Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skargi na kontrolerów MZK w Toruniu. Jaka jest prawda? "Potrzebny tajemniczy klient"

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Czy kontrolerzy w autobusach i tramwajach MZK w Toruniu złośliwie polują na pasażerów? Prezydent Michał Zaleski przedstawia statystyki kontroli i skarg podkreślając, że to "medialne relacje potęgują wrażenie nadużyć". Radni natomiast postulują, aby prawdę o pracy kontrolerów sprawdził... tajemniczy klient.

Obejrzyj: Tajemnice Twierdzy Toruń i innych miejsc w mieście

od 16 lat

Na początku maja radni Margareta Skerska-Roman i Bartosz Szymanski (oboje klub KO) złożyli na ręce prezydenta miasta interpelację w sprawie kontroli pasażerów w środkach komunikacji miejskiej w Toruniu. Poprosili o dane liczbowe dotyczące kontroli i skarg, a także pytali, czy w MZK praktykowana jest procedura tzw. tajemniczego klienta - kogoś, kto sprawdzałby incognito pracę kontrolerów.

Co radnych skłoniło do interpelacji w sprawie kontroli w MZK? "Skargi od mieszkańców"

Nie byłoby tej interpelacji, gdyby nie docierające do radnych skargi torunian. - Ostatnio miałam do czynienia z dwoma następującymi przypadkami. Pierwszy pasażer chciał skorzystać z aplikacji w telefonie i w ten sposób kupić bilet. Sama niejednokrotnie tak czynię, gdy nie mam gotówki. Niestety, w trakcie prób wciąż nie było połączenia z internetem. Kontrolerzy tych tłumaczeń nie przyjęli i potraktowali go jak oszusta - opowiada radna Margareta Skerska-Roman.

Polecamy

Druga sytuacja? Młoda dziewczyna podróżowała MZK z małym psiakiem na rękach. Zgodnie z regulaminem, na tak przewożonego małego zwierzaka biletu nie potrzeba. Tymczasem kontrolerzy stwierdzili, że w tym wypadku trzeba, bo... pies wcale nie jest mały! I pasażerka została ukarana mandatem. -Ba, padły nawet słowa o tym, że "małego to sobie nawet słonie może na kolanach przewozić". Generalnie, panowie byli bardzo nieuprzejmi, oględnie mówiąc. A młoda kobieta czuje się bardzo pokrzywdzona — dodaje radna.

W obu przypadkach skarżący się pasażerowie to osoby, co do których wiarygodności relacji radna ma pełne zaufanie. Ale, jak zaznacza, to tylko wycinek problemu. Skarg pasażerów było i jest więcej, także opisywanych w toruńskich mediach.

Statystyki prezydenta. Przez rok: ponad 53 tys. kontrole i tylko jedna skarga uznana za zasadną

Kilka dni temu obszernej odpowiedzi radnym udzielił prezydent Michał Zaleski. Przytoczył po pierwsze dane liczbowe, które dają do myślenia. Oto szczegóły.

Polecamy

W całym ubiegłym roku w środkach komunikacji miejskiej w Toruniu kontrolerzy przeprowadzili dokładnie 53 tys. 888 kontroli biletów. Efekt? 8 tys. 524 wezwania do zapłaty. Na pracę kontrolerów przez tenże rok wpłynęło 49 skarg. Tylko jedna z nich uznana została za zasadną, na dodatek — tylko częściowo.

A jak jest w roku bieżącym? Przez cztery pierwsze miesiące br. przeprowadzono już 18 tys. 740 kontroli biletów. Wystawiono 3 tys. 326 wezwań do zapłaty. Skargi na kontrolerów? Wpłynęło ich 19. Zasadna okazała się tylko jedna.

"Medialne relacje pasażerów, na których nałożono opłatę za brak biletu, wskazujące na możliwe nieprawidłowości podczas kontroli, potęgują ogólne wrażenie o nadużyciach ze strony kontrolerów. Znacznej skali zjawiska nie potwierdza zestawienie danych liczbowych" - podsumował prezydent w odpowiedzi dla radnych.

Polecamy

Michał Zaleski zaznaczył też, że każda skarga rozpatrywana jest indywidualnie, a poprzedza to postępowanie wyjaśniające i zapoznanie się ze wszystkimi zgromadzonymi dokumentami. - Każdorazowo przeprowadzana jest również rozmowa z kontrolerami, celem wykluczenia jakichkolwiek nieprawidłowości na przyszłości — zaznaczył prezydent.

Potrzebny tajemniczy klient, by sprawdzić pracę kontrolerów MZK w Toruniu?

Michał Zaleski przekazał radnym, że procedura "tajemniczego klienta", w rozumieniu sprawdzania osób wykonujących czynności kontrolne, nie jest praktykowana. Radni pytają zatem: to można powinna być?

-Taki audytor pozwoliłby sprawdzić, jak swoją pracę wykonują kontrolerzy i w jaki sposób odnoszą się do pasażerów. Dalej będziemy postulowali wprowadzenie instytucji tajemniczego klienta w MZK - mówi radna Margareta Skerska-Roman. I dodaje, że na przedstawione przez prezydenta statystyki trzeba spojrzeć krytycznie. Fakt, że przez cały rok w 200-tysięcznym mieście tylko jednak skarga pasażera (na 49 wniesionych) okazuje się zasadna, na dodatek częściowo, każe pytać o to, kto i jak te skargi rozpatruje.

Polecamy

-Nie odpuścimy tego tematu. Komunikacja miejska powinna być przyjazna pasażerom. Prawidłowe i uprzejme przeprowadzanie kontroli biletów powinno być jej częścią — kończy radna.

WAŻNE. Gdy pasażer nie zgadza się z wynikiem kontroli w MZK, po pierwsze może wnieść reklamację

  • Reklamacje wnosi się formalnie od wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. Nr 38 poz. 266 z późn. zm.) podróżny może złożyć reklamację, w trybie i na zasadach w nim określonych w:
  • Biurze Kontroli Biletów (budynek WGK - obok zajezdni autobusowej)
  • ul. Legionów 220, parter, pok. 1.
  • Reklamację składa się w formie pisemnej, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty.
  • Złożenie reklamacji nie wstrzymuje biegu terminu ustalonego na uiszczenie nałożonej opłaty dodatkowej i przewozowej.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska