Praca na starym moście w Toruniu wre. Czy szybciej będzie można zrezygnować z weekendowych zamknięć?

Sara Watrak
Sara Watrak
Przed nami kolejny weekend z zamkniętym mostem w Toruniu. Ekipy remontowe zamontowały ostatnio już wszystkie siedem dylatacji. Czy to oznacza, że jest szansa na pełne otwarcie dla ruchu starego mostu wcześniej niż przewidywano? Na razie nie zapadła taka decyzja. Ekipa ma przed sobą jeszcze sporo pracy. Zobaczcie, co udało się zrobić w miniony weekend na moście im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu.

Zobacz wideo: Takie są kary dla pijanych kierowców.

Most w Toruniu. Co zrobiono w ostatni weekend?

W miniony weekend wykonawca przebudowy starego toruńskiego mostu, czyli konsprcjum firm Intop i Euro-Darmal, zamontował kolejne dwie dylatacje. To około dziesięciometrowe kolosy, które ważą blisko 4 tony i służą do bezpiecznego przejścia przez szczeliny dylatacyjne, czyli przestrzenie między poszczególnymi przęsłami przeprawy.

- Na każdym filarze mamy dosyć dużą szczelinę dylatacyjną, która musi zostać przykryta. Most ma długość prawie 900 metrów, pracuje. Musi być więc odpowiednie zabezpieczenie na szczelinach tak, aby nie zagrażało to pojazdom ani pieszym - wyjaśnia Ewa Sawińska, kierownik robót mostowych. Dylatacje zostały wbudowywane na całej szerokości mostu, co wymusiło konieczność jego całkowitego wyłączenia z ruchu. Zaznaczmy, że tych stalowych kolosów nie należy montować w kawałkach. Zaleca się, by kłaść je w całości, gdyż, jak podkreśla Jarosław Łukasiewicz, kierownik kontraktu firmy Intop, każde połączenie spawane czy styk wykonywany w warunkach budowy ma gorszą jakość i trwałość od elementów fabrycznych.

Wykonawca nie ukrywa, że montaż dylatacji jest pracochłonny i wymaga precyzji. Najpierw należy rozebrać tymczasowe przykrycia dylatacyjne, po których do tej pory odbywał się ruch. Następnie odsłonięta, betonowa powierzchnia zostaje odpowiednio przygotowana do osadzenia urządzenia dylatacyjnego.

- W kolejnym etapie dylatacja jest spawana do wcześniej zabetonowanych blach. Prace te trwają wiele godzin, prowadzone są od góry, jak i od dołu, również w godzinach nocnych - mówi Ewa Sawińska.

Ostatni etap to ułożenie tymczasowej nawierzchni wzdłuż dylatacji. Wszystko, by ruch mógł odbywać się bezpiecznie. Obecnie kierowcy przejeżdżający przez most muszą więc pokonywać swego rodzaju "progi zwalniające". Wszystkich torunian jednak uspokajamy: te niewielkie wzniesienia znikną, gdy zostanie położona docelowa nawierzchnia.

W sobotę i niedzielę wykonawca układał także wiążącą warstwę asfaltu na odcinku ok. 500 metrów. - Równolegle prowadzone były roboty antykorozyjne pod obiektem, na przęśle nr 2 - informuje rzeczniczka Miejskiego Zarządu Dróg, Agnieszka Kobus-Pęńsko.

Polecamy

Coraz bliżej końca remontu mostu w Toruniu

Dylatacje to nie wszystko. Poza weekendowymi pracami na starym moście, tuż przy Bulwarze Filadelfijskim, wykonywane są fundamenty pod windę dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Trwają również prace antykorozyjne pod obiektem na przęśle nr 1 i 2. Wykonawca zajmuje się też przygotowaniem starych wsporników, które zostaną przedłużone z 2 do 4 metrów. - Docelowo po zamontowaniu zostanie na nich ułożony nowy ciąg pieszo-rowerowy z kompozytów - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko. Niebawem rozpocznie się także montaż poręczy na pochylni dla osób z niepełnosprawnościami, która powstała na lewym brzegu Wisły.

Czy otworzą most w Toruniu szybciej niż zakładano?

Skoro zamontowano już wszystkie dylatacje, mieszkańcy Torunia zastanawiają się: co dalej? Czy jest szansa, że będzie mniej wakacyjnych weekendów z zamkniętym dla ruchu mostem? Przypomnijmy, że zgodnie z harmonogramem ostatnim weekendem z takim utrudnieniem ma być ten między 27 a 30 sierpnia. Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć, w przyszłym tygodniu odbędzie się spotkanie wykonawcy z przedstawicielami Urzędu Miasta w sprawie dalszego harmonogramu prac. Ekipę czeka jeszcze położenie warstwy ścieralnej na moście. Wykonana zostanie w technologii bezszwowej. - Nie położymy zatem najpierw jednej połowy jezdni, później drugiej. Maszyna przejedzie całą szerokością i wykona warstwę ścieralną - wyjaśnia Jarosław Łukasiewicz. Dodaje, że zapewni to zdecydowanie lepszą trwałość i jakość nawierzchni. Agnieszka Kobus-Pęńsko przypomina, że taki rodzaj asfaltu zastosowano już na moście im gen. Zawackiej. - Jest on bardziej odporny na odkształcenia - zaznacza.
Remont mostu w Toruniu ma się zakończyć w listopadzie. Poniżej przypominamy wciąż obowiązujący harmonogram zamknięcia mostu w weekendy:

  • Od piątku, 25 czerwca, od godz. 22:00, do poniedziałku, 28 czerwca, do godz. 5:00
  • Od piątku, 2 lipca, od godz. 22:00, do poniedziałku, 5 lipca, do godz. 5:00
  • Od piątku, 9 lipca, od godz. 22:00, do poniedziałku, 12 lipca, do godz. 5:00
  • Od piątku, 16 lipca, od godz. 22:00, do poniedziałku, 19 lipca, do godz. 5:00
  • Od piątku, 23 lipca, od godz. 22:00, do poniedziałku, 26 lipca, do godz. 5:00
  • Od piątku, 30 lipca, od godz. 22:00, do poniedziałku, 2 sierpnia, do godz. 5:00
  • Od piątku, 6 sierpnia, od godz. 22:00, do poniedziałku, 9 sierpnia, do godz. 5:00
  • Od piątku, 13 sierpnia, od godz. 22:00, do poniedziałku, 16 sierpnia, do godz. 5:00
  • Od piątku, 20 sierpnia, od godz. 22:00, do poniedziałku, 23 sierpnia, do godz. 5:00
  • Od piątku, 27 sierpnia, od godz. 22:00, do poniedziałku, 30 sierpnia, do godz. 5:00

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Ludzie, kto remontuje takie starocie ? I na jak dlugo ? Zamiast wybudowac nowy most to oni pakuja kase w nitowany " zabytek " !!!
Dodaj ogłoszenie