Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiększać czy nie powiększać strefy płatnego parkowania? Urząd Miasta zlecił analizę na ten temat

MZ
W kolejnym z cyklu wywiadów pytamy toruńskiego radnego Prawa i Sprawiedliwości Wojciecha Klabuna oraz Józefa Wierniewskiego, radnego Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Torunia o kontrowersje wokół płatnego parkowania na terenie Torunia. Czy strefa płatna powinna być powiększona? Czy podwyższenie cen to jedyna możliwość ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta?

Wojciech Klabun
przewodniczący Klubu Radnych PiS

Powiększać czy nie powiększać strefy płatnego parkowania? Urząd Miasta zlecił analizę na ten temat


Czy strefa płatnego parkowania w Toruniu powinna być powiększona?

Urząd Miasta zlecił opracowanie analizy aktualnego funkcjonowania strefy płatnego parkowania, dlatego na razie wstrzymałbym się z jednoznacznymi wnioskami na ten temat. Czekamy na jej wyniki. Zmiany na pewno są potrzebne. Niekoniecznie dyskusja powinna dotyczyć jedynie granic strefy, ale także zasad, które wprowadzono dawno i które przez ten czas mogły się zdezaktualizować. Na przykład zapisano, że właściciele samochodów hybrydowych są w strefie zwolnieni z opłat. Zapisy wprowadzono, by premiować samochody niskoemisyjne, gdy hybryd było mało. Dziś takich aut jest coraz więcej, proporcje się zmieniają. Może należałoby się zastanowić się, czy nie promować samochodów zeroemisyjnych, na przykład napędzanych wodorem?

Czytaj także

Rozumiem, że dyskusja o parkowaniu w centrum zakłada, że chętnych na wjazd na starówkę ma być jak najmniej...

Idea jest taka, by wymusić rotację parkujących w centrum aut. By w strefie nie parkować długo, lecz na krótki czas, odpowiedni na załatwienie spraw w urzędzie itp. Trzeba przyjrzeć się abonamentom, kto ma prawo wjechać i na jakich zasadach może parkować w strefie. Musimy też poznać aktualne opinie mieszkańców i przedsiębiorców.

Ustawa pozwala na pobieranie opłat za parkowanie w centrum nawet 9 zł za godzinę. Czy to jest sposób na rotację?

Co do opłat, to można zastanowić się nad ich wysokością, przyjrzeć, kiedy ceny były zmieniane - mamy naturalne zjawiska w gospodarce jak choćby inflację. Wnioski będziemy mogli sformułować, gdy pozyskamy wszystkie informacje, m.in. wyniki badań.

Trwa głosowanie...

Czy władze Torunia powinny rozszerzyć strefę płatnego parkowania?

Józef Wierniewski
radny Klubu Radnych Platforma.Nowoczesna

Powiększać czy nie powiększać strefy płatnego parkowania? Urząd Miasta zlecił analizę na ten temat


Czy strefa płatnego parkowania w Toruniu powinna być powiększona?

Jestem sceptycznie nastawiony do poszerzania strefy płatnego parkowania. Nie jestem co prawda w komisji Rady Miasta, która się tymi sprawami bezpośrednio zajmuje, ale temat znam i mnie interesuje. Uważam, że nie można poszerzać strefy płatnego parkowania w nieskończoność, nie można robić z Torunia jednego wielkiego parkingu płatnego. Sam mieszkam niedaleko starówki, w moim sąsiedztwie na ulicy Młodzieżowej jest szkoła i duży ruch samochodowy. Nie wyobrażam sobie jednak, by z tego powodu powiększać strefę płatnego parkowania.

W jaki sposób ograniczyć ruch samochodów w centrum miasta? Podwyższając ceny za parkowanie?
Może to jest jedyny sposób, który wymusiłby sytuację, że kto nie ma takiej pilnej potrzeby, to zrezygnuje z parkowania w centrum, zostawiając taką możliwość rzeczywiście potrzebującym? Poza tym zawsze można podjechać do centrum komunikacją miejską czy też dojść pieszo, zostawiając samochód na bezpłatnych parkingach na obrzeżach starówki. Stamtąd naprawdę nie jest daleko i można przespacerować się do centrum.

Za parkowanie w centrum można podwyższyć opłatę nawet do 9 zł. Czy to nie za dużo?

To na pewno jest kwota bardzo wysoka dla Torunia. Jeśli chodzi o ścisłe centrum, to można by się zastanowić, czy rzeczywiście podwyższenie ceny nie miałoby sensu. Na pewno chodzi przede wszystkim o to, żeby w razie potrzeby w centrum parkować krótko, jak najkrócej. I tylko wtedy, gdy wymaga tego potrzeba na przykład załatwienia jakiejś sprawy w urzędzie.

Czytaj także

Warto wiedzieć

Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym z 2018 roku zakłada możliwość wprowadzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania. W tym celu mogą być wydzielone specjalne obszary w centrach miast. Samorządowcy mogą ustalić maksymalną stawkę za parkowanie w wysokości 9 zł za godzinę. Opłaty w specjalnej strefie mogą narastać progresywnie - druga godzina nie może być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc, a trzecia od drugiej również nie może być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i kolejną godzinę nie może przekraczać ceny za pierwszą. W ustawie przyjęto, że opłaty można pobierać także w soboty. A wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej w przypadku niewykupienia biletu parkingowego - wynosi 200 złotych. Ceny w zwykłych strefach parkowania nie uległy zmianie - nadal wynoszą maksymalnie 3 zł za godzinę.

Trwa głosowanie...

Czy władze Torunia powinny rozszerzyć strefę płatnego parkowania?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska