Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska daje schronienie tysiącom uchodźców z Ukrainy [ZDJĘCIA]

Wojciech Tatara
Krzysztof Kapica
Ruch na granicy w Medyce coraz większy. Z godziny na godzinę przybywa uchodźców. Mimo, że nasza straż graniczna sprawnie działa, to zator wytworzył się po stronie ukraińskiej, gdzie na odprawę czeka się ponad dobę.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA:

Tysiące uchodzców z Ukrainy przekraczają granicę w Medyce sz...

- Porozumieliśmy się ze stroną ukraińską, która zamknęła część pasów przeznaczonych dla ruchu samochodowego i puściła ruch pieszy. Po naszej stronie utworzyliśmy szybką ścieżkę dla kobiet i dzieci, dzięki czemu w ciągu dwóch godzin odprawiliśmy już 5 tys. pieszych - mówił Paweł Szefernaker, wiceminister MSWiA.

Ogółem od początku agresji rosyjskiej na Ukrainę Polska dała schronienie 100 tys. uchodźcom. Każda z tych osób, to oddzielny dramat życiowy spowodowany przez wojnę.

Spotykamy Vassilise. Wyglądająca na około 30 lat kobieta czeka z dwójką małych dzieci na swoją siostrę, która ma ją zabrać do Pragi. – Dotarliśmy tutaj z Iwano-Frankowska. Ostatni etap podróży pokonaliśmy pieszo. Najgorzej było maszerować w nocy, bo dzieci zmęczyły się i trzeba było je nieść na rękach na zmianę – opowiada.

Na Ukrainie kobieta pozostawiła mieszkanie i samochód, który kupiła niecały miesiąc temu. – Tyle mam co na sobie i jeden mały plecak z żywnością i rzeczami dla dzieci - opowiada ze łzami w oczach Vasilisa.

Przed nami matka, która uspokaja swojego upośledzonego syna. Chłopiec zdaje się nie rozumieć otaczającej go rzeczywistości.

Z Przemyśla do Medyki cały czas kursują autobusy m.in. straży pożarnej, policji i prywatnych firm, które dowożą uchodźców do punktów recepcyjnych. Wiele osób po stronie polskiej czeka na uchodźców z tekturowymi napisami, aby się odnaleźć. Sznur ludzi ciągnie się w naszą stronę. Niektórzy próbują dzwonić lub skorzystać z Internetu. Niestety w strefie przygranicznej jest z tym problem.

Spotykamy Nelly, która usiłuje skontaktować się ze znajomymi, czekającymi na nią po polskiej stronie. Kobieta podróżuje z 3-letnim Erykiem aż z Odessy. Z pochodzenia jest Albanką. W Odessie była choreografem tańca flamenco. Jej mąż został bronić ojczyzny, ponieważ służy w wojsku w stopniu majora.

- Martwię się o męża, bo zdaję sobie sprawę z ryzyka,. Syn jest bardzo smutny, bo od kilku dni nie widział ojca. Nie rozumie co się dzieje. Wyjeżdżamy do Frankfurtu. Mają tutaj czekać nasi znajomi, ale nie mogę się z nimi skontaktować – niepokoi się kobieta.

Wyjaśniamy jej, że jest kłopot z Internetem i kierujemy do punktu gdzie jest udzielana pomoc.

- Jako naród kolejny raz zdajemy wielki egzamin z solidarności - mówi wiceminister MSWiA.

Widać to właśnie na granicy. Dwaj młodzi ludzie rozdają uchodźcom karty do telefonu wielu polskich operatorów, pozwalające kontaktować się na terenie Polski jak i Ukrainy.

Spotykamy również grupę Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Przemyślu, która od dwóch dni na granicy rozdaje ciepłe posiłki. Dzisiaj akurat był bigos.

- Wszyscy nasi pracownicy postanowili pomóc. Firmy dostarczyły nam produkty i gotujemy gorące posiłki a następnie rozdajemy potrzebującym – mówi Adama Behawska-Pająk, wicedyrektor SOSW nr 1 w Przemyślu. – Próbujemy działać tak, aby gorący posiłek jakoś przekazać ludziom po stronie ukraińskiej, bo słyszałam, że tam są kłopoty z żywnością i sytuacja jest o wiele gorsza. Poprosiliśmy o interwencje radnych, może się uda – dodaje.

To jeden z nielicznych problemów, które należałoby rozwiązać, ponieważ Polacy chcą przekazywać żywność i dary na ukraińską stronę granicy a jest to obecnie niemożliwe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polska daje schronienie tysiącom uchodźców z Ukrainy [ZDJĘCIA] - Nowiny