Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prywatne samoloty wzbijają się. Latanie w Kujawsko-Pomorskiem

Paweł Kędzia
Prywatne lotnisko w Watorowie powstało z myślą o rozwoju lotnictwa biznesowego. Na zdjęciu Mateusz Czyżewski.
Prywatne lotnisko w Watorowie powstało z myślą o rozwoju lotnictwa biznesowego. Na zdjęciu Mateusz Czyżewski. Grzegorz Olkowski
Rynek lotniczy rozwija się prężnie, o czym świadczą prywatne samoloty zaparkowane w hangarach na lotniskach. Jednak ze względu na skomplikowane procedury i niedostateczną infrastrukturę tego rodzaju lotnictwo to wciąż częściej forma rekreacji niż środek lokomocji.

To mit, że latanie zarezerwowane jest tylko dla najbogatszych. Najpopularniejszy model Cessny na rynku wtórnym kosztuje ok. 150 tysięcy złotych. Czy to dużo? Podstawowa wersja Range Rovera kosztuje ponad pół miliona, a za Mercedesa SLR trzeba wysupłać ponad milion. A przecież nie takie auta widywane są na polskich drogach...

Jak wynika z danych Europejskiego Funduszu Leasingowego, wartość finansowania, udzielonego przez firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu, na powietrzne środki transportu w ubiegłym roku wzrosła aż o 120 procent 
- do niemal 600 mln złotych. W ciągu pięciu lat liczba prywatnych samolotów wzrosła z 194 do 240.

Już wiosną 2017 mogą wejść w życie przepisy dotyczące zakazu handlu w niedziele. Nad projektem zgłoszonym m.in. przez Solidarność pracuje właśnie Sejm. Zakaz handlu ma obowiązywać od godz. 6 w niedzielę do godz. 6 w poniedziałek. Ale z pewnymi wyjątkami.Poznajcie najważniejsze zasady dotyczące zakazu handlu, jakie przewiduje propozycja nowych przepisów. Jakie sklepy będą mogły pracować? W które niedziele zrobimy zakupy w supermarketach? Dowiecie się tego z kolejnych slajdów - obejrzycie je posługując się myszką lub klawiszami strzałek na klawiaturze.

Zakaz handlu w niedziele. To musisz wiedzieć [ZASADY]

Loty w Kujawsko-Pomorskiem

O wzroście zainteresowania lotnictwem najlepiej świadczą samoloty zaparkowane w hangarach na lokalnych lotniskach. W podtoruńskim Watorowie już planuje się budowę kolejnego hangaru na statki powietrzne klientów.

- Jeżeli chodzi o porównanie kosztów podróży samolotem a samochodem, to są podobne - mówi Władysław Gollob, właściciel samolotu. - Samochód pali mniej, ale podróż trwa kilka godzin dłużej.

Ze względu na skomplikowane procedury i słabą infrastrukturę właściciele samolotów częściej korzystają z nich dla rekreacji, rzadziej stają się one środkiem lokomocji dla biznesu. - Dostępność lotnisk wciąż nie jest duża. A bez zamówienia taksówki nie ma możliwości przemieszczenia się do punktu docelowego - mówi Mateusz Czyżewski z Adriana Aviation Lotnisko Watorowo.

W Kujawsko-Pomorskiem jest więcej samolotów niż można by się spodziewać - w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu, Włocławku, Brodnicy. Ile konkretnie?

Czytaj na następnej stronie

- Niestety, nie dysponujemy takimi informacjami w podziale na województwa - odpowiada Marta Chylińska z biura prasowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W całym kraju zarejestrowanych jest ponad 3300 różnego rodzaju statków powietrznych: samolotów, szybowców i balonów. W tym 240 prywatnych samolotów.

Najbardziej znanym entuzjastą lotnictwa w naszym regionie jest Krzysztof Wojtkowiak, były prezes Portu Lotniczego w Bydgoszczy, który do pracy przylatywał śmigłowcem. W regionie funkcjonują nawet prywatne pasy startowe. Jednak ich właściciele niechętnie rozmawiają z mediami. Bo w Polsce posiadanie statku powietrznego nadal traktowane jest jako ekstrawagancja dla najbogatszych. Niesłusznie. Dla niektórych jest to narzędzie do prowadzenia biznesu. Dla innych - forma odskoczni od codziennych obowiązków.

Loty w Kujawsko-Pomorskiem - rekreacyjne

- W naszym aeroklubie przeważa sprzęt ultralekki: małe samoloty, śmigłowce, czy wiatrakowce na potrzeby rekreacyjne - mówi Janusz Rosołek, dyrektor Aeroklubu Pomorskiego.

Rozpoczęcie przygody z lotnictwem wcale nie jest aż tak kosmicznie drogie. Podstawowy kurs i około 50 godzin nalotu kosztuje około 30 tysięcy złotych.

- Żeby móc latać własnym samolotem w niekomercyjny sposób, wystarczy licencja PPL. W zależności od tego, jak kadet jest zdeterminowany, może zakończyć trening nawet w pięć tygodni - mówi Mateusz Czyżewski z Adriana Aviation.

Czytaj na następnej stronie

Loty biznesowe. Ile to kosztuje?

Jednak latanie biznesowe oznacza dużo większe koszty.
- W biznesie ktoś musi być na określoną godzinę, bez względu na pogodę: oblodzenie, niską podstawę chmur. Do latania w takich warunkach pilot musi mieć dodatkowe uprawnienia - zwraca uwagę Janusz Rosołek, dyrektor Aeroklubu Pomorskiego.

Dojście do szczebla, umożliwiającego latanie w tych warunkach to, bagatela, 150-200 tys. zł i ok. 200 nalatanych godzin.

- Do lotu w takich warunkach musi być przystosowany również samolot, powinien mieć instalacje antyoblodzeniowe, podwójne systemy pilotażowo-nawigacyjne - wylicza Rosołek.

W praktyce takie lotnicze bolidy mogą kosztować kilka milionów... dolarów.

- W kraju jest zapewne tylko kilka takich „jetów” (odrzutowców - przyp. red.) - komentuje Piotr Rutkowski z bydgoskiej firmy Aviation Technik, która świadczy m.in. usługi wynajmu samolotów.

Nie trzeba od razu kupować samolotu, żeby latać. Na przykład na lotnisku w Watorowie jest flota 15 samolotów (m.in. jednosilnikowej Cessny i dwusilnikowych Tecnamów), gotowych do wynajęcia, w dużej części nowej produkcji.

Prywatne latanie. Ile kosztuje samolot?

Ceny własnego samolotu nie są horrendalne. Najtańsze używane Cessny moża kupić za 150 tysięcy złotych. To taniej niż salonowy Range Rover za pół miliona czy Mercedes SLR za ponad milion. Jednak do tego dochodzą koszty eksploatacji, serwisu i tzw. utrzymanie ciągłej gotowości do lotu.

Największym problemem miłośników lotnictwa jest brak infrastruktury.

- Dostępność lotnisk wciąż nie jest duża. A bez zamówienia taksówki nie ma możliwości przemieszczenia się do punktu docelowego - mówi Mateusz Czyżewski z Adriana Aviation Lotnisko Watorowo. - To jeden z elementów, który powinniśmy poprawić w Polsce, aby turystyka lotnicza rozwijała się jeszcze bardziej dynamicznie.

Właściciele samolotów z naszego regionu szczególnie chętnie latają na Wybrzeże, gdzie infrastruktura jest stosunkowo dobrze rozwinięta.

Biznes lata na długich dystansach

Kolejnym problemem są skomplikowane procedury. Władysław Gollob, który licencję posiada od ponad 50 lat, wiele razy przekonał się o tym na własnej skórze:

- W naszej organizacji ruchu lotniczego latanie biznesowe jest bardzo uciążliwe. Na odcinku z Bydgoszczy do Torunia traciłem dużo czasu na zamawianie przestrzeni powietrznej, odprawienie się, wezwanie taksówki, a po załatwieniu sprawy ponownie - zamawianie przestrzeni. Takie latanie ma sens na dużych odległościach, na przykład, jak latałem do Tarnowa. Obecnie latam głównie rekreacyjnie. Dla mnie jest to taka przyjemność, jak dla niektórych na przykład alpinizm, dla satysfakcji.

Czytaj na następnej stronie
W Adriana Aviation dostrzegają ten problem i uruchomili usługę „Flight& Drive”. Piloci mogą w Watorowie wylądować, wynająć samochód i dojechać z lotniska do konkretnego celu. Przez miesiąc firma odnotowała 16 wypożyczeń.

- Opłaca się wynająć samochód, załat-wić biznes w Chełmnie, Świeciu, Toruniu, Bydgoszczy i wrócić na lotnisko - przekonuje Mateusz Czyżewski.

Lotnictwo na Kujawach i Pomorzu ma przyszłość

W branży nie mają wątpliwości, że lotnictwo - również w regionie - ma przyszłość. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polski rynek lotniczy będzie się rozwijał w tempie 2-4 proc. rocznie. W szczególności w najbliższych lata wzrośnie rola samolotów do użytku prywatnego. Tylko w ub. roku wartość finansowania, udzielonego przez firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu, na powietrzne środki transportu wzrosła do blisko 600 mln złotych. Widać to również w wymiarze lokalnym, na lotnisku w Watorowie planują budowę kolejnego hangaru dla samolotów klientów.

- Zaczynamy po Europie latać, na przykład na narty w Alpy, ale to nadal się dopiero kształtuje. Potrzeba na to jeszcze parę lat - ocenia Piotr Rutkowski z Aviation Technik. - Rynek i zapotrzebowanie na tego typu usługi będzie rosło.

Gdzie lądować? Lotniska w Kujawsko-Pomorskiem

W Kujawsko-Pomorskiem działają dwa lotniska: Bydgoszcz i Toruń. Ponadto jest zaledwie 12 lądowisk, z czego lwia część funkcjonuje przy szpitalach (Grudziądz, Brodnica, Inowrocław, Włocławek, Bydgoszcz). Pozostałe: Watorowo, Bożenkowo i Wielkie Lniska stanowią własność prywatną.

Zobacz również

Zarobki w LidluNa pełnym etacie sprzedawcy-kasjera nowi pracownicy zarobią (w zależności od lokalizacji) od 3050 zł do 3200 zł brutto. W to wynagrodzenie wlicza się także nagroda za obecność w pracy.Prezentujemy orientacyjną wysokość zarobków na danym stanowisku:kasjer-sprzedawca, początkujący - 3050 zł brutto,kasjer-sprzedawca, po trzech latach stażu - 3200 zł brutto,magazynier, początkujący - 3200 brutto,magazynier, z doświadczeniem, stażem - 4150 zł brutto,kierownik sklepu, od 3500 do 4500 złotych. Wcześniej od 1 marca 2017 roku sieć oferuje nowo zatrudnionym pracownikom od 2550 do 3300 zł brutto w zależności od lokalizacji sklepu. Po dwóch latach zarobki te jednak wzrastają. Wtedy pracownik obsługujący kasę może liczyć nawet na 3000 do 3800 zł brutto. Menadżerowie sklepów w Lidlu mogą z kolei liczyć na zarobki od 4400 zł do prawie 7000 zł brutto.

Ile zarabiają pracownicy Lidla, Biedronki, Tesco? Zarobki są...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Prywatne samoloty wzbijają się. Latanie w Kujawsko-Pomorskiem - Express Bydgoski

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska