[break]
Firma Multimedia Polska dała sobie prawo do „programowej samowolki”. Taki obraz przynajmniej wyłania się ze skarg klientów tego operatora oraz kontroli, jaką przeprowadził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jedynie liczba kanałów
W toku postępowania przeciwko spółce UOKiK analizował skargi konsumentów i organizacji konsumenckich, oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych.
Urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one - obok rozszerzania oferty programowej - również na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi.
- Gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy. Spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście w tym zakresie przepisów prawa. Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, ale jedynie liczbę kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała też negatywnie skargi swoich klientów - tłumaczą w komunikacie pokontrolnym przedstawiciele UOKiK.
Nakaz zwrotu pieniędzy
Co ciekawe, w Multimedia Polska wyłączając kanały klientom nie tylko często „zapominano” o tym poinformować na piśmie, ale jeszcze zastępowano kanały innymi tematycznie.
Na przykład za program informacyjny wprowadzono rozrywkowy, a kanał z filmami dokumentalnymi zastąpił kinowy. Niezadowolenie klientów rosło. Sytuacji nie poprawiało rozszerzanie oferty.
PRZECZYTAJ:Multimedia ukarane! Pieniądze do zwrotu
Urząd zdecydował, że w ramach tzw. rekompensaty publicznej byłym abonentom, którzy w związku ze zmianami programowymi rozwiązali umowę i zwrócili operatorowi ulgę przyznaną za zawarcie umowy na czas określony, firma będzie musiała zwrócić pieniądze. Z kolei obecni abonenci, których dotyczy zmiana programów, zostaną poinformowani listem poleconym oraz na stronie internetowej operatora, że mogą rozwiązać umowę bez ponoszenia kosztów, gdy operator jednostronnie zmienia ofertę programową. Multimedia Polska ma też zapłacić karę w wysokości ponad 4,81 mln zł.
Co na to spółka?
- Już odwołaliśmy się od decyzji UOKiK-u - przekazała „Nowościom” Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimedia Polska, na szerszy komentarz się nie decydując.
Abonenci także w Toruniu
Multimedia Polska jest dostawcą usług telekomunikacyjnych: telewizji cyfrowej z wideo na żądanie (VoD), internetu szerokopasmowego i mobilnego oraz telefonii stacjonarnej i mobilnej. Firma działa od ponad 20 lat. Z usług Multimedia Polska korzystało na koniec września 2015 roku ok. 818,5 tys. klientów. W Toruniu spółka najwięcej ma ich na osiedlu Na Skarpie.
Lutowa decyzja UOKiK ważna jest jednak dla wszystkich konsumentów. Przypomina, jakie mają prawa, niezależnie od operatora.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?