Za przebudowę linii kolejowej między dworcem Toruń Główny i Toruń Wschodni bierze się trójprzymierze złożone z firm PKP, PKP Polskie Linie Kolejowe, oraz Gminy Miasta Toruń.
PLK odpowiada za modernizację szlaku, budowę drugiego toru pod placem Pokoju Toruńskiego, przebudowę peronów stacji Toruń Miasto wraz z przedłużeniem przejścia podziemnego do ul. Sowińskiego, modernizację stacji Toruń Wschodni wraz z peronami i istniejącym przejściem podziemnym - podczas niedawnych konsultacji jakie w tej sprawie zorganizowały Polskie Koleje Państwowe, była mowa o rozbudowie również tego przejścia. PLK ma się także zająć modernizacją mostu kolejowego.
Zobacz także:
Firma PKP SA będzie odpowiadała za remont dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni. Zgodnie z przetargowymi wytycznymi, projektanci mają dostosować oba obiekty do współczesnych wymagań, pamiętając jednak, że są to budowle historyczne, które powinny znów stać się wizytówkami Torunia.
Na wyremontowanym Dworcu Miejskim obsługa pasażerów ma się odbywać w tym samym miejscu co teraz. Zleceniodawcy chcą tam zachować funkcję sprzedaży biletów, które obecnie nie są tam sprzedawane. Na parterze znajdą się tu również ogólnodostępne toalety i pomieszczenia na wynajem. Piętro również ma być wykorzystywane komercyjnie, być może jako hotel.
Na Dworcu Wschodnim obsługa pasażerów także ma się odbywać tam gdzie dziś. Wnętrza budynku mają zostać dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Uczestnicy wspomnianych konsultacji wspominali, że na dworcu bardzo by się przydał jakiś sklep, w którym można by było uzupełnić zapasy na drogę. Po remoncie miejsca dla niego raczej nie zabraknie, na Wschodnim część pomieszczeń będzie wykorzystywana komercyjnie.
Poza wskazówkami dotyczącymi wyglądu oraz funkcji obu dworców, projektanci będą musieli uwzględnić wytyczne dotyczące funkcjonowania stacji podczas remontów, czyli zadbać o dworce tymczasowe.
Wszystkie zmiany na kolejowej mapie Torunia będą możliwe dzięki drugiej edycji programu BiT-City. Gmina, jako trzeci filar tego przedsięwzięcia, zajmie się przebudową ul. Sowińskiego od placu Pokoju Toruńskiego do mostu kolejowego, budową węzła przesiadkowego przed Dworcem Wschodnim, co będzie połączone ze zmianą układu drogowego skrzyżowania ul. Żółkiewskiego i Skłodowskiej-Curie, a także drogi pieszo-rowerowej prowadzącej przez most kolejowy.
Zobacz również:
Miasto również zajmie się przebudową Garbatego Mostka. Przymiarki do tego trwają już od dawna. Powstała nawet koncepcja zakładająca odtworzenie pięknych balustrad i łuków zdemontowanych w latach 60.
- Jest to dowód troski władz Torunia z początku XX wieku o wygodę i estetykę budowanych wtedy obiektów - mówiła kilka lat temu Mirosława Romaniszyn, miejski konserwator zabytków.
Obok zabytkowego mostu miała powstać nowa kładka dostępna dla rowerzystów oraz osób, które mają problemy z poruszaniem się. Wygląda jednak na to, że nic z tego nie będzie. Według umieszczonych w zamówieniu wytycznych, nowa kładka ma być wyposażona w windy i pochylnie, możliwe jest jej zadaszenie. Mimo tego ma sprawiać wrażenie lekkości i nawiązywać wyglądem do istniejącej...
Zobacz także:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?