Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rewolucja na lewobrzeżu. Jak Toruń zostanie "spięty" z trasą ekspresową S10?

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Tak węzeł Toruń Podgórz ma zostać połączony z siecią ulic w lewobrzeżnej części miasta
Tak węzeł Toruń Podgórz ma zostać połączony z siecią ulic w lewobrzeżnej części miasta Miejski Zarząd Dróg w Toruniu
Władze Torunia przymierzają się do przebudowy części istniejących ulic oraz budowy nowej w lewobrzeżnej części miasta. To niezbędne, by je połączyć z budowaną trasą ekspresową S10 i węzłami, które na niej powstaną.

Przypomnijmy, że w ramach Rządowego Programu Budowy powstać ma ponad 50-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S10 między Toruniem a Bydgoszczą. Inwestycja powinna zakończyć się do 2027 roku. Dwujezdniowa trasa (po dwa pasy w każdym kierunku) zbudowana zostanie wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 10 między Toruniem a Bydgoszczą.

S10 na południe od Torunia: będą cztery węzły

Inwestycję podzielono na cztery fragmenty. Dla wszystkich Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawców, którzy działają w formule "zaprojektuj i zbuduj". Wśród odcinków S10, które powstaną, jest około 12-kilometrowy między węzłami Toruń Zachód a Toruń Południe. To tzw. południowa obwodnica miasta. Od 2006 roku istnieje jej jedna jezdnia. W najbliższych latach zostanie dobudowana nowa. Na starej jezdni pojawi się nowa nawierzchnia.

Polecamy

Budowa S10 to jedno zadanie, drugim będzie spięcie tej trasy z układem drogowym Torunia. Tym musi zająć się miasto. O przygotowaniach do realizacji tego zadania mówiono podczas ostatniej sesji Rady Miasta.

- Z wielkim optymizmem patrzymy na plany budowy trasy ekspresowej S10 - mówił prezydent Michał Zaleski. - O odcinek między Toruniem a Bydgoszczą zabiegaliśmy od ponad 10 lat. Obecnie jest to miejsce wielu wypadków, w tym wypadków śmiertelnych. To odcinek newralgiczny, bo łączy autostradę A1 z trasą ekspresową S5, a dalej Warszawę ze Szczecinem. Napełnienie tej drogi stale rośnie.

Toruń ma zostać połączony z "ekspresówką" poprzez cztery węzły. Dwa istnieją, zostaną rozbudowane. W węźle Toruń Zachód powstanie druga jezdnia oraz bezkolizyjne połączenie z drogą krajową nr 15. Do dwóch pasów ruchu rozstanie też rozbudowany węzeł Toruń Południe. Zniknie znajdujący się w jego pobliżu, nigdy nie wykorzystany, punkt poboru opłat.

Na toruńskim fragmencie S10 powstaną też dwa nowe węzły. Nie będzie to planowany przed laty węzeł Toruń Stawki. Miał powstać w osi mostu drogowego im. marszałka Piłsudskiego i trasy staromostowej. Jak wyjaśniał prezydent Zaleski, przeszkodą w budowie węzła Toruń Stawki był brak zgody Ministerstwa Obrony Narodowej. Chodzi o zapewnienie dojazdu do obiektów wojskowych na poligonie.

Polecamy

- W zamian powstanie węzeł Toruń Podgórz. To kompromisowa lokalizacja - wyjaśniał prezydent Zaleski. Węzeł Toruń Podgórz powstanie w osi ulicy Drzymały.

Czwartym węzłem na toruńskim odcinku S10 będzie Toruń Czerniewice. Powstanie w niedalekiej odległości od węzła Toruń Południe, na zachód od niego.

Toruń Podgórz: jak ten węzeł zostanie połączony z miastem?

Jak nowe węzły zostaną połączone z lewobrzeżną częścią miasta?
Prosta jest sprawa w przypadku węzła Toruń Czerniewice. W ramach inwestycji GDDKiA sfinansuje również budowę jezdni między nim a ulicą Łódzką, czyli drogą krajową nr 91. Potem do miasta będzie należało utrzymanie tego łącznika. Trudniejsza jest sytuacja z węzłem Toruń Podgórz.

- Nie trafia w zaprojektowaną dla Torunia sieć drogową - podkreślił prezydent.

By z Torunia można było na węzeł Toruń Podgórz trafić oraz z niego do miasta wjechać, powstanie nowy odcinek ulicy Drzymały. Dokładnie rzecz ujmując - fragment między węzłem a ulicą Andersa. Na skrzyżowaniu ulic Drzymały i Andersa planowane jest rondo. Tymi drogami będzie można dotrzeć do ulicy Poznańskiej i w stronę nowego mostu.

To rozwiązanie miasto traktuje jednak jako tymczasowe. Docelowym jest budowa fragmentu trasy staromostowej - między placem Armii Krajowej a ulicą Andersa.

- To rewolucyjne rozwiązania dla lewobrzeżnego Torunia - zauważył radny Bartłomiej Jóźwiak (Koalicja Obywatelska).

Rewolucja faktycznie zapowiada się spora, bo miasto zyska połączenia z trasą ekspresową S10, a poprzez nią wreszcie z autostradą A1 w swych południowych rejonach. Są jednak obawy, że znacznie zwiększy się ruch samochodowy na lewobrzeżu, na osiedlowych ulicach, przede wszystkim - Drzymały. Radny Wojciech Klabun (Prawo i Sprawiedliwość) zauważył z kolei, że poważnej naprawy będzie wymagała ulica Andersa, której nawierzchnia już obecnie jest w złym stanie.

Zmiany na lewobrzeżu: wiadukt też ma być przebudowany

Duże zmiany na lewobrzeżu spowoduje budowa odcinka trasy staromostowej. Prezydent Zaleski przypominał, że miejsce pod tę drogę od lat jest zarezerwowane. Jej budowa będzie się wiązać z wyburzeniem jednego budynku. Jego lokatorzy zostali już wykwaterowani.

- Uciążliwości dla okolicznych mieszkańców, które może spowodować ten odcinek trasy staromostowej, zostaną określone w ramach decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Projektanci będą musieli przewidzieć zabezpieczenia. Możliwe że będzie konieczne ustawienie ekranów akustycznych - dodał prezydent Zaleski.

Ważnym elementem budowy odcinka trasy staromostowej na lewobrzeżu będzie przebudowa wiaduktu kolejowego przy placu Armii Krajowej. Przejazd pod nim ma zostać poszerzony i pogłębiony. Przebić będzie trzeba skarpę znajdującą się po południowej stronie wiaduktu. W ramach inwestycji przebudowany ma też być plac Armii Krajowej.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Kiedy inwestycje miasta na lewobrzeżu związane z budową trasy ekspresowej S10 będą realizowane?

- W najbliższym czasie planujemy ogłoszenie przetargów na projektantów przedłużonego odcinka ulicy Drzymały oraz odcinka trasy staromostowej - zapowiedział Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Wiadomo że w pierwszej kolejności przebudowana zostanie ulica Drzymały. To zadanie łatwiejsze do wykonania. Przebudowa ulicy Drzymały musi się zakończyć przed uruchomieniem węzła Toruń Podgórz, czyli do przełomu lat 2026/2027. Budowa odcinka trasy staromostowej będzie zależeć od sytuacji finansowej miasta. Jej koszt prezydent Zaleski szacuje na kilkadziesiąt milionów złotych.

od 7 lat
Wideo

echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska