniu, podał branżowy portal Transport Publiczny. Urząd Miasta prostuje jednak te informacje i zapewnia, że opisywany wariant należy na razie traktować wyłącznie jako preferowany.

- Wynik konsultacji tramwajowych dotyczących tej linii pokazuje, że spośród czterech propozycji przebiegu trasy warianty nr 1, nr 2 oraz nr 4 cieszą się porównywalną popularnością i każdy z nich jest akceptowalny społecznie - mówi Paweł Piotrowicz, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji Urzędu Miasta. - Jesteśmy więc w dość komfortowej sytuacji. O ostatecznym wyborze muszą zadecydować twarde wskaźniki, czyli analiza wie-lokryterialna oraz kwestie środowiskowe, w tym także związane z minimalizowaniem uciążliwości dla mieszkańców.

Robocza analiza

Dlaczego jednak urzędnicy skłaniają się ku wariantowi 4.?

- Z roboczej wersji analizy wynika, że jest najkorzystniejszy pod względem ruchowym i społecznym - wyjaśnia Paweł Piotrowicz. - Jednak formalnie ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.

Wyniki konsultacji zostaną niebawem opublikowane. Ze szczątkowych informacji Urzędu Miasta wiadomo już jednak, że torunianie najgorzej ocenili wariant 3. - jedyny biegnący przez ulicę Polną.

Różnice w ocenie wariantów 1., 2. i 4. - z trasą przez ulicę Długą - były już mniej jednoznaczne. Wynika to zapewne z tego, że same rozwiązania nie różniły się znacząco. Na ocenę mieszkańców mogło mieć wpływ zdanie wyrażone przez projektanta z krakowskiej firmy Progreg, która opracowała warianty. Zapytany podczas spotkania konsultacyjnego fachowiec najlepiej ocenił właśnie wariant 4.

Optymalny wariant

- Optymalny jest wariant 4., z przejściem ulicą Długą, torowiskiem wspólnym z jezdnią, z możliwością ruchu autobusowego po pasie przystanków wiedeńskich - uzasadniał inż. Grzegorz Rychel z firmy Progreg. - Zaletą tego rozwiązania jest między innymi to, że jadąca do szpitala karetka będzie mogła skorzystać z torowiska. Inne pojazdy dzięki temu też będą miały możliwość wyminięcia innego auta, które z jakiegoś powodu zablokuje ruch. Kolejny plus to zastosowanie multifunkcyjności komunikacji zbiorowej - wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy.

Wariant 4. jest oceniany jako najmniej kolizyjny z obecną infrastrukturą. Biegnie po wolnym pasie wzdłuż wschodniej strony ulicy Legionów i nieco dalej, też po wolnym pasie Ugorów.

W innych wariantach tymczasem zajmowane są pasy obecnie wykorzystywane. W przypadku Legionów m.in. pod duży parking osiedlowy, a na Ugorach pod chodnik i ścieżkę rowerową.

Zamiast zajezdni

Kolejna zaleta wariantu 4. związana jest z zajezdnią tramwajową. Miasto przygotowuje się do budowy nowego obiektu. Jeśli nie uda się otrzymać na to zadanie dofinansowania, wspomniany wariant oferuje awaryjne rozwiązanie.

O ostatecznym wyborze muszą zadecydować analiza wielokryterialna oraz kwestie środowiskowe. - Paweł Piotrowicz, Urząd Miasta

Torowisko biegnące wzdłuż ulicy Legionów rozwidla się na wschód - w kierunku dzisiejszej zajezdni autobusowej. Tam studium przewiduje myjnię dla pojazdów MZK i dodatkowe tory odstawcze dla tramwajów. Torowisko to będzie też mogło być wykorzystywane w przypadku wystąpienia awarii tramwaju.

Mniej uciążliwy

W wariancie 4. tramwaj wydaje się też najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Biegnie najdalej od zabudowy mieszkaniowej.

Tylko pozornie jest to mocna strona wariantu z wykorzystaniem Polnej. Dlaczego?

Pusty dziś powojskowy teren liczący 20 hektarów u zbiegu Szosy Chełmińskiej i Polnej zarezerwowano już pod budowę osiedla mieszkaniowego. Czy byłoby ono źródłem większej potencjalnej liczby pasażerów niż w wariantach z Długą? Wątpliwe.

Warto wiedzieć

Wybrana trasa

- Szczegółowy przebieg linii tramwajowej w wariancie 4.:

Od placu NOT Szosą Chełmińską do skrzyżowania z Dekerta torowisko wspólnie z jednią, a dalej w pasie między jezdniami. Następnie tramwaj skręci w prawo w Długą, przetnie rondo Czadcy i za nowymi przystankami zjedzie na wolny pas po stronie zajezdni. Później linia biegnie fragmentem ulicy Polnej i wschodnią stroną Ugorów - do osiedla JAR.

- Co dalej po wyborze wariantu?

Konieczne jest opracowanie decyzji środowiskowej. Dopiero potem projektu budowlanego i starania o dofinansowanie.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
monia

My wBydgoszczy i tak mamy o wiele dłuzsze linie tramwajowe i mamy ich juz 10 a wy nadal tylko 5. Od razu widac gdzie miasto a gdzie wiocha.

D
DYHA

A TO NIBY RONDO TO NA KIGO GRZYBA/
SPOJRZCIE LUDZIE JAK PROWADZA STRZ**KI KIERUNKOWE...Z** NAD ZAZLE

k
koniu

oj tam oj tam, bedzie okazja zarobic na kolejnych swiatlach tym razem dla tramwajow

P
Phoenix

Prościej byłoby wykręcić w Grunwaldzką (ulica nie jest szeroka, ale i ruch niewielki) i dalej w miejsce dawnego torowiska kolejowego ze skrętem w planowany odcinek Długiej, ale tu pewnie znów by mieszkańcy protestowali.

E
Ejcz.

Czyli jednak, przebudowywanie wielkiego nowego ronda na chełmińskiej, tak samo nowego odcinka na koniuchach.

u
uli

Czy był rozważany wariant z dojazdem do szpitala wojewódzkiego / np małym łukiem od Szosy Chełmińskiej ulicą Wybickiego gdzieś do Kaszubskiej i szpitala , następnie w ulicę Długą ?. Jest tam trochę miejsca / stare torowisko / . Może być to dodatkowe odgałęzienie obecnie planowanej linii mającej biec wyłącznie Szosą Chełmińską do Długiej .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3