Warto przeczytać
Sprawdź

Polecamy!

Rozwiń
Retro na linii kolejowej nr 209

Retro na linii kolejowej nr 209

Marek Nienartowicz

Aktualizacja:

Nowości Dziennik Toruński

Retro na linii kolejowej nr 209
Lokomotywy i wagony retro, odnowione budynki dworców - tak ma już niedługo wyglądać podróż odrestaurowaną linią nr 209 Toruń-Brodnica, przez m.in. Kowalewo i Golub-Dobrzyń.
Retro na linii kolejowej nr 209

Lokomotywy i wagony retro, odnowione budynki dworców - tak ma już niedługo wyglądać podróż odrestaurowaną linią nr 209 Toruń-Brodnica, przez m.in. Kowalewo i Golub-Dobrzyń.


Próbkę takiego przejazdu mieliśmy rok temu. Wówczas pociąg pojechał w części nieobsługiwaną trasą z Torunia do Golubia-Dobrzynia i z powrotem. W zabytkowych, piętrowych wagonach zasiadło około 400 osób. Był to element prac podjętych przez Urząd Marszałkowski nad rewitalizacją linii kolejowej nr 209.


- To był świetny pomysł - mówi Alina Komalińska. - Byłam na tym przejeździe z synem. Jechaliśmy przez piękne tereny. Zwłaszcza wiosną i latem takie połączenie Torunia z Pojezierzem Brodnickim jest potrzebne.


W kierunku odnowienia linii został zrobiony kolejny krok. Biuro architektoniczne Abakus z Torunia przygotowało koncepcję architektoniczną linii. Składa się na nią m.in. odnowa dworców i innych zabudowań stacyjnych oraz zaadaptowanie ich do nowej roli centrów hotelowo-gastronomiczno-handlowo-muzealnych.


Nieużytkowany pasażersko budynek stacji Kowalewo Główny Dworzec oraz Kowalewo Miasto mają zostać przeznaczone na stanice turystyczne. Na pierwszej z nich powstanie lokal gastronomiczny, zaś w stacji pomp – kawiarnia lub mała restauracja. Przewidziano też oszklony taras widokowy i szklaną klatkę schodową. Na stacji kolejowej w mieście projektant widziałby natomiast bufet, hotelik, wypożyczalnię rowerów, warsztat i sklep. Obiekty funkcjonowałyby całodobowo i całorocznie.


Muzeum kolejnictwa ma powstać na stacji we Wrockach. Na tej w Golubiu-Dobrzyniu - punkt informacji turystycznej, galeria oraz sklep i restauracja. Z kolei stacja w Kawkach mieściłaby pracownię artystyczną.


- Odrębnym tematem będzie zagospodarowanie obiektów, które nadal pozostaną w jurysdykcji PKP, np. stacje Mlewiec i Chełmoniec oraz bloki mieszkalne. Według lipcowych deklaracji dyrektora PKP Nieruchomości, wyprzedaż powinna rozpocząć się w ostatnim kwartale tego roku - mówi Andrzej Grabowski, burmistrz Kowalewa Pomorskiego.


W realizacji tych zamierzeń mają też uczestniczyć lokalne samorządy. Na przeszkodzie mogą jednak stanąć kwestie finansowe. Dlatego Urząd Marszałkowski podjął także rozmowy z lokalnymi przedsiębiorcami.


Osobną kwestią jest zapewnienie taboru do obsługi linii. - Zakupy rozpoczną się jeszcze w tym roku, remonty wagonów i lokomotyw dokonywane będą w roku przyszłym – mówi Piotr Całbecki, marszałek województwa.


Tabor będzie wyglądał inaczej niż poczatkowo zakładano. Nie udało się znaleźć parowozu serii Oi2, produkowanego w latach 20. XX w. do obsługi linii lokalnych w Prusach Wschodnich. Będzie za to polski parowóz Ol49 z 1952 roku oraz węgierska lokomotywa spalinowa SM41. Na co dzień stacjonuje w Grudziądzu. Pasażerowie będą wożeni czterema wagonami z lat 40. XX wieku. Ten tabor ma wyruszyć na trasę za dwa lata. Będzie jeździł w weekendy lub na specjalne zamówienie.(ms)

Miliony z RPO


12 milionów złotych - tyle ma kosztować rewitalizacja linii kolejowej nr 209 od Torunia do Brodnicy.


Większość funduszy na ten cel będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.


Czytaj treści premium w Nowościach Dziennika Toruńskiego Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze (1)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Monia (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Artykuł ten powstał 3 lata temu, i co? Jak na razie nic..żadnych zmian, stoimy w miejscu, a tory na nieużywanych odcinkach są kradzione. Brawo.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Warto zobaczyć

Wideo