Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont odcinka Łódzkiej już za nami. Teraz czas na połączenie z autostradą

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Ulica Łódzka została przebudowana na odcinku pomiędzy Lipnowską a Andersa. Teraz czas na fragment sięgający osiedla Czerniewice
Ulica Łódzka została przebudowana na odcinku pomiędzy Lipnowską a Andersa. Teraz czas na fragment sięgający osiedla Czerniewice Grzegorz Olkowski
„Nowości” dotarły do planów podłączenia miasta do węzła autostradowego Toruń Południe. Na który z pomysłów zdecydował się toruński Urząd Miasta?

[break]
Choć z odnowionego odcinka ulicy Łódzkiej korzystać można już od pewnego czasu, to oficjalne otwarcie odbyło się wczoraj.

Na uroczystości wieńczącej oddanie drogi o długości 1,3 km i biegnącego wzdłuż niej bajpasu pojawili się m.in. prezydent miasta Michał Zaleski, dwóch wiceprzewodniczących Rady Miasta, szefowie służb mundurowych i prezesi miejskich spółek. Co dokładniej uczciło wczoraj to grono?

Dwa zadania, jedna firma

Łódzka została przebudowana na odcinku od ulicy Andersa do Lipnowskiej, a więc do skrzyżowania z Trasą Wschodnią. Powstała kanalizacja deszczowa i nowe oświetlenie. Wybudowano też nowe chodniki i drogi rowerowe.

Ulica Łódzka zyskała drugą jezdnię. Tym samym kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W rejonie skrzyżowań powstały dodatkowe pasy zapewniające bezkolizyjny przejazd. Oprócz tego na Łódzkiej pojawiły się cztery nowe przystanki autobusowe oraz blisko 200 metrów ekranów akustycznych.

Wykonawcą robót jest firma PBDI z Torunia, która uporała się z zadaniem terminowo - w rok, inkasując za to 11,6 mln złotych.

Ta sama firma zajęła się również budową wspomnianego bajpasa. Umożliwia on bezkolizyjny przejazd jadącym od strony ulicy Andersa w kierunku Łodzi, bez konieczności wjeżdżania na rondo. Jego wykonanie kosztowało niecałe 300 tys. złotych.

Kolejny odcinek

Jak się okazuje, drogowcy nie na długo opuszczają Łódzką. W niedalekich planach jest rozbudowa tej ulicy na odcinku od Lipnowskiej do Zdrojowej.

W ubiegłym tygodniu rozstrzygnięty został przetarg na opracowanie studium wykonalności dla tej inwestycji. Zadanie to powierzono firmie Optima Management z Warszawy, która wyceniła swoją pracę na 30 tys. zł. Jej efekty poznamy w styczniu.

Utracone połączenie

To właśnie ten fragment ulicy Łódzkiej będzie kluczowy w kontekście przywrócenia południowego połączenia z autostradą w Czerniewicach. Toruń utracił je pod koniec 2013 roku, wraz z otwarciem odcinka A1 w kierunku Włocławka.

Rozbudowę Łódzkiej trzeba kontynuować. Od Lipnowskiej do Włocławskiej byłyby to dwie jezdnie. - Prezydent miasta Michał Zaleski

Pisaliśmy już w „Nowościach”, że miasto chce podłączyć się do autostrady poprzez drogowy łącznik biegnący od ulicy Łódzkiej. Dochodziłby on do nowego węzła autostradowego, który ma powstać w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, wraz z odcinkiem trasy S10.

Pamiętamy o rozbudowie

- Nie zapominamy o tym, że rozbudowę Łódzkiej trzeba kontynuować - mówił prezydent Torunia Michał Zaleski. - Dokumentacyjnie jesteśmy przygotowani. Decyzja co do zgody na finansowanie budowy będzie w rękach Rady Miasta. Od Lipnowskiej do Włocławskiej byłyby to dwie jezdnie, a dalej, gdzie ruch jest mniejszy, jedna.

Prace rozpoczną się prawdopodobnie w przyszłym roku.

Cztery propozycje

Z kolei połączenie z autostradą miałoby powstać mniej więcej na odcinku Łódzkiej między Włocławską a osiedlem Czerniewice. Plany związane z jego budową musi jednak zaakceptować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W zamówionym przez miasto opracowaniu zawierającym koncepcje połączenia ulicy Łódzkiej z drogą S10 i autostradą znalazły się m.in. cztery warianty skrzyżowań ulicy Łódzkiej z łącznikiem. Preferowane przez Urząd Miasta rozwiązanie zakłada budowę trójwlotowego, skanalizowanego skrzyżowania w odległości około 325 metrów na północ od ulicy Miodowej.

Który wariant?

To najkrótszy wariant łącznika, o długość 1,5 km. Z trasą S10 łączyłby się poprzez węzeł typu trąbka, w odległości 1,68 km od węzła Toruń Czerniewice.

W przypadku tego wariantu konieczne będzie jednak zbudowanie kosztownego tunelu pod linią kolejową nr 18 relacji Kutno-Piła. Kolejnymi obiektami, które nie będą należały do najtańszych, są wiadukty - nad bocznicą kolejową oraz nad trasą S10 na wspomnianym węźle.

Koszty realizacji tego wariantu szacuje się na 38,5 mln zł, a to nieznacznie więcej od najtańszego z proponowanych rozwiązań.

Warto wiedzieć: Pracowity rok

Remont odcinka ulicy Łódzkiej trwał rok i zakładał:
- dostosowanie istniejącej ulicy do parametrów drogi głównej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu;
- budowę nowego skrzyżowania ulic Łódzkiej i Włocławskiej wraz z sygnalizacją świetlną;
- wykonanie dróg serwisowych obsługujących przyległe tereny wzdłuż ulicy Łódzkiej;
- budowę ścieżek rowerowych i chodników na całej długości odcinka;
- wykonanie odwodnienia oraz oświetlenia na całym projektowanym odcinku.

Prace na tym liczącym 1,3 km długości odcinku ulicy Łódzkiej kosztowały 11,6 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska