Polskie metropolie dwadzieścia lat później

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Miasta, które stanowią rdzeń metropolii sieciowej, są siłą napędową rozwoju kraju, a jednocześnie dobrym miejscem do życia.

Miasta, które stanowią rdzeń metropolii sieciowej, są siłą napędową rozwoju kraju, a jednocześnie dobrym miejscem do życia.

Dzięki zastosowaniu standardów urbanistycznych przestrzeń miejska jest zagospodarowana w sposób racjonalny. Centra miast to nie tylko dobra lokalizacja dla siedzib firm
i instytucji, ale również miejsca,
w których chętnie osiedlają się mieszkańcy.

Uciążliwy transport samochodowy w miastach jest skutecznie wypierany przez zintegrowane systemy transportu publicznego, które bazują w dużej mierze na kolejach aglomeracyjnych, obejmujących obszary metropolitalne, co przeciwdziała, m.in., zanieczyszczeniu środowiska.

<!** reklama>

Powiązania funkcjonalne między głównymi węzłami metropolii sieciowej umożliwiają wykształcenie się wspólnego rynku inwestycyjnego, który opiera się na codziennych i bezpośrednich kontaktach gospodarczych, intensywnej współpracy ośrodków uniwersyteckich i badawczych oraz znacznym rozszerzeniu zasięgu kultury. Wszystkie węzły metropolii sieciowej są w 2030 roku połączone efektywnymi, spójnymi i zintegrowanymi systemami infrastruktury transportowej. Największe miasta są połączone siecią zmodernizowanych konwencjonalnych linii kolejowych, a niektóre z nich także systemem kolei dużych prędkości oraz systemem dróg o standardzie obecnych autostrad lub tras ekspresowych.

Największe węzły metropolii obsługiwane są przez porty lotnicze o znaczeniu międzynarodowym, co umożliwia rozwój i intensyfikację powiązań z miastami Europy i świata. Obszary metropolitalne Warszawy i Łodzi obsługiwane będą przez co najmniej cztery częściowo wyspecjalizowane porty lotnicze. Obszary Konurbacji Górnośląskiej
i Krakowa obsługiwać będą minimum trzy międzynarodowe porty lotnicze. Lotniska podstawowej sieci, zlokalizowane w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście
i Rzeszowie, zostaną zintegrowane z drogami szybkiego ruchu oraz kolejami dużych prędkości. Sieć podstawową uzupełnią lotniska w Bydgoszczy, Olsztynie, Szczecinie
i Zielonej Górze oraz nowe cywilne porty lotnicze w Lublinie, Białymstoku, Kielcach i Koszalinie, a także - w zależności od przyszłej sytuacji rynkowej - w Opolu, Nowym Targu
i Jeleniej Górze.

Źródło: „Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju w roku 2030”, przeznaczony do konsultacji projekt rządowego dokumentu, opracowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w styczniu 2011 roku.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie