[break]
Obecnie trwają prace nad dokumentacją Trasy Wschodniej, którą przebiegać będzie droga krajowa numer 91.
Nasi drogowcy starają się o uzyskanie decyzji środowiskowej. Kolejnym etapem będzie przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie zezwolenia na wykonanie tej ogromnej inwestycji.
Jaki przebieg?
O postępach w przygotowaniach do realizacji tego zadania zostali w ubiegłym tygodniu poinformowani radni z Komisji Rozwoju, Strategii Miasta i Gospodarki Przestrzennej Rady Miasta. Poznali też wizualizacje przyszłej Trasy Wschodniej, przygotowane przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.
Przypomnijmy, że kolejny odcinek tej trasy biec ma od wylotu z tunelu pod placem Daszyńskiego - ulicą Wschodnią, następnie tunelem pod ulicą Skłodowskiej-Curie oraz linią kolejową i dalej w nasypie średnicówki, gdzie powstanie połączenie z tą trasą poprzez węzeł. Dalej droga ma biec nad ulicą Polną, przebiegać śladem Kociewskiej i wzdłuż linii kolejowej do Grudziądzkiej, przy Centralnym Cmentarzu Komunalnym.
Na wizualizacjach można m.in. obejrzeć skrzyżowanie Trasy Wschodniej z ulicą Rydygiera, o którym pisaliśmy w „Nowościach” bardzo szeroko. W toku konsultacji społecznych mieszkańcy sprzeciwili się brakowi bezpośredniego połączenia właśnie między Rydygiera a Trasą Wschodnią.
Łącznikiem z Rydygiera
Aby dostać się z północno-zachodniej części Rubinkowa na nowy most, konieczne byłoby dostanie się na średnicówkę i wjechanie węzłem na Trasę Wschodnią, a następnie na przeprawę. Projektanci z Gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego przychylili się do tych próśb i zapewnili taki łącznik.
Dzięki niemu będzie można zjechać z Trasy Wschodniej w ulicę Rydygiera. Z tej ulicy będzie również można pojechać w lewo, bezpośrednio w Trasę Wschodnią w kierunku nowego mostu lub w kierunku drogi serwisowej prowadzącej do ulicy Żwirowej, którą będzie można dostać się także do centrum handlowego.
Ponadto będzie można jechać w prawo, w kierunku ulicy Grudziądzkiej - także do węzła z trasą średnicową i dalej do skrzyżowania z Polną. Zapewniono także możliwość skrętu z kierunku północnego w lewo - w Rydygiera z Trasy Wschodniej.
Przyglądając się omawianemu skrzyżowaniu warto zwrócić uwagę na przejście dla pieszych - po prawej stronie wizualizacji . Początkowo przewidywana była kładka nad trasą. Nie wszystkich jednak satysfakcjonowała.
Pojawiały się głosy, że takie rozwiązanie może stanowić barierę dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych. Dlatego projektanci wprowadzili przejście tradycyjne, w poziomie „0”.
Sporym mankamentem w tym przypadku będzie zapewne czas pokonania tego przejścia.
Z rzeczką ponad głowami
Bezprecedensowym rozwiązaniem, o którym dotąd nie informowaliśmy, będzie... akwedukt. Jego zadaniem będzie poprowadzenie nieco skorygowanego przebiegu Strugi Toruńskiej nad Trasą Wschodnią, w rejonie jej zagłębienia pod ulicą Skłodowskiej-Curie.
Rozwiązaniami, które już znamy, choćby z placu Daszyńskiego, będą estakady i tunele , a oprócz tego - ślimaki, które zastosowano przy wiadukcie Kościuszki. Te ostatnie będą miały za zadanie skomunikować ze sobą Trasę Wschodnią i średnicówkę.
Estakady w ciągu nowej trasy będą dwie. Pierwsza pojawi się nad rondem ulicy Polnej. Druga pobiegnie od ulicy Grudziądzkiej w kierunku nowego mostu. Powstanie w pobliżu cmentarza komunalnego.
Niepełne tunele znalazły z kolei zastosowanie pod ulicą Skłodowskiej-Curie i w nasypie średnicówki.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?