MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Remont toruńskich dworców jednak się przeciągnie. A co z peronami i mostem kolejowym?

Szymon Spandowski
Remont dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni trwa już niemal dwa lata. Oba bardzo się zmieniły, jednak prace będą trwały kilka miesięcy dłużej, niż pierwotnie zakładano.
Remont dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni trwa już niemal dwa lata. Oba bardzo się zmieniły, jednak prace będą trwały kilka miesięcy dłużej, niż pierwotnie zakładano. Grzegorz Olkowski
Remont dworców Toruń Miasto i Toruń Wschodni miał się zakończyć w ostatnim kwartale tego roku. Na finał prac będzie jednak trzeba poczekać nieco dłużej. Poza tym wciąż nie wiadomo czy i kiedy rozpocznie się przebudowa peronów, remont mostu kolejowego i budowa drugiego toru w Bramie Kolejowej.

Remont dworca Toruń Miasto rozpoczął się w grudniu 2022 roku. Tam najszybciej można było zobaczyć efekty prowadzonych prac, jednak ostatnio tempo i natężenie robót jakby spadło. Co się aktualnie dzieje na placu budowy?

- Trwa montaż pergoli poczekalni letniej; montowana jest także stolarka okienna i drzwiowa oraz prowadzone są prace wykończeniowe wewnątrz obiektu - wylicza Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S. A.

Poza Dworcem Miejskim remontowany jest również Dworzec Wschodni. Tu roboty rozpoczęły się w październiku A. D. 2022 i jak widać, cały czas trwają.

- Aktualnie trwa czyszczenie elewacji budynków dworca i administracji, a równolegle prowadzone są prace wykończeniowe wewnątrz obiektów - dodaje Michał Stilger. - Trwa również montaż kamer i innych systemów bezpieczeństwa. Rozpoczęły już także prace na zewnątrz, m.in. odtworzenie nawierzchni brukowej.

Kiedy zakończy się remont toruńskich dworców?

Podróżnych najbardziej zapewne interesuje odpowiedź na pytanie, kiedy wreszcie będzie można się przenieść z kontenerowych dworców tymczasowych do wyremontowanych dworców właściwych? Według pierwotnych planów miały być one gotowe w ostatnim kwartale tego roku. Niestety, na finał prac będzie trzeba poczekać nieco dłużej.

- Zakończenie modernizacji obydwu dworców i udostępnienie ich pasażerom planowane jest w I kwartale 2025 roku - zapewnia rzecznik PKP.

Co z remontem toruńskiego mostu kolejowego?

Rewitalizacja budynków jest jednak tylko jednym z zadań wielkiego przedsięwzięcia. Przypomnijmy, że kolejarze - tym razem z odpowiedzialnej za utrzymanie szlaków spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, mieli się zająć remontem fragmentu linii nr 353 między dworcami Toruń Główny i Toruń Wschodni. Nie jest to może odcinek imponująco długi, znajduje się jednak na nim m.in. most przez Wisłę.

- Zaplanowano między innymi wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek - wylicza Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK. - W ramach projektu, w zakresie należącym do Miasta Toruń, zostanie wybudowana kładka pieszo–rowerowa.

Jakie plany mają PLK wobec Bramy Kolejowej?

Wyzwaniem będą także roboty w pochodzącej z lat 80. XIX wieku fortecznej Bramie Kolejowej. Jest to jedyny wciąż jeszcze czynny tego typu obiekt w kraju. Naturalnie czynny jako przejazd kolejowy, bo jego pomieszczenia bojowe są dziś na niedostępne. Obecnie pociągi przejeżdżają przez bramę tylko jednym torem, co dla kolejarzy jest sporym problemem.

- Projekt zakłada dobudowę drugiego toru pod Placem Pokoju Toruńskiego o długości 400 metrów, co pozwoli na likwidację „wąskiego gardła” w tym miejscu i poprawienie przepustowości linii. Dobudowa toru odbędzie się bez ingerencji w konstrukcję zabytkowej bramy kolejowej Twierdzy Toruń - dodaje Przemysław Zieliński.

No i rzecz dla pasażerów najważniejsza - modernizacja peronów. Na Dworcu Miejskim, przez przedłużone przejście podziemne, będzie się można dostać na drugą stronę torów. Swego czasu, o podobnym rozwiązaniu była również mowa w przypadku Dworca Wschodniego, jednak pomysł z przejściem do ul. Chrobrego upadł. Ostatecznie na Dworcu Wschodnim ma powstać nowy peron i do niego właśnie zostanie przedłużony tunel.

Na czym ma polegać przebudowa stacji Toruń Miasto?

Na Dworcu Wschodnim pojawi się nowy peron, zaś na Dworcu Miejskim zniknie ten jedyny, jaki tam obecnie jest. Jak już kiedyś pisaliśmy, peron środkowy z wyjściem i wiatami zostanie zlikwidowany, wiaty zostaną odtworzone w zbliżonej formie historycznej po obu stronach toru.

Jak już wcześniej pisaliśmy, dokumentacja projektowa jest gotowa, jednak na to, aby maszyna poszła w ruch, nie ma funduszy. PLK cały czas szuka pieniędzy, a my co jakiś czas sprawdzamy jak się sprawy mają. Cóż, wygląda na to, że na toruńskich torach, bez zmian.

- Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych - odpowiedział zapytany przez nas ostatnio Przemysław Zieliński.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Waldemar Kulej: Ojciec był jak doktor Jekyll i mister Hyde".

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska