Przebudowa niebezpiecznego skrzyżowania w Grębocinie. Prace mogą się rozpocząć w 2023 roku

Justyna Wojciechowska-Narloch
Justyna Wojciechowska-Narloch
Czy feralne skrzyżowanie w Grębocinie wreszcie doczeka się przebudowy? Fot. Jacek Smarz
To bezsprzecznie jedno z najniebezpieczniejszych skrzyżowań w regionie. Od lat dochodzi tu do wypadków, w tym śmiertelnych, a kierowcy mimo ograniczeń jeżdżą zbyt szybko ignorując nawet czerwone światło. Mowa o skrzyżowaniu w centrum Grębocina. Plany dotyczące przebudowy tego newralgicznego komunikacyjnie miejsca liczą sobie już 15 lat. Czy teraz jest szansa na konkrety?

Zobacz wideo: Zmiany w prawie. Będzie teraz mniej wypadków na drogach?

Ci, którzy często jeżdżą przez Grębocin (np. w kierunku Brodnicy lub Olsztyna), wiedzą doskonale, jak uciążliwe bywa skrzyżowanie drogi krajowej nr 15 z drogą wojewódzką nr 552. Trasa w godzinach szczytu korkuje się zarówno od strony Kowalewa, jak i Torunia. Poważne problemy mają auta, które skręcają w lewo - z drogi krajowej w wojewódzką.

Skrzyżowanie należy do bardzo niebezpiecznych - w przeszłości dochodziło tam do wielu wypadków. Warto przypomnieć tu śmierć 59-letniej pasażerki Citroena w 2008 roku podczas czołowego zderzenia z ciężarówką. Do tragedii doszło też w listopadzie 2017 roku, kiedy na skrzyżowaniu zderzyły się dwa osobowe auta. Skutkiem tego zdarzenia była śmierć 39-letniego pasażera jednego z samochodów.

Droga Krajowa nr 15

  • przebieg: Trzebnica - Milicz - Krotoszyn - Jarocin - Miąskowo - Miłosław - Września - Gniezno - Trzemeszno - Wylatowo - Strzelno - Inowrocław - Toruń - Brodnica - Lubawa - Ostróda
  • województwa: dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, wielkopolskie
  • długość drogi: 395 km

Droga Wojewódzka nr 552

  • łączy Różankowo z Lubiczem
  • na odcinku od Łysomic do Lubicza jest drogą tranzytową w kierunku autostrady A1 i drogi ekspresowej S10
  • w całości biegnie na terenie powiatu toruńskiego
  • ma długość 18 km.

Grębocin: Mieszkańcy nie chcą takiego ronda

Historia dotycząca przebudowy skrzyżowania w Grębocinie jest już dość długa. Przypomnijmy ją po krótce. Na początku 2018 roku doszło do spotkania informacyjnego władz gminy, mieszkańców oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wraz z projektantami skrzyżowania. Na tym spotkaniu okazało się m.in., że w Grębocinie ma powstać dwupasmowa droga z tzw. pasem rozdziału, drogami rowerowymi i chodnikami. Na skrzyżowaniu DK15 i DW 552 byłoby tzw. rondo turbinowe, bez sygnalizacji świetlnej. Na całym odcinku planowano ograniczyć tzw. lewoskręty i wyeliminować bezpośredni dostęp do drogi głównej z posesji, z których dojazd do DK 15 miał prowadzić drogami dojazdowymi i zbiorczymi. Koncepcja taka wywołała sprzeciw mieszkańców Grębocina. Podkreślali, że nowe rozwiązania, ich zdaniem, nie poprawią bezpieczeństwa, podzielą miejscowość na dwie odrębne części i utrudnią codzienne funkcjonowanie jej mieszkańcom.

Wójt gmin Lubicz Marek Nicewicz rozmawia z GDDKiA

Obecny wójt gmin Lubicz Marek Nicewicz od początku swojej kadencji wznowił rozmowy z GDDKiA, przekonując że proponowane pierwotnie rozwiązania nie poprawią bezpieczeństwa. Dlatego postulował zmianę założeń do koncepcji przebudowy skrzyżowania w Grębocinie. W tej chwili powstaje ona na nowo. W minionych miesiącach wójt Lubicza m.in. trzykrotnie był w tej sprawie w siedzibie generalnej dyrekcji w Bydgoszczy, dodatkowo z dyrektorem oddziału bydgoskiego odbył dwie telekonferencje i dwie telekonferencje z nowym wykonawcą projektu.

– Jestem drogowcem, wiem o czym rozmawiam, dlatego ta współpraca jest rzeczowa i zaczęła przynosić efekty – mówi wójt Marek Nicewicz. - W tej całej sprawie jedno jest pewne, że żadne z rozwiązań nie może przeczyć przepisom ruchu drogowego.

Pierwszy z efektów współdziałania wójta z GDDKiA i projektantami to przedłużenie zakresu opracowania projektowego. Ma ono dotyczyć odcinka od granicy z Toruniem aż do skrzyżowania z ulicą Nad Strugą, co było jednym z postulatów mieszkańców.
Drugim efektem rozmów obecnych władz gminy Lubicz z inwestorem ma być pozostawienie przejścia dla pieszych w pobliżu ul. Szkolnej w bezpiecznej odległości od zjazdu z ronda. Jest ono niezwykle istotne dla mieszkańców, ponieważ prowadzi do szkoły podstawowej oraz do kościoła.

Trzeci efekt to obietnica rozważenia odstąpienia od planowanego przebiegu drogi odbarczającej (tzw. agrafki) na rzecz innego, bardziej akceptowalnego przez mieszkańców, rozwiązania drogowego.

Są jednak problemy trudne do rozwiązania, jak chociażby wjazd i wyjazd z galerii Grębocin. Rozwiązanie tej sprawy, ze względu na ukształtowanie terenu, istniejącą infrastrukturę lokalną oraz przepisy i zasady organizacji ruchu obowiązujące na drogach krajowych.

Przebudowa skrzyżowania w Grębocinie: projektanci zaczynają prace

Obecnie inwestycja jest na etapie przygotowania koncepcji potrzebnej do powtórnego zaprojektowania skrzyżowania przez nowe biuro projektowe. Dokumentacja projektowa ma być gotowa do 30 grudnia 2022 roku. Stąd w Grębocinie pojawili się geodeci, którzy zbierają informacje w terenie służące do opracowania mapy do celów projektowych.

Jak się dowiedzieliśmy, poprzedni projekt rozbudowy skrzyżowania był wykonywany w oparciu o dawne badania natężenia ruchu w Grębocinie, więc zdaniem władz gminy należy zrobić nowe, ponieważ zmienił się przepływ samochodów przez skrzyżowanie z DK nr 15 w związku z otwarciem całego północnego odcinka Amber One. To może mieć kluczowe znaczenie dla projektu, co podnosili także w postulatach mieszkańcy.

Trwa głosowanie...

Czy wciąż przestrzegasz reżimu sanitarnego?

- Na razie zatem ponownie jesteśmy na samym początku planowania inwestycji. Trudno mówić o jej szczegółach, skoro w tej chwili sprawdzane są informacje i możliwości, analizowane sugestie, a nowa koncepcja dopiero się rodzi – mówi wójt i dodaje: - Będę zabiegał, aby koncepcja została zaprezentowana radnym i Radzie Sołeckiej Grębocina.

Jak przewidują projektanci może to mieć miejsce w wakacje tego roku. Skoro dokumentacja projektowa powinna być wykonana do końca 2022 roku, to oznacza, że jakiekolwiek kroki związane z wbiciem pierwszej łopaty mogą nastąpić w roku 2023. Pod warunkiem, że w programie inwestycyjnym budowy dróg krajowych na lata 2023-2025 znajdą się pieniądze na tę inwestycję.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

O
ON
20 kwietnia, 8:24, Mieszkaniec Grębocina:

Kolejny artykuł na ten temat. Do tej pory gmina Lubicz podaje informacje , które mijają się z prawdą. Dopiero zaczęli opowiadać o projekcie przebudowy jak pojawiło się kilka skarg mieszkańców w mediach o nieróbstwie w gminie i nastąpiło przerażenie, że nie panują nad sytuacją. Dowodem na to jest informacja GDDKIA że pomiar natężenia ruchu był w zeszłym roku i wykazał duże natężenie ruchu. Wystarczy do nich zadzwonić i zapytać. Rozpisano przetarg na projekt. A kolejne pomiary będą aktualizacyjne. Przecież nie robi się głównego badania, które decyduje o inwestycji po rozpisaniu przetargu. Gmina podaje informacje z 2019 roku kiedy to odbyło się spotkanie w siedzibie GDDKIA w Bydgoszczy. I tam o tym usłyszeli. Znakiem tego nieprawdą jest jakoby trzymali rękę na pulsie. Potwierdza to GDDKIA że nie było w temacie przebudowy DK15 rozmów z gminą w ostatnim czasie. Znakiem tego mieszkańcy mają słuszne obawy...

Ręka to może jest trzymana, ale na pewno nie na pulsie - NIESTETY

O
ON

Mieszkam przy samym skrzyżowaniu prawie 30 lat i nie moge się zgodzić, że droga jest odpowiedzialna za wypadki, bo wiem co tutaj się wyprawia. Przykro to mówić, ale sprawcą zazwyczaj jest nieuwaga, nieznajomość przepisów i 'ciężka noga' , a jak zgaśnie sygnalizacja to istny armagedon.

Szkoda, że wciąż mieszkańcy Ci najbardziej zainteresowani - wykreśleni z map Grębocina od kilkunastu lat w dalszym ciągu nic nie wiedzą, podawanie jakiś ram czasowych, a może teraz, a może za rok, a może kiedyś jak będzie kasa jest mega słabe.

Słyszymy to już od wielu lat i na prawdę robi się to uciążliwe, że musimy non stop się upominać o jakieś informacje, żeby wiedzieć co, jak i kiedy będziemy 'bezdomni'.

Nie jest dla mnie zrozumiałe, że dla 'rozładowania korków' podejmuje się próby zrujnowania/podzielenia wsi, zafundowania niemałych utrudnień dla wszystkich mieszkańców, zrównania z ziemią tych, którzy przeszkadzają...

Droga drogą, ale hajs się musi zgadzać... Paranoja...

Skoro ta inwestycja nie doszła do skutku przez tyle lat, to może warto się zastanowić nad jej sensem.

M
Mieszkaniec Grębocina

Kolejny artykuł na ten temat. Do tej pory gmina Lubicz podaje informacje , które mijają się z prawdą. Dopiero zaczęli opowiadać o projekcie przebudowy jak pojawiło się kilka skarg mieszkańców w mediach o nieróbstwie w gminie i nastąpiło przerażenie, że nie panują nad sytuacją. Dowodem na to jest informacja GDDKIA że pomiar natężenia ruchu był w zeszłym roku i wykazał duże natężenie ruchu. Wystarczy do nich zadzwonić i zapytać. Rozpisano przetarg na projekt. A kolejne pomiary będą aktualizacyjne. Przecież nie robi się głównego badania, które decyduje o inwestycji po rozpisaniu przetargu. Gmina podaje informacje z 2019 roku kiedy to odbyło się spotkanie w siedzibie GDDKIA w Bydgoszczy. I tam o tym usłyszeli. Znakiem tego nieprawdą jest jakoby trzymali rękę na pulsie. Potwierdza to GDDKIA że nie było w temacie przebudowy DK15 rozmów z gminą w ostatnim czasie. Znakiem tego mieszkańcy mają słuszne obawy...

M
Mieszkaniec Grębocina

Kolejny artykuł na ten temat. Do tej pory gmina Lubicz podaje informacje , które mijają się z prawdą. Dopiero zaczęli opowiadać o projekcie przebudowy jak pojawiło się kilka skarg mieszkańców w mediach o nieróbstwie w gminie i nastąpiło przerażenie, że nie panują nad sytuacją. Dowodem na to jest informacja GDDKIA że pomiar natężenia ruchu był w zeszłym roku i wykazał duże natężenie ruchu. Wystarczy do nich zadzwonić i zapytać. Rozpisano przetarg na projekt. A kolejne pomiary będą aktualizacyjne. Przecież nie robi się głównego badania, które decyduje o inwestycji po rozpisaniu przetargu. Gmina podaje informacje z 2019 roku kiedy to odbyło się spotkanie w siedzibie GDDKIA w Bydgoszczy. I tam o tym usłyszeli. Znakiem tego nieprawdą jest jakoby trzymali rękę na pulsie. Potwierdza to GDDKIA że nie było w temacie przebudowy DK15 rozmów z gminą w ostatnim czasie. Znakiem tego mieszkańcy mają słuszne obawy...

Dodaj ogłoszenie