Miasta, które stanowią rdzeń metropolii sieciowej, są siłą napędową rozwoju kraju, a jednocześnie dobrym miejscem do życia.
Dzięki zastosowaniu standardów urbanistycznych przestrzeń miejska jest zagospodarowana w sposób racjonalny. Centra miast to nie tylko dobra lokalizacja dla siedzib firm
i instytucji, ale również miejsca,
w których chętnie osiedlają się mieszkańcy.
Uciążliwy transport samochodowy w miastach jest skutecznie wypierany przez zintegrowane systemy transportu publicznego, które bazują w dużej mierze na kolejach aglomeracyjnych, obejmujących obszary metropolitalne, co przeciwdziała, m.in., zanieczyszczeniu środowiska.
<!** reklama>
Powiązania funkcjonalne między głównymi węzłami metropolii sieciowej umożliwiają wykształcenie się wspólnego rynku inwestycyjnego, który opiera się na codziennych i bezpośrednich kontaktach gospodarczych, intensywnej współpracy ośrodków uniwersyteckich i badawczych oraz znacznym rozszerzeniu zasięgu kultury. Wszystkie węzły metropolii sieciowej są w 2030 roku połączone efektywnymi, spójnymi i zintegrowanymi systemami infrastruktury transportowej. Największe miasta są połączone siecią zmodernizowanych konwencjonalnych linii kolejowych, a niektóre z nich także systemem kolei dużych prędkości oraz systemem dróg o standardzie obecnych autostrad lub tras ekspresowych.
Największe węzły metropolii obsługiwane są przez porty lotnicze o znaczeniu międzynarodowym, co umożliwia rozwój i intensyfikację powiązań z miastami Europy i świata. Obszary metropolitalne Warszawy i Łodzi obsługiwane będą przez co najmniej cztery częściowo wyspecjalizowane porty lotnicze. Obszary Konurbacji Górnośląskiej
i Krakowa obsługiwać będą minimum trzy międzynarodowe porty lotnicze. Lotniska podstawowej sieci, zlokalizowane w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście
i Rzeszowie, zostaną zintegrowane z drogami szybkiego ruchu oraz kolejami dużych prędkości. Sieć podstawową uzupełnią lotniska w Bydgoszczy, Olsztynie, Szczecinie
i Zielonej Górze oraz nowe cywilne porty lotnicze w Lublinie, Białymstoku, Kielcach i Koszalinie, a także - w zależności od przyszłej sytuacji rynkowej - w Opolu, Nowym Targu
i Jeleniej Górze.
Źródło: „Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju w roku 2030”, przeznaczony do konsultacji projekt rządowego dokumentu, opracowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w styczniu 2011 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?